2 maja, 2024

Magyar24

Polska Najnowsze wiadomości, zdjęcia, filmy i raporty specjalne z. Polska Blogi, komentarze i wiadomości archiwalne na …

Boeing 737 MAX 9 i Alaska Airlines: co warto wiedzieć

Boeing 737 MAX 9 i Alaska Airlines: co warto wiedzieć

Awaryjne lądowanie Boeinga 737 Max 9 linii Alaska Airlines w piątek w Portland w stanie Oregon doprowadziło do tego, że Federalna Administracja Lotnicza nakazała niektórym amerykańskim liniom lotniczym zaprzestanie lotów niektórymi samolotami Max 9 do czasu ich kontroli. Zamówienie dotyczy około 171 samolotów należących do Alaski, United i innych linii lotniczych. Incydent ten wzbudził także nowe, niepokojące pytania dotyczące bezpieczeństwa konstrukcji samolotu roboczego, który nękały lata problemów i liczne wypadki śmiertelne.

W piątkowym wypadku nikt nie odniósł poważnych obrażeń. Samolot wrócił na lotnisko w Portland wkrótce po tym, jak część kadłuba rozpadła się w powietrzu, pozostawiając w boku samolotu dziurę wielkości drzwi.

W ciągu kilku godzin od odcinka Alaska Airlines Powiedział Boeing zaparkuje wszystkie 65 samolotów 737 Max 9 w swojej flocie, aby mechanicy mogli dokładnie sprawdzić każdy samolot. Później w sobotę Federalna Administracja Lotnictwa nakazała tymczasowe uziemienie flot niektórych innych linii lotniczych. Najbardziej ucierpiały linie United Airlines posiadające 79 samolotów Max 9.

Późną sobotą Jennifer Homendy, szefowa Krajowej Rady Bezpieczeństwa Transportu, organu odpowiedzialnego za badanie wypadków lotniczych, powiedziała, że ​​wtyczka w jednych z nieistotnych drzwi awaryjnych w samolocie zepsuła się 10 minut później od lotniska, gdy samolot był w stanie gotowości tryb. Na wysokości około 16 000 stóp.

Pani Homendy powiedziała, że ​​śledczy porównają wtyczkę w drugich drzwiach awaryjnych na drugim końcu korytarza z tą, która eksplodowała, w nadziei ustalenia, co poszło nie tak. Dodała, że ​​śledczy przyjrzą się także takim kwestiom, jak układ ciśnieniowy i dokumentacja obsługi samolotu.

Chociaż konkretny problem, który doprowadził do piątkowej paniki, wydaje się wyjątkowy, Boeing 737 Max ma prawdopodobnie najbardziej niepokojącą historię ze wszystkich współczesnych samolotów odrzutowych znajdujących się obecnie w eksploatacji.

Według osoby zaznajomionej z tym procesem, od niedzielnego wieczoru Boeing i Federalna Administracja Lotnicza nadal pracowały nad napisaniem pisma do linii lotniczych zawierającego instrukcje dotyczące przeprowadzania inspekcji samolotów.

Samolot Alaska Airlines Flight 1282, przewożący 171 pasażerów i sześciu członków załogi, lecący do Ontario w Kalifornii, wylądował awaryjnie na lotnisku w Portland w piątkowy wieczór, 20 minut po starcie.

READ  General Motors zainwestuje miliard dolarów w produkcję nowych, ciężkich pickupów

Pasażerowie samolotu zeznali, że usłyszeli głośny huk, zanim zauważyli, że część kadłuba samolotu otworzyła się w powietrzu.

Na kilka minut przed awaryjnym lądowaniem, gdy maski tlenowe zwisały z sufitu, a wiatr wył przez ziejącą dziurę w ścianie, pasażerowie nie mogli słyszeć pilnych ogłoszeń nadawanych przez system nagłośnieniowy.

Samolot biorący udział w piątkowym wypadku był prawie nowy według standardów komercyjnych linii lotniczych. Po raz pierwszy odnotowano go w listopadzie ubiegłego roku i odnotowano jedynie 145 lotów.

W latach 2018 i 2019 w dwóch katastrofach Boeinga 737 MAX 8 zginęło łącznie 346 osób w niecałe pięć miesięcy. Obie katastrofy zostały później powiązane z nieprawidłowym działaniem systemu, który zastępuje polecenia pilota.

Incydenty te doprowadziły do ​​globalnego uziemienia samolotów Boeing 737 MAX, w wyniku czego setki samolotów zaparkowanych na płycie lotniska na całym świecie przez prawie dwa lata, podczas gdy inżynierowie pracowali nad zidentyfikowaniem i rozwiązaniem problemu, aby organy regulacyjne mogły ponownie certyfikować samoloty.

Do pierwszego incydentu doszło w październiku 2018 r., kiedy samolot przewożący 189 osób z Dżakarty w Indonezji spadł do Morza Jawajskiego zaledwie kilka minut po starcie. Cztery miesiące później inny 737 MAX, obsługiwany przez Ethiopian Airlines, rozbił się tuż po starcie w drodze do Addis Abeby, zabijając 157 osób na pokładzie, w tym ośmiu członków załogi.

Kilka dni później prezydent Donald J. Trump ogłosił, że amerykańskie organy regulacyjne tymczasowo wstrzymają wszystkie loty Boeinga 737 MAX do czasu, gdy śledczy i Boeing będą starali się ustalić, w jaki sposób system oprogramowania, który miał zwiększyć bezpieczeństwo samolotu, odegrał rolę w katastrofach. .

Organy regulacyjne w USA jako jedne z ostatnich wstrzymały ten model, zrobiły to jednak po rosnącej presji, podczas gdy 42 inne kraje podjęły radykalny krok, aby zapobiec dalszym załamaniom.

Raporty „The New York Times” i innych stron ostatecznie ujawniły, że presja konkurencyjna, wadliwy projekt i problematyczny nadzór odegrały rolę w niepokojącej historii samolotu, najlepiej sprzedającego się samolotu Boeinga w historii, który otrzymał setki miliardów dolarów w przedsprzedaży od linii lotniczych. na całym świecie, kiedy został uziemiony.

READ  Federalna Administracja Lotnicza bada, czy Boeing nie potwierdził, czy samoloty są bezpieczne w użytkowaniu

Boeing zgodził się zapłacić 2,5 miliarda dolarów w ramach ugody z Departamentem Sprawiedliwości w 2021 r. w celu rozstrzygnięcia zarzutów karnych dotyczących spisku mającego na celu oszukanie Federalnej Administracji Lotniczej, która reguluje firmę i ocenia jej samoloty.

W 2022 roku Boeing zapłacił dodatkowe 200 milionów dolarów w ramach umowy z amerykańskimi organami nadzoru papierów wartościowych w związku z oskarżeniami, że firma wprowadziła inwestorów w błąd, sugerując, że za dwie śmiertelne katastrofy odpowiadał błąd ludzki, i ignorując obawy firmy dotyczące samolotu.

Do czasu remontu samolotów 20 miesięcy po katastrofach w Indonezji i Etiopii Boeing oszacował, że kryzys kosztował firmę 20,7 miliarda dolarów.

Należący do wąskokadłubowych samolotów Boeing 737 MAX, MAX 9 może zabrać na pokład do 220 pasażerów, w zależności od konfiguracji siedzeń. Według Cirium, firmy zajmującej się analityką lotniczą, United Airlines obsługują 79 samolotów Max 9, najwięcej ze wszystkich linii lotniczych. Cirium powiedział, że na całym świecie w służbie jest 215 samolotów Max 9. Około jedną trzecią posiadają United i Alaska Airlines.

Inne linie latające na Max 9 to Copa Airlines w Panamie i Aeromexico w obu Amerykach, SCAT Airlines z Kazachstanu, Islandiaair, Turkish Airlines i Flydubai.

Rzecznik Flydubai powiedział, że we flocie tej linii znajdują się trzy samoloty 737 MAX 9 W ciągu ostatnich 24 miesięcy przeprowadziła niezbędne inspekcje bezpieczeństwa i że oczekuje na wytyczne Boeinga przed przeprowadzeniem dalszych inspekcji.

Poważne incydenty związane z bezpieczeństwem lotniczym, w tym te, które nie powodują obrażeń lub utraty życia, zazwyczaj powodują natychmiastowe przeglądy ze strony organów regulacyjnych w Stanach Zjednoczonych, Unii Europejskiej i Chinach.

Śledczy przyglądają się wszystkiemu: projektowi samolotu; Historia produkcji, konserwacji i kontroli; pogoda; Decyzje kontroli ruchu lotniczego; oraz działania podjęte przez załogę lotniczą. Badają przyczyny wypadku i wnioski związane z bezpieczeństwem lotniczym.

W przypadku incydentu Alaska Airlines samolot został wyprodukowany w Stanach Zjednoczonych i podczas lotu w Stanach Zjednoczonych stracił część kadłuba. Dlatego też Krajowa Rada Bezpieczeństwa Transportu będzie główną instytucją odpowiedzialną za badanie wypadku.

Dochodzenia w sprawie bezpieczeństwa mogą potrwać kilka miesięcy. Są wśród nich eksperci techniczni z rządu, linii lotniczej obsługującej samolot, związków zawodowych i producenta samolotu – w tym przypadku Boeinga.

READ  Raport PKB pokazuje, że gospodarka USA ponownie się kurczy: Aktualizacje na żywo

FAA nie musi czekać na raport komisji bezpieczeństwa przed podjęciem decyzji o uziemieniu modelu samolotu lub zleceniu przyspieszonych inspekcji. Linie lotnicze i tak zazwyczaj szybko przeprowadzają inspekcję swoich samolotów, gdy już wiedzą, czego szukać.

Uziemienie jednego z najważniejszych filarów branży może wywrzeć presję na podróżnych, ponieważ linie lotnicze są czasami zmuszone do odwoływania lotów, ponieważ nie mają samolotu potrzebnego do zastąpienia wycofanego modelu.

Do niedzielnego popołudnia United poinformowało, że odwołało około 270 lotów Max 9 zaplanowanych na sobotę i niedzielę, chociaż część z tych odwołań mogła być również spowodowana surową zimową pogodą na północnym wschodzie kraju.

Alaska Airlines podały, że do niedzielnego wieczoru odwołały 170 lotów, co dotknęło około 25 000 klientów. Zagraniczne linie lotnicze, takie jak Turkish Airlines i panamskie Copa Airlines, również uziemiły swoje samoloty Max 9.

Alaska wydała „rozporządzenie ogólnosystemowe”. Elastyczna polityka podróżna„Dzięki temu pasażerowie mogą anulować lub zmienić lot bez ponoszenia jakichkolwiek opłat. Linia lotnicza zachęca podróżnych do samodzielnego korzystania ze strony internetowej lub aplikacji Alaski zamiast dzwonienia na infolinię linii lotniczej.

Aktualizacje statusu lotów United można znaleźć tutaj Połączony. Jeśli lot doświadczy znacznych opóźnień, United tak zrobi Zniesienie opłat za zmianę Lub przyznaj środki na podróż lub zwrot pieniędzy. Linia lotnicza nie wydała specjalnego odstępstwa dotyczącego inspekcji statków powietrznych, które dodatkowo złagodziłoby zasady.

Jeżeli lot jest opóźniony lub odwołany, podróżny może być uprawniony do odszkodowania, w zależności od okoliczności.

Dyrektor generalny Boeinga Dave Calhoun powiedział w liście do pracowników, że we wtorek Boeing zorganizuje spotkanie całej firmy transmitowane na żywo, aby omówić swoją reakcję na incydent. Podkreślił zaangażowanie firmy w „bezpieczeństwo, jakość, integralność i przejrzystość”.