2 maja, 2024

Magyar24

Polska Najnowsze wiadomości, zdjęcia, filmy i raporty specjalne z. Polska Blogi, komentarze i wiadomości archiwalne na …

Akcje Boeinga spadają, gdy śledczy ustalają, które drzwi eksplodowały podczas lotu

Akcje Boeinga spadają, gdy śledczy ustalają, które drzwi eksplodowały podczas lotu

Akcje Boeinga spadły w poniedziałek po tym, jak amerykańscy śledczy ogłosili, że zlokalizowali drzwi, które eksplodowały w piątek w samolocie Boeing 737 Max linii Alaska Airlines.

Według Jennifer Homendy, szefowej Krajowej Rady Bezpieczeństwa Transportu, niezależnej agencji rządowej USA odpowiedzialnej za badanie wypadków w transporcie cywilnym, korek do drzwi – „kluczowy element” dla śledczych – został znaleziony na podwórku mieszkańca Portland w niedzielę wieczorem.

Samolot Alaska Airlines przewoził 171 pasażerów i sześciu członków załogi, gdy uległ wypadkowi w trakcie lotu, w wyniku którego część kadłuba została oderwana. Wszyscy na pokładzie wylądowali bezpiecznie w Portland w stanie Oregon.

W sobotę Federalna Administracja Lotnicza, która reguluje działalność amerykańskich linii lotniczych, nakazała tymczasowe uziemienie około samolotów 737 Max 9 eksploatowanych przez amerykańskie linie lotnicze lub na terenie USA, natomiast Krajowa Rada Bezpieczeństwa Transportu wszczęła dochodzenie w sprawie wypadku.

Akcje Boeinga spadły o 8 procent do 229 dolarów w notowaniach przed otwarciem giełdy w poniedziałek rano, gdy inwestorzy oceniali potencjalny wpływ finansowy najnowszego uderzenia w producenta.

Homendy powiedział, że w miesiącu poprzedzającym wypadek piloci zgłosili ostrzeżenia o stresie podczas trzech lotów. Powiedziała, że ​​Krajowa Rada Bezpieczeństwa Transportu określiła te zdarzenia jako „łagodne” i nie jest jasne, czy poprzednie lampki ostrzegawcze miały cokolwiek wspólnego z piątkowym wypadkiem.

„Ale z pewnością jest to problem i chcemy się nim zająć” – dodała.

Jennifer Homendy, szefowa Krajowej Rady Bezpieczeństwa Transportu, powiedziała, że ​​zatyczka do drzwi znajdowała się na podwórku mieszkańca Portland. © Craig Michelder/AP

Linie lotnicze Alaska Airlines nałożyły ograniczenia na samolot, uniemożliwiając mu wykonywanie długich lotów zagranicznych, takich jak loty na Hawaje, aby w razie potrzeby mógł szybko wrócić na lotnisko. Homendy powiedział, że przewoźnik zlecił także dodatkową konserwację oświetlenia, która nie została ukończona w momencie wypadku.

READ  Po raz pierwszy od 20 lat euro i dolar amerykański są na równi

Zdjęcia i filmy udostępniane przez pasażerów w mediach społecznościowych przedstawiają część bocznej ściany samolotu, brakujące okno i założone maski tlenowe.

Homendy opisał sytuację na pokładzie samolotu po eksplozji uszczelki w drzwiach jako „chaos” i opisał rozległe zniszczenia wewnątrz samolotu, w tym pogięte siedzenia i podarte stoliki. „Kiedy to zobaczyłam, odniosłam wrażenie, że to musiało być przerażające wydarzenie” – powiedziała.

Boeing zwołał we wtorek ogólnofirmowe spotkanie dotyczące bezpieczeństwa, aby omówić swoją reakcję na wypadek.

Dyrektor generalny David Calhoun, który będzie gospodarzem spotkania w fabryce w Renton w stanie Waszyngton, w której montowany jest Max, powiedział, że spotkanie wzmocni koncentrację firmy na bezpieczeństwie.

„Kiedy dochodzi do takich poważnych incydentów, niezwykle ważne jest, abyśmy zrozumieli i zajęli się ich przyczynami oraz dopilnowali, aby to się więcej nie powtórzyło” – stwierdził w niedzielnej notatce dla pracowników.

Jak podała NTSB, do wypadku doszło na wysokości około 5000 metrów, zaledwie 10 minut po rozpoczęciu lotu. Na dwóch siedzeniach obok niesprawnych drzwi wyjściowych do kabiny, które eksplodowały, pozostawiając dużą dziurę w kadłubie, nie było nikogo.

Wykres słupkowy przedstawiający linie lotnicze latające 737 MAX 9 w amerykańskiej przestrzeni powietrznej

Chociaż często używane jako dodatkowe wyjście w bardziej gęstych tanich liniach lotniczych, drzwi są montowane na stałe w samolotach Alaska Airlines.

„Najbardziej zaskakujące dla mnie jest to, że drzwi się otworzyły” – powiedział John Cox, emerytowany pilot i dyrektor generalny Safety Operating Systems, firmy konsultingowej w zakresie bezpieczeństwa lotniczego. Zauważył, że inne typy samolotów podobnie wykorzystują drzwi, i dodał: „Nie znam żadnego przypadku, w którym coś takiego miało miejsce wcześniej”.

Biorąc pod uwagę, że samolot miał zaledwie dwa miesiące, śledczy przyjrzą się „bardzo szczegółowo zapisom montażu i kontrolom jakości tej części samolotu” – powiedział Cox.

Homendy powiedział w sobotę, że chociaż dochodzenie koncentruje się na incydencie linii lotniczych Alaska Airlines, a nie na szerszej flocie Boeinga Max, „pójdziemy tam, gdzie doprowadzi nas dochodzenie”.

READ  Kontrakty terminowe na akcje bez zmian, ponieważ Fed rozpoczął wrześniowe posiedzenie we wtorek

Wypadek to najnowszy cios dla Boeinga, który zmaga się z wadami produkcyjnymi B737 i nadal radzi sobie ze skutkami 20-miesięcznego globalnego zakazu nałożonego przez organy regulacyjne po dwóch śmiertelnych wypadkach w odstępie pięciu miesięcy w latach 2018–2019.

W sobotnim oświadczeniu grupa kosmiczna oświadczyła, że ​​popiera tymczasowe zawieszenie.

„Bezpieczeństwo jest naszym najwyższym priorytetem” – powiedział Boeing. „Zgadzamy się i w pełni popieramy decyzję FAA o zażądaniu natychmiastowych inspekcji samolotu 737-9 w tej samej konfiguracji, co samolot, którego dotyczy problem”.

Według danych firmy konsultingowej Cirium na całym świecie jest 215 samolotów Max 9. Największe linie lotnicze to United Airlines i Alaska Airlines w Stanach Zjednoczonych oraz Turkish Airlines i Copa Airlines w Panamie.

Kuba poinformowała, że ​​tymczasowo zawiesiła loty 21 samolotów Boeing 737 Max 9. Turecka firma poinformowała, że ​​wycofała swoją małą flotę składającą się z pięciu samolotów Max 9.

Według serwisu danych lotniczych FlightAware, Alaska Airlines odwołały w niedzielę 21 procent swoich lotów, a United 8 procent. Kuba i Aeromexico zgłosiły odwołania odpowiednio 14 i 11 procent.

Garth Thompson, prezes oddziału Stowarzyszenia Pilotów Linii Lotniczych United Airlines, powiedział, że chociaż związek był zadowolony z ostrożnego działania organów regulacyjnych, nie słyszał jeszcze o inspekcjach, które wykazały podobny problem w innym samolocie. Mamy nadzieję, że jest to jednorazowe wydarzenie” – dodał.

Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego UE stwierdziła, że ​​przyjęła dyrektywę FAA dotyczącą sytuacji awaryjnych, ale jest to „środek zapobiegawczy, jak dowiedzieliśmy się od FAA i Boeinga, że ​​obecnie w państwach członkowskich agencji nie ma europejskich linii lotniczych obsługujących statki powietrzne w konfiguracji, której dotyczy problem”.

Brytyjski Urząd Lotnictwa Cywilnego oświadczył w sobotę, że ponieważ w Wielkiej Brytanii nie ma zarejestrowanych w Wielkiej Brytanii samolotów 737 MAX 9, „wpływ na samoloty obsługiwane przez Wielką Brytanię i konsumentów jest minimalny”. Agencja podała, że ​​napisała do wszystkich zagranicznych i spoza Wielkiej Brytanii linii lotniczych, „z prośbą o potwierdzenie, że przed jakąkolwiek operacją w brytyjskiej przestrzeni powietrznej zostaną przeprowadzone inspekcje”.

READ  Kontrakty terminowe na akcje amerykańskie spadają szybciej niż zyski Nvidii: podsumowanie rynków