26 kwietnia, 2024

Magyar24

Polska Najnowsze wiadomości, zdjęcia, filmy i raporty specjalne z. Polska Blogi, komentarze i wiadomości archiwalne na …

Wojna rosyjsko-ukraińska i wiadomości G7: aktualizacje na żywo

Wojna rosyjsko-ukraińska i wiadomości G7: aktualizacje na żywo

Volkswagen sprzedał swoją fabrykę i inne zakłady w Rosji lokalnemu dealerowi samochodowemu ponad rok po tym, jak niemiecki producent samochodów wstrzymał produkcję w tym kraju po inwazji na Ukrainę, poinformowała firma w piątek.

Producent samochodów powiedział, że zgodnie z umową, która wymagała zgody rosyjskiego rządu, moskiewski Avilon nabył aktywa Volkswagen Group Rus. Żadna z firm nie podała ceny sprzedaży, ale rosyjskie media, powołując się na lokalne dane, podały, że Avilon zapłacił około 125 milionów euro (135 milionów dolarów).

Volkswagen ogłosił w krótkim oświadczeniu i odmówił dalszych komentarzy na temat transakcji.

To posunięcie czyni Volkswagena ostatnim europejskim producentem samochodów, który wycofał się z Rosji w zeszłym roku, dołączając do kilkuset innych międzynarodowych koncernów opuszczających rynek, który wielu tworzyło i budowało przez dziesięciolecia. Ale gniew z powodu wojny Moskwy na Ukrainie w połączeniu z trudnościami w radzeniu sobie z surowymi sankcjami gospodarczymi mającymi na celu ukaranie Rosji sprawił, że rosyjski rynek stał się mniej atrakcyjny.

Mercedes-Benz ogłosił w zeszłym miesiącu, że sprzedał swój oddział w Rosji, w tym zakład montażowy, rosyjskiemu inwestorowi Avtodom, prawie rok po tym, jak zawiesił krajową produkcję i eksport samochodów osobowych i dostawczych do Rosji. Firma poinformowała, że ​​sprzedaż obejmowała ograniczoną opcję wykupu, ale nie podała żadnych innych szczegółów.

W ubiegłym roku francuski producent samochodów Renault wynegocjował z rosyjskim rządem umowę sprzedaży swoich 68 proc. . w kraju w przyszłości.

Volkswagen odmówił podania, czy sprzedaż zawiera klauzulę powrotu do Rosji. Oprócz zakładu w Kałudze, mieście w zachodniej Rosji, sprzedaż Volkswagena obejmowała komponenty firmy i działy leasingu.

Avilon nie skomentował sprzedaży i nie było od razu jasne, jakie są jego plany dotyczące zakładu w Kałudze.

Przed masową inwazją na Ukrainę Avalon Sprzedawała samochody Volkswagena, a także dziesiątki innych zachodnich marek, w tym Mercedesa, Jeepa i Rolls-Royce’a. Od zeszłego roku rozpoczęła również sprzedaż wiodących chińskich marek, takich jak Chery, Great Wall i Zeekr.

READ  Departament Sprawiedliwości oskarża dwóch funkcjonariuszy politycznych o ukrywanie zagranicznych lobbystów podczas administracji Trumpa

Volkswagen wydał 774 mln euro na budowę zakładu w Kałudze, który został otwarty w 2007 roku. Dwa lata później prezydent Rosji Władimir Putin Leciałem helikopterem Aby uczcić rozpoczęcie pełnej produkcji wielu najlepiej sprzedających się modeli firmy, a także modeli z linii Skoda.

Fabryka była w stanie wyprodukować 225 000 samochodów rocznie, czyli mniej więcej tyle, ile firma dostarczy klientom w Rosji w 2021 roku. Tuż po inwazji w lutym 2022 roku Volkswagen zaprzestał działalności w fabryce. Przestała też produkować samochody w innym zakładzie w Niżnym Nowogrodzie, który należał do rosyjskiej firmy Gaz Group.

Grupa Gaz pozwała Volkswagena w związku z zawieszeniem, próbując zamrozić aktywa niemieckiej firmy w Rosji. W zeszłym miesiącu , Sąd orzekł na korzyść Volkswagena.

Przez ostatni rok 4 tys. pracowników kałuskich zakładów pozostawało na liście płac w oczekiwaniu na informację, czy zostaną dopuszczeni do pracy. Bezczynna fabryka była drenażem finansowym dla Volkswagena, który stara się rozszerzyć swoją ofertę samochodów elektrycznych i odnowić swoją podstawową markę. Traci również pozycję na rzecz krajowych marek w Chinach, największym na świecie rynku motoryzacyjnym.

Obserwatorzy uważają, że duże firmy czekały kilka miesięcy z oceną sytuacji przed podjęciem decyzji o wycofaniu się z Rosji. Duże międzynarodowe korporacje, które spędziły kilkadziesiąt lat na budowaniu łańcuchów dostaw i sieci, zdały sobie sprawę, że złożoność i zasięg tych systemów utrudnia ich szybkie zatrzymanie, powiedział Sebastian Hoppe, ekonomista polityczny z Wolnego Uniwersytetu w Berlinie, który bada Rosję.

„Im więcej masz dostawców w samej Rosji, tym trudniej będzie się wycofać i tym dłużej będzie trwał cały proces” – powiedział Hobby.

Rosyjscy producenci samochodów zatrudniali w 2021 roku 300 000 osób, według rosyjskiej agencji statystycznej, a szacuje się, że kolejne 3,5 miliona pracuje w powiązanych branżach. Te miejsca pracy zostały zdewastowane w ciągu ostatniego roku, a produkcja samochodów spadła o 77 procent, głównie z powodu podnoszenia udziałów przez zachodnie firmy.

READ  Gorbaczow: Władimir Putin odrzuca pogrzeb byłego przywódcy ZSRR

Inne firmy również postanowiły odwrócić się od Rosji. Henkel, niemiecki producent proszków do prania i innych artykułów gospodarstwa domowego, oraz szwedzka firma meblarska Ikea sprzedały w tym roku swoje fabryki krajowym odbiorcom w Rosji.

Sprzedaż fabryk i innych aktywów może przynosić straty, ale wiele zachodnich firm nie spodziewa się powrotu rosyjskiej gospodarki do normalnego wzrostu w najbliższej przyszłości.

„Myślę, że ważne jest również” — powiedział Hobby — „oczywiście jest tak, że rynek rosyjski jest mniej atrakcyjny niż przed wojną”.