Volkswagen sprzedał swoją fabrykę i inne zakłady w Rosji lokalnemu dealerowi samochodowemu ponad rok po tym, jak niemiecki producent samochodów wstrzymał produkcję w tym kraju po inwazji na Ukrainę, poinformowała firma w piątek.
Producent samochodów powiedział, że zgodnie z umową, która wymagała zgody rosyjskiego rządu, moskiewski Avilon nabył aktywa Volkswagen Group Rus. Żadna z firm nie podała ceny sprzedaży, ale rosyjskie media, powołując się na lokalne dane, podały, że Avilon zapłacił około 125 milionów euro (135 milionów dolarów).
Volkswagen ogłosił w krótkim oświadczeniu i odmówił dalszych komentarzy na temat transakcji.
To posunięcie czyni Volkswagena ostatnim europejskim producentem samochodów, który wycofał się z Rosji w zeszłym roku, dołączając do kilkuset innych międzynarodowych koncernów opuszczających rynek, który wielu tworzyło i budowało przez dziesięciolecia. Ale gniew z powodu wojny Moskwy na Ukrainie w połączeniu z trudnościami w radzeniu sobie z surowymi sankcjami gospodarczymi mającymi na celu ukaranie Rosji sprawił, że rosyjski rynek stał się mniej atrakcyjny.
Mercedes-Benz ogłosił w zeszłym miesiącu, że sprzedał swój oddział w Rosji, w tym zakład montażowy, rosyjskiemu inwestorowi Avtodom, prawie rok po tym, jak zawiesił krajową produkcję i eksport samochodów osobowych i dostawczych do Rosji. Firma poinformowała, że sprzedaż obejmowała ograniczoną opcję wykupu, ale nie podała żadnych innych szczegółów.
W ubiegłym roku francuski producent samochodów Renault wynegocjował z rosyjskim rządem umowę sprzedaży swoich 68 proc. . w kraju w przyszłości.
Volkswagen odmówił podania, czy sprzedaż zawiera klauzulę powrotu do Rosji. Oprócz zakładu w Kałudze, mieście w zachodniej Rosji, sprzedaż Volkswagena obejmowała komponenty firmy i działy leasingu.
Avilon nie skomentował sprzedaży i nie było od razu jasne, jakie są jego plany dotyczące zakładu w Kałudze.
Przed masową inwazją na Ukrainę Avalon Sprzedawała samochody Volkswagena, a także dziesiątki innych zachodnich marek, w tym Mercedesa, Jeepa i Rolls-Royce’a. Od zeszłego roku rozpoczęła również sprzedaż wiodących chińskich marek, takich jak Chery, Great Wall i Zeekr.
Volkswagen wydał 774 mln euro na budowę zakładu w Kałudze, który został otwarty w 2007 roku. Dwa lata później prezydent Rosji Władimir Putin Leciałem helikopterem Aby uczcić rozpoczęcie pełnej produkcji wielu najlepiej sprzedających się modeli firmy, a także modeli z linii Skoda.
Fabryka była w stanie wyprodukować 225 000 samochodów rocznie, czyli mniej więcej tyle, ile firma dostarczy klientom w Rosji w 2021 roku. Tuż po inwazji w lutym 2022 roku Volkswagen zaprzestał działalności w fabryce. Przestała też produkować samochody w innym zakładzie w Niżnym Nowogrodzie, który należał do rosyjskiej firmy Gaz Group.
Grupa Gaz pozwała Volkswagena w związku z zawieszeniem, próbując zamrozić aktywa niemieckiej firmy w Rosji. W zeszłym miesiącu , Sąd orzekł na korzyść Volkswagena.
Przez ostatni rok 4 tys. pracowników kałuskich zakładów pozostawało na liście płac w oczekiwaniu na informację, czy zostaną dopuszczeni do pracy. Bezczynna fabryka była drenażem finansowym dla Volkswagena, który stara się rozszerzyć swoją ofertę samochodów elektrycznych i odnowić swoją podstawową markę. Traci również pozycję na rzecz krajowych marek w Chinach, największym na świecie rynku motoryzacyjnym.
Obserwatorzy uważają, że duże firmy czekały kilka miesięcy z oceną sytuacji przed podjęciem decyzji o wycofaniu się z Rosji. Duże międzynarodowe korporacje, które spędziły kilkadziesiąt lat na budowaniu łańcuchów dostaw i sieci, zdały sobie sprawę, że złożoność i zasięg tych systemów utrudnia ich szybkie zatrzymanie, powiedział Sebastian Hoppe, ekonomista polityczny z Wolnego Uniwersytetu w Berlinie, który bada Rosję.
„Im więcej masz dostawców w samej Rosji, tym trudniej będzie się wycofać i tym dłużej będzie trwał cały proces” – powiedział Hobby.
Rosyjscy producenci samochodów zatrudniali w 2021 roku 300 000 osób, według rosyjskiej agencji statystycznej, a szacuje się, że kolejne 3,5 miliona pracuje w powiązanych branżach. Te miejsca pracy zostały zdewastowane w ciągu ostatniego roku, a produkcja samochodów spadła o 77 procent, głównie z powodu podnoszenia udziałów przez zachodnie firmy.
Inne firmy również postanowiły odwrócić się od Rosji. Henkel, niemiecki producent proszków do prania i innych artykułów gospodarstwa domowego, oraz szwedzka firma meblarska Ikea sprzedały w tym roku swoje fabryki krajowym odbiorcom w Rosji.
Sprzedaż fabryk i innych aktywów może przynosić straty, ale wiele zachodnich firm nie spodziewa się powrotu rosyjskiej gospodarki do normalnego wzrostu w najbliższej przyszłości.
„Myślę, że ważne jest również” — powiedział Hobby — „oczywiście jest tak, że rynek rosyjski jest mniej atrakcyjny niż przed wojną”.
„Kawowy pionier. Certyfikowany miłośnik popkultury. Irytująco skromny gracz”.
More Stories
Niszczyciel Królewskiej Marynarki Wojennej HMS Diamond zestrzelił rakietę wystrzeloną przez Houthi w Jemenie
USA i 17 innych krajów żądają od Hamasu uwolnienia zakładników: relacje na żywo z Izraela i Gazy
Powodzie zalewają Kenię, zabijając co najmniej 32 osoby i zmuszając tysiące do wysiedlenia