16 listopada, 2024

Magyar24

Polska Najnowsze wiadomości, zdjęcia, filmy i raporty specjalne z. Polska Blogi, komentarze i wiadomości archiwalne na …

United Auto Workers rozpoczynają strajk przeciwko firmom Ford, GM i Stellantis


Prezydent UAW Shawn Fain wzywa trzy lokalizacje do strajku o północy

Producenci samochodów Wielkiej Trójki z Detroit nie przyjechali Nowa umowa o pracę Przed wygaśnięciem umów pracownicy reprezentowani przez związek zawodowy United Auto Workers wygasali w czwartek o północy, co wywołało jeden z największych strajków, jaki dotknął Stany Zjednoczone od lat.

Prezydent UAW Sean Fine powiedział w czwartkowym przemówieniu na żywo na Facebooku, że pracownicy trzech fabryk Forda, GM i Stellantis natychmiast odejdą z pracy: fabryki GM w Wentzville w stanie Missouri, fabryki Forda w Wayne w stanie Michigan oraz fabryki Ford Assembly. Roślina W Wayne, Michigan. Kompleks montażowy Stellantis w Toledo w stanie Ohio.

„Dziś wieczorem, po raz pierwszy w naszej historii, uderzymy w wielką trójkę w tym samym czasie” – powiedział.

Reuters News Service podał, że w ruchach pracowniczych będzie uczestniczyć około 12 700 pracowników tych zakładów. Według Associated Press pracownicy będą otrzymywać około 500 dolarów tygodniowo z funduszu strajkowego UAW o wartości 825 milionów dolarów.

„Lokalni mieszkańcy, którzy nie zostali jeszcze zaproszeni do przyłączenia się do strajku, będą nadal pracować w ramach wygasłego porozumienia” – powiedział Fine.

Powiedział CNN, że nie spodziewa się żadnych negocjacji w piątek, ale obie strony mogą wrócić do stołu w sobotę.


Ekspert rozważa wpływ strajku UAW na gospodarkę

Dziesiątki pracowników zebrało się przed fabryką Forda w Wayne, gdy zbliżała się północ, a masowy wiec zaplanowano na piątkowe popołudnie w centrum Detroit.

„Już pierwszego dnia tej historycznej akcji pokażemy naszą siłę i jedność” – powiedział Fine. „Wszystkie opcje pozostają na stole”.

Przerwa w pracy to pierwszy strajk producentów samochodów w Detroit od czasu strajku pracowników GM w 2019 roku.

Dlaczego UAW strajkuje?

Żądania UAW obejmują podwyżkę płac o 36% w ramach czteroletniego kontraktu; Świadczenia emerytalne dla wszystkich pracowników; Ograniczone wykorzystanie pracowników tymczasowych; Więcej płatnych urlopów, m.in Czterodniowy tydzień pracy; oraz większa ochrona miejsc pracy, w tym prawo do strajku przeciwko zamykaniu fabryk.

Gdy w czwartek rozmowy utknęły w impasie, przywódcy Forda, General Motors i Stellantis (dawniej Fiat Chrysler) oświadczyli, że w ostatnich tygodniach złożyli UAW wiele ofert w nadziei podpisania nowego porozumienia dla 145 000 pracowników związku.

„Myślę, że przygotowują się do historycznego strajku ze wszystkimi trzema firmami” – powiedział CBS News dyrektor generalny Forda Jim Farley.


O co proszą pracownicy branży motoryzacyjnej i jakie świadczenia oferują producenci samochodów?

„Dziś wieczorem o 20:00 w Domu Solidarności w Detroit UAW złożyło Fordowi swoją pierwszą merytoryczną kontrpropozycję zaledwie kilka godzin po wygaśnięciu obecnego czteroletniego układu zbiorowego pracy” – oznajmił Ford w późniejszym oświadczeniu.

Co mówią producenci samochodów

Po rozpoczęciu strajku Stellantis wyraził „głęboko rozczarowany odmową kierownictwa UAW zaangażowania się w odpowiedzialny sposób w celu osiągnięcia uczciwego porozumienia, które leży w najlepszym interesie naszych pracowników, ich rodzin i naszych klientów. Natychmiast złożyliśmy spółka znajduje się w stanie nadzwyczajnym.” sytuacji i podejmiemy wszelkie odpowiednie decyzje strukturalne, aby chronić naszą działalność w Ameryce Północnej i firmę”.

„Jesteśmy rozczarowani działaniami kierownictwa UAW, pomimo bezprecedensowego pakietu gospodarczego, jaki GM ma na stole, w tym historycznych podwyżek płac i zobowiązań produkcyjnych” – dodał GM. „Będziemy nadal w dobrej wierze negocjować ze związkiem, aby osiągnąć porozumienie porozumienia tak szybko, jak to możliwe.” „. „Możliwe z korzyścią dla członków naszego zespołu, klientów, dostawców i społeczności w całych Stanach Zjednoczonych. W międzyczasie naszym priorytetem jest bezpieczeństwo naszych pracowników”.

Chociaż Wielka Trójka nie była skłonna spełnić wszystkich żądań UAW, utrzymuje, że przedstawiła rozsądne kontroferty i jest gotowa do dalszych negocjacji. Przedstawiając swoje stanowisko, przedstawiciele producentów samochodów twierdzą, że znajdują się pod ogromną presją, aby utrzymać koszty i ceny samochodów na niskim poziomie, aby móc konkurować z Teslą i zagranicznymi producentami samochodów, zwłaszcza że firmy konkurują o udział w rosnącym rynku pojazdów elektrycznych.

„Ich początkowa oferta zakładała płacenie każdemu pracownikowi około 300 000 dolarów za godzinę i pracę przez cztery dni” – Farley powiedziała w czwartek o żądaniach UAW. „To doprowadziłoby do bankructwa naszej firmy.”

„Jeśli strajk potrwa dłużej niż trzy do czterech tygodni, będzie nieco szkodliwy dla strategii GM i Forda w zakresie pojazdów elektrycznych na rok 2024. … Podczas gdy zwolennicy Detroit walczą z UAW, w siedzibie Tesli zamrażana jest butelka szampana” – stwierdził. – stwierdził w raporcie analityk Wedbush Securities, Dan Ives.

Powiedział, że chociaż Fine przyznał, że producenci samochodów podnieśli swoje oferty płacowe, propozycje te były w dalszym ciągu niewystarczające. Ford zaoferował 20% odsetek w ciągu 4,5 roku, podczas gdy GM i Stellantis zaoferowały odpowiednio 18% i 17,5% w ciągu czterech lat.

Analitycy ostrzegają, że strajk może zakłócić krajowy przemysł motoryzacyjny, spowodować wzrost cen pojazdów i doprowadzić do strat w płacach i zyskach na kwotę około 6 miliardów dolarów, przy jednoczesnym ograniczeniu ogólnego wzrostu gospodarczego w USA nawet o 0,3%.