Pierwszy z pięciu taktycznych transportów Lockheed Martin C-130H zakupionych na użytek Polskich Sił Powietrznych wylądował na lotnisku w Bydgoszczy 15 lipca.
Zgodnie z umową podpisaną w kwietniu 2021 r. H-Model Hercules jest przenoszony z nadwyżek amerykańskich sił powietrznych w ramach programu Waszyngtonu Excess Defense Articles.
Warszawa płaci 14,3 mln USD za częściowy zwrot przesyłek i przekazanie do Europy, podczas gdy USA szacują ich wartość na 60 mln USD.
Planowa obsługa zajezdni będzie wykonywana w Wojskowych Zakładach Lotniczych WZL-2 w Bydgoszczy przed przekazaniem aktywów do eksploatacji w 33. Bazie Lotnictwa Transportowego w Powidzu. Ich stan techniczny został wcześniej oceniony przez polski personel podczas oględzin przeprowadzonych w 309. magazynie Space Maintenance and Regeneration Group w Davis-Monthan AFB w Arizonie.
Hercules zostanie doposażony w dodatkowe wyposażenie w kraju, aby sprostać wymaganiom Sił Powietrznych RP, a dostawy powinny zostać zrealizowane do połowy 2024 roku.
Wyprodukowane w 1985 r. i wycofane ze służby w USAF w 2017 r. używane samoloty C-130H (w tym wiodący obecnie egzemplarz w Bydgoszczy, dawniej 85-0035) są o 15 lat młodsze od pięciu modeli E Herkulesów wystawianych przez Polskie Siły Powietrzne w latach 2009 i 2012.
Jak wynika z wcześniejszego oświadczenia MON, „decyzję o terminach wycofania C-130E podejmie ich użytkownik, mając na uwadze bezpieczeństwo wymaganych zdolności i stan samolotu”.
„Muzyk. Miłośnik kawy. Oddany badacz jedzenia. Webman. Namiętny guru internetu”.
More Stories
Polska nie pozwoli Ukrainie przystąpić do UE, dopóki nie zostanie rozwiązana kwestia masakry podczas II wojny światowej – powiedział wicepremier.
Produkcja w Polsce wzrosła w czerwcu o 219 sztuk
C-Questra nawiązuje współpracę w Polsce