25 listopada, 2024

Magyar24

Polska Najnowsze wiadomości, zdjęcia, filmy i raporty specjalne z. Polska Blogi, komentarze i wiadomości archiwalne na …

W biznesie stawiamy na długoterminowe partnerstwa

Michał Ptaszyński, Country Manager Poland, Logicor, wyjaśnił przyszłość sektora logistycznego w Polsce, najbliższe plany inwestycyjne firmy oraz dlaczego ważna jest współpraca z lokalnymi społecznościami.

Jak ocenia Pan obecną sytuację na rynku nieruchomości logistycznych? Czy jest wystarczająco stabilny, aby można było dokonywać wiarygodnych prognoz?

Michał Ptaszyński, Country Manager Polska, Logicor: Średnio- i długoterminowe prognozy dla rynku najemców magazynów są dobre. W dalszym ciągu obserwujemy wysoki popyt na wysokiej jakości magazyny w dobrej lokalizacji – w pobliżu głównych węzłów komunikacyjnych lub ośrodków mieszkalnych i miejskich. Na tle innych nieruchomości komercyjnych sytuacja w naszej branży jest niewątpliwie bardzo korzystna.

W perspektywie krótkoterminowej nadal stosujemy bardzo ostrożne i ostrożne podejście w oparciu o bieżącą dynamikę rynku.

Czy możesz wyjaśnić dlaczego tak jest?

Powodem jest obecna sytuacja makroekonomiczna. Po pierwsze, mamy do czynienia z wysoką inflacją wynikającą z rosnących cen energii, ogólnej niepewności w gospodarce i wysokich stóp procentowych, czyli czynników, na które jako branża mamy niewielki wpływ.

Kiedy zatem można spodziewać się ożywienia na rynku logistycznym w Polsce?

W mniejszym stopniu zależy nam na przyspieszeniu tempa, niż na trwałym trendzie wzrostu wyrażającym się w niskiej inflacji, stabilnych stopach procentowych czy uwolnieniu środków z Programu Odbudowy Narodowej.

Eksperci przewidują, że aktywność na rynku nieruchomości komercyjnych może powrócić w drugiej połowie 2024 roku. Wszystko zależy od tego, czy spełnią się prognozy ożywienia gospodarczego. Jeśli w przyszłym roku sytuacja się poprawi, odczujemy to w naszej branży.

Musimy tchnąć nadzieję w naszą gospodarkę. Musimy pamiętać, że Polska położona jest w centrum kontynentu i jest logistycznym centrum Europy z dobrze rozwiniętą infrastrukturą drogową. Ostatnio możemy zaobserwować także nowy trend – kitshoring. Obejmuje to restrukturyzację globalnego łańcucha dostaw, co oznacza zwiększenie obecności międzynarodowych firm handlowych i produkcyjnych bliżej rynków zbytu. Polska ze względu na swoje położenie może stać się jednym z jego największych beneficjentów.

Najnowsze dane rynkowe za drugi kwartał 2023 roku pokazują, że nasz kraj znajduje się w gronie 5 największych rynków w Europie z 31 milionami metrów kwadratowych powierzchni magazynowej.

Jaka jest pozycja Logicor na rynku europejskim?

Jesteśmy największym w Europie wieloletnim właścicielem, zarządcą i deweloperem nieruchomości logistycznych. Nasze portfolio obejmuje 18 krajów i blisko 21 milionów metrów kwadratowych powierzchni magazynowej, w tym 1,6 miliona w Polsce. Naszym klientom oferujemy długoterminowe partnerstwo, co oznacza, że ​​wynajmujemy wysokiej jakości nieruchomości, którymi sami zarządzamy.

W pierwszej połowie 2023 roku zwiększyliśmy tempo rozwoju nieruchomości oraz pozyskiwania dobrze zlokalizowanych gruntów i istniejących aktywów na kluczowych rynkach europejskich – co pozwala nam budować nowoczesne, zrównoważone nieruchomości logistyczne, które wspierają rozwój naszych klientów. Nasza obecność na rynku.

Ponadto zainwestowaliśmy 163 miliony euro w Europie w pozyskiwanie, rozwój i rozbudowę nowych lokalizacji dla naszych klientów. W tym okresie zrealizowaliśmy siedem projektów, poszerzając nasze portfolio do 124 000 metrów kwadratowych dobrze zlokalizowanej, nowoczesnej powierzchni logistycznej. W budowie jest kolejnych dziesięć projektów, które mają zapewnić 260 000 metrów kwadratowych nowej powierzchni magazynowej.

Jakie są obecnie największe wyzwania stojące przed firmą Logicor?

Po pierwsze, jest to wystarczające przygotowanie do nieuniknionego ożywienia rynku, czego już widać pierwsze oznaki – niedawno podpisaliśmy dwie istotne umowy najmu: z siecią hipermarketów budowlanych, które zajmą 50 000 metrów kwadratowych powierzchni magazynowej w Strigo. oraz polskiego dystrybutora części do samochodów ciężarowych, który zajmie 43 000 metrów kwadratowych powierzchni magazynowej w Będzinie.

Oczywiście planujemy także dalsze inwestycje deweloperskie, m.in. parki logistyczne Święcice II i Mysłowice o powierzchni ponad 20 000 metrów kwadratowych każdy. Klienci mogą znaleźć tam najnowsze innowacje z zakresu zrównoważonego budownictwa.

Stale poszukujemy możliwości nabycia gruntów lub istniejących aktywów w odpowiednich lokalizacjach; Przygotowujemy teren pod budowę – wszystko to w odpowiednim momencie, gdy obserwuje się ożywienie na rynku,​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ i i i i możemy już być w blokach startowych.

A co z innymi wyzwaniami? Z czym są powiązane?

Istotne stały się wyzwania środowiskowe, czyli wdrażanie strategii ESG. Zdajemy sobie sprawę, że nieruchomości znacząco przyczyniają się do globalnej emisji gazów cieplarnianych, dlatego zobowiązujemy się do odpowiedzialnego działania na rzecz zrównoważonej przyszłości.

W 2020 roku jako firma poczyniliśmy znaczne postępy, wyznaczając 5-letni plan działania w zakresie ESG na rzecz pozytywnych zmian. Do września 2022 r. zobowiążemy się do osiągnięcia naszych długoterminowych celów w zakresie dekarbonizacji i odporności na zmianę klimatu oraz zamierzamy zmniejszyć nasz ślad węglowy o 36% do 2030 r.

Odzwierciedla to nasze podejście do modernizacji istniejących budynków. W pierwszej połowie 2023 roku zmodernizowaliśmy ponad 337 000 metrów kwadratowych oświetlenia LED oraz przeprowadziliśmy 34 modernizacje HVAC w Europie. Analizujemy również nasze projekty fotowoltaiczne, ponieważ jest to niezbędne dla naszej strategii dekarbonizacji. Wszystkie nasze nowe inwestycje spełniają wymogi co najmniej certyfikatu BREEAM Very Good. Staramy się zwiększać różnorodność biologiczną w całym naszym portfolio poprzez przemyślane wykorzystanie rodzimych roślin i krzewów. Dbamy o to, aby kupowana przez nas energia była ekologiczna.

Nowe parki logistyczne w Mysłowicach i Święcicach zostaną wyposażone w automatykę DALI, panele fotowoltaiczne, stacje ładowania samochodów elektrycznych oraz oświetlenie LED z kompleksowymi licznikami zużycia mediów.

Jednocześnie działamy na rzecz społeczności lokalnych. Na rynkach, na których jesteśmy, prowadzimy działalność charytatywną z naciskiem na młodzież i zrównoważony rozwój, a nasi pracownicy biorą udział w różnych wydarzeniach, które wspierają te szczytne cele.

Jakie inicjatywy tego typu prowadzicie w Polsce?

W tym roku po raz drugi zorganizowaliśmy „Race’n’Rise” – łącznie 300 km, który odbył się w sercu Borów Tucholskich na północy Polski, ponieważ zgodziliśmy się przekazać kwotę 5 zł na program stypendialny Horyzonty organizowanej przez Fundację EFC za każdy przejechany przez uczestnika kilometr. Celem było pokonanie jak największej liczby kilometrów. W ten sposób wspólnie z naszymi partnerami biznesowymi udało nam się zebrać 31 000 000 zł.

Niedawno pod koniec września zorganizowaliśmy dzień ekologiczny w lesie pod Warszawą. Każdy uczestnik posadził swoje drzewko – wspólnie zasadziliśmy kilkadziesiąt krzewów i zbieraliśmy śmieci.

Logicor niedawno zmienił swoje logo. Dlaczego zmiana?

Jesteśmy obecni na rynku europejskim od ponad dziesięciu lat. W tym okresie nasza firma zmienia się i stale ewoluuje – stąd wdrożyliśmy nową tożsamość marki. Ma on lepiej odzwierciedlać historię rozwoju Logicor i komunikować ją naszym docelowym odbiorcom – pracownikom, klientom, społecznościom i inwestorom. Pragniemy podkreślić, że potrafimy stale dostosowywać się do potrzeb rynku i potrzeb klientów. Razem z naszymi klientami robimy to w sposób zrównoważony. Dzięki temu możemy skutecznie wspierać wszystkie sektory gospodarki, od których zależy jakość naszego codziennego życia.