HANGZHOU, Chiny (Reuters) – Stellantis poinformował w czwartek, że kupił 21% udziałów w chińskim producencie samochodów elektrycznych Leapmotor za 1,6 miliarda dolarów, dostosowując swoją strategię w Chinach tak, aby po latach słabej sprzedaży i produkcji skoncentrować się na pojazdach elektrycznych. Spadek na największym rynku motoryzacyjnym świata.
Leapmotor ogłosił także utworzenie spółki joint venture ze Stellantis (STLAM.MI), w której spółka matka Chryslera będzie posiadać 51% udziałów, co da jej wyłączne prawa do eksportu, sprzedaży i produkcji produktów Zhejiang Leapmotor Technology (9863.HK) poza granicami kraju . Większe Chiny.
Transakcja, będąca następstwem partnerstwa pomiędzy Volkswagenem i Xpeng (VOWG_p.DE), (9868.HK) w lipcu, zwiastuje nową erę sojuszy motoryzacyjnych w Chinach i odzwierciedla sposób, w jaki kraj ten wyłania się jako globalne centrum technologii pojazdów elektrycznych. .
Carlos Tavares, dyrektor generalny Stellantis, powiedział na konferencji prasowej w Hangzhou we wschodnich Chinach: „Nie odnieśliśmy zbyt wielu sukcesów w Chinach, dlatego wolimy polegać na chińskim partnerze. Zwycięstwo w Chinach jest lepsze niż zwycięstwo z Chińczykiem firma.” Siedzę obok dyrektora generalnego Leapmotor, Zhu Jiangminga.
Niektórzy analitycy byli sceptyczni, czy takie partnerstwo z udziałami mniejszościowymi pomoże uznanym zagranicznym markom samochodów ożywić ich słabnące fortuny w Chinach.
„Małe inwestycje zapewniające im dostęp do nowszych technologii, których nie mogą opracować wewnętrznie, nie wydają się być skutecznym rozwiązaniem, jakim mają nadzieję”, powiedział Tu Li, założyciel firmy konsultingowej z siedzibą w Pekinie. Firma Chińsko Auto Insights.
Bill Russo, dyrektor generalny firmy doradczej Automobility z siedzibą w Szanghaju, zgadza się z tym: „Udane partnerstwa z branży motoryzacyjnej są nieliczne i często kończą się w przypadku rozbieżności interesów”.
Firma Stellantis, która powstała na początku 2021 r. w wyniku fuzji francuskiego PSA z Fiatem Chryslerem (FCA), ma problemy ze sprzedażą samochodów w Chinach i planuje zmienić swoją strategię w tym kraju, gdzie ma spółkę joint venture z Dongfeng Motor Grupa (0489.Hongkong).
Grupa, do której marek należą Fiat i Peugeot, oznajmiła rok temu, że po rozczarowujących wynikach zamknie spółkę joint venture produkującą pojazdy Jeep w Chinach z Guangzhou Automotive Group (601238.SS).
Stellantis i rywale, tacy jak Renault, są zaniepokojeni rosnącą konkurencją ze strony tanich chińskich samochodów elektrycznych w Europie. Obawę podziela Komisja Europejska, która wszczęła dochodzenie antysubsydyjne w celu sprawdzenia, czy cła zostaną nałożone w celu ochrony europejskich producentów przed Chinami. Import pojazdów elektrycznych.
Tavares w czwartek skrytykował unijne dochodzenie.
„Lubimy konkurować” – powiedział. „A wszczęcie dochodzenia nie jest najlepszym sposobem rozwiązania tych problemów”.
Zapytany, czym partnerstwo Leapmotor różni się od relacji z Dongfengiem i GAC, Tavares powiedział, że byłoby lepiej, gdyby chiński podmiot był liderem na chińskim rynku.
„Jeśli będziemy rozwijać Leapmotor za granicą, zapewni to Leapmotor lepszą konkurencyjność na rynku chińskim” – powiedział.
Obawy o konkurencję i rozwodnienie ze strony obecnych akcjonariuszy spowodowały, że w czwartek akcje Leapmotor spadły o 11%, odwracając 11% wzrost na otwarciu rynku.
Ponad 40 marek samochodów elektrycznych jest uwikłanych w bolesną wojnę cenową w Chinach, wywołaną obniżkami cen Tesli na początku tego roku. Pomimo gwałtownych obniżek cen sprzedaż pojazdów elektrycznych spada ze względu na słaby popyt konsumencki, ograniczający marże zysku producentów samochodów i ich dostawców.
Więcej partnerstw
Oczekuje się, że spółka joint venture utworzona w Holandii rozpocznie działalność eksportową w drugiej połowie 2024 r., a Stellantis będzie miał dwa miejsca w zarządzie chińskiej spółki – podają obie firmy.
To partnerstwo pomoże firmie Stellantis rozszerzyć ofertę pojazdów elektrycznych i osiągnąć cel na rok 2030, zgodnie z którym pojazdy elektryczne będą stanowić całą jej sprzedaż w Europie i połowę jej sprzedaży w Stanach Zjednoczonych.
Leapmotor, który zajmuje dziewiąte miejsce pod względem sprzedaży pojazdów NEV w Chinach, zamierza udzielić licencji na platformy pojazdów elektrycznych i inne aktywa związane z pojazdami elektrycznymi uznanym zagranicznym producentom samochodów w celu generowania gotówki. W zeszłym miesiącu firma oświadczyła, że musi zwiększyć sprzedaż co najmniej pięciokrotnie, aby przetrwać w połączonej branży pojazdów elektrycznych.
„Z pewnością będziemy świadkami coraz większej liczby takich partnerstw, ponieważ chińskie start-upy z branży pojazdów elektrycznych mają naprawdę pilną potrzebę przetrwania i są otwarte na przejmowanie zagranicznych udziałowców” – powiedział Yale Zhang, dyrektor zarządzający szanghajskiej firmy doradczej Automotive Foresight.
Transakcja, która podlega zatwierdzeniu przez organy regulacyjne, przewiduje, że Leapmotor wyemituje 194,3 mln akcji notowanych na giełdzie w Hongkongu spółce Stellantis po 43,8 HKD za akcję, co stanowi premię o 19% w stosunku do ostatniego zamknięcia wynoszącego 36,80 HKD.
Po pierwszej ofercie publicznej Stellantis będzie właścicielem około 21,07% wszystkich wyemitowanych akcji Leapmotor w Hongkongu. Akcjonariusz Dahua (002236.SZ) powiedział, że w ramach transakcji sprzeda swoje 90 milionów akcji Leapmotor firmie Stellantis.
(1 dolar = 0,9466 euro)
(Reportaż: Zhang Yan i Brenda Goh – Relacja Mohammeda dla Biuletynu Arabskiego) (Dodatkowe raporty Samira Manekara i Kanjika Ghosha z Bengaluru – Przygotowanie: Mohammed do Biuletynu Arabskiego) Redakcja: Myung Kim i Stephen Coates
Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.
„Odkrywca. Nieprzepraszający przedsiębiorca. Fanatyk alkoholu. Certyfikowany pisarz. Wannabe tv ewangelista. Fanatyk Twittera. Student. Badacz sieci. Miłośnik podróży.”
More Stories
JPMorgan oczekuje, że Fed obniży w tym roku referencyjną stopę procentową o 100 punktów bazowych
Foot Locker opuszcza Nowy Jork i przenosi się do St. Petersburga na Florydzie, aby obniżyć wysokie koszty: „efektywność”
Giełdy Nasdaq i S&P 500 prowadzą w dół w związku z rozczarowującymi wynikami Nvidii