16 listopada, 2024

Magyar24

Polska Najnowsze wiadomości, zdjęcia, filmy i raporty specjalne z. Polska Blogi, komentarze i wiadomości archiwalne na …

Stellantis zresetował swoją strategię dotyczącą Chin, nabywając 1,6 miliarda dolarów udziałów w firmie Leapmotor zajmującej się pojazdami elektrycznymi

  • Stellantis nabywa 21% udziałów w producencie samochodów elektrycznych Leapmotor
  • Firmy tworzą spółkę joint venture w celu budowy i sprzedaży produktów Leapmotor poza Chinami
  • Dzięki tej transakcji Stellantis ma kluczową pozycję w Chinach
  • Akcje Leapmotor spadły o 10%, odwracając początkowy skok o 11%.

HANGZHOU, Chiny (Reuters) – Stellantis poinformował w czwartek, że kupił 21% udziałów w chińskim producencie samochodów elektrycznych Leapmotor za 1,6 miliarda dolarów, dostosowując swoją strategię w Chinach tak, aby po latach słabej sprzedaży i produkcji skoncentrować się na pojazdach elektrycznych. Spadek na największym rynku motoryzacyjnym świata.

Leapmotor ogłosił także utworzenie spółki joint venture ze Stellantis (STLAM.MI), w której spółka matka Chryslera będzie posiadać 51% udziałów, co da jej wyłączne prawa do eksportu, sprzedaży i produkcji produktów Zhejiang Leapmotor Technology (9863.HK) poza granicami kraju . Większe Chiny.

Transakcja, będąca następstwem partnerstwa pomiędzy Volkswagenem i Xpeng (VOWG_p.DE), (9868.HK) w lipcu, zwiastuje nową erę sojuszy motoryzacyjnych w Chinach i odzwierciedla sposób, w jaki kraj ten wyłania się jako globalne centrum technologii pojazdów elektrycznych. .

Carlos Tavares, dyrektor generalny Stellantis, powiedział na konferencji prasowej w Hangzhou we wschodnich Chinach: „Nie odnieśliśmy zbyt wielu sukcesów w Chinach, dlatego wolimy polegać na chińskim partnerze. Zwycięstwo w Chinach jest lepsze niż zwycięstwo z Chińczykiem firma.” Siedzę obok dyrektora generalnego Leapmotor, Zhu Jiangminga.

Niektórzy analitycy byli sceptyczni, czy takie partnerstwo z udziałami mniejszościowymi pomoże uznanym zagranicznym markom samochodów ożywić ich słabnące fortuny w Chinach.

„Małe inwestycje zapewniające im dostęp do nowszych technologii, których nie mogą opracować wewnętrznie, nie wydają się być skutecznym rozwiązaniem, jakim mają nadzieję”, powiedział Tu Li, założyciel firmy konsultingowej z siedzibą w Pekinie. Firma Chińsko Auto Insights.

Bill Russo, dyrektor generalny firmy doradczej Automobility z siedzibą w Szanghaju, zgadza się z tym: „Udane partnerstwa z branży motoryzacyjnej są nieliczne i często kończą się w przypadku rozbieżności interesów”.

Firma Stellantis, która powstała na początku 2021 r. w wyniku fuzji francuskiego PSA z Fiatem Chryslerem (FCA), ma problemy ze sprzedażą samochodów w Chinach i planuje zmienić swoją strategię w tym kraju, gdzie ma spółkę joint venture z Dongfeng Motor Grupa (0489.Hongkong).

Grupa, do której marek należą Fiat i Peugeot, oznajmiła rok temu, że po rozczarowujących wynikach zamknie spółkę joint venture produkującą pojazdy Jeep w Chinach z Guangzhou Automotive Group (601238.SS).

Stellantis i rywale, tacy jak Renault, są zaniepokojeni rosnącą konkurencją ze strony tanich chińskich samochodów elektrycznych w Europie. Obawę podziela Komisja Europejska, która wszczęła dochodzenie antysubsydyjne w celu sprawdzenia, czy cła zostaną nałożone w celu ochrony europejskich producentów przed Chinami. Import pojazdów elektrycznych.

Tavares w czwartek skrytykował unijne dochodzenie.

„Lubimy konkurować” – powiedział. „A wszczęcie dochodzenia nie jest najlepszym sposobem rozwiązania tych problemów”.

Zapytany, czym partnerstwo Leapmotor różni się od relacji z Dongfengiem i GAC, Tavares powiedział, że byłoby lepiej, gdyby chiński podmiot był liderem na chińskim rynku.

„Jeśli będziemy rozwijać Leapmotor za granicą, zapewni to Leapmotor lepszą konkurencyjność na rynku chińskim” – powiedział.

Obawy o konkurencję i rozwodnienie ze strony obecnych akcjonariuszy spowodowały, że w czwartek akcje Leapmotor spadły o 11%, odwracając 11% wzrost na otwarciu rynku.

Ponad 40 marek samochodów elektrycznych jest uwikłanych w bolesną wojnę cenową w Chinach, wywołaną obniżkami cen Tesli na początku tego roku. Pomimo gwałtownych obniżek cen sprzedaż pojazdów elektrycznych spada ze względu na słaby popyt konsumencki, ograniczający marże zysku producentów samochodów i ich dostawców.

Więcej partnerstw

Oczekuje się, że spółka joint venture utworzona w Holandii rozpocznie działalność eksportową w drugiej połowie 2024 r., a Stellantis będzie miał dwa miejsca w zarządzie chińskiej spółki – podają obie firmy.

To partnerstwo pomoże firmie Stellantis rozszerzyć ofertę pojazdów elektrycznych i osiągnąć cel na rok 2030, zgodnie z którym pojazdy elektryczne będą stanowić całą jej sprzedaż w Europie i połowę jej sprzedaży w Stanach Zjednoczonych.

Leapmotor, który zajmuje dziewiąte miejsce pod względem sprzedaży pojazdów NEV w Chinach, zamierza udzielić licencji na platformy pojazdów elektrycznych i inne aktywa związane z pojazdami elektrycznymi uznanym zagranicznym producentom samochodów w celu generowania gotówki. W zeszłym miesiącu firma oświadczyła, że ​​musi zwiększyć sprzedaż co najmniej pięciokrotnie, aby przetrwać w połączonej branży pojazdów elektrycznych.

„Z pewnością będziemy świadkami coraz większej liczby takich partnerstw, ponieważ chińskie start-upy z branży pojazdów elektrycznych mają naprawdę pilną potrzebę przetrwania i są otwarte na przejmowanie zagranicznych udziałowców” – powiedział Yale Zhang, dyrektor zarządzający szanghajskiej firmy doradczej Automotive Foresight.

Transakcja, która podlega zatwierdzeniu przez organy regulacyjne, przewiduje, że Leapmotor wyemituje 194,3 mln akcji notowanych na giełdzie w Hongkongu spółce Stellantis po 43,8 HKD za akcję, co stanowi premię o 19% w stosunku do ostatniego zamknięcia wynoszącego 36,80 HKD.

Po pierwszej ofercie publicznej Stellantis będzie właścicielem około 21,07% wszystkich wyemitowanych akcji Leapmotor w Hongkongu. Akcjonariusz Dahua (002236.SZ) powiedział, że w ramach transakcji sprzeda swoje 90 milionów akcji Leapmotor firmie Stellantis.

(1 dolar = 0,9466 euro)

(Reportaż: Zhang Yan i Brenda Goh – Relacja Mohammeda dla Biuletynu Arabskiego) (Dodatkowe raporty Samira Manekara i Kanjika Ghosha z Bengaluru – Przygotowanie: Mohammed do Biuletynu Arabskiego) Redakcja: Myung Kim i Stephen Coates

Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.

Uzyskanie praw licencyjnychotwiera nową kartę