HANGZHOU, Chiny (Reuters) – Stellantis poinformował w czwartek, że kupił 21% udziałów w chińskim producencie samochodów elektrycznych Leapmotor za 1,6 miliarda dolarów, dostosowując swoją strategię w Chinach tak, aby po latach słabej sprzedaży i produkcji skoncentrować się na pojazdach elektrycznych. Spadek na największym rynku motoryzacyjnym świata.
Leapmotor ogłosił także utworzenie spółki joint venture ze Stellantis (STLAM.MI), w której spółka matka Chryslera będzie posiadać 51% udziałów, co da jej wyłączne prawa do eksportu, sprzedaży i produkcji produktów Zhejiang Leapmotor Technology (9863.HK) poza granicami kraju . Większe Chiny.
Transakcja, będąca następstwem partnerstwa pomiędzy Volkswagenem i Xpeng (VOWG_p.DE), (9868.HK) w lipcu, zwiastuje nową erę sojuszy motoryzacyjnych w Chinach i odzwierciedla sposób, w jaki kraj ten wyłania się jako globalne centrum technologii pojazdów elektrycznych. .
Carlos Tavares, dyrektor generalny Stellantis, powiedział na konferencji prasowej w Hangzhou we wschodnich Chinach: „Nie odnieśliśmy zbyt wielu sukcesów w Chinach, dlatego wolimy polegać na chińskim partnerze. Zwycięstwo w Chinach jest lepsze niż zwycięstwo z Chińczykiem firma.” Siedzę obok dyrektora generalnego Leapmotor, Zhu Jiangminga.
Niektórzy analitycy byli sceptyczni, czy takie partnerstwo z udziałami mniejszościowymi pomoże uznanym zagranicznym markom samochodów ożywić ich słabnące fortuny w Chinach.
„Małe inwestycje zapewniające im dostęp do nowszych technologii, których nie mogą opracować wewnętrznie, nie wydają się być skutecznym rozwiązaniem, jakim mają nadzieję”, powiedział Tu Li, założyciel firmy konsultingowej z siedzibą w Pekinie. Firma Chińsko Auto Insights.
Bill Russo, dyrektor generalny firmy doradczej Automobility z siedzibą w Szanghaju, zgadza się z tym: „Udane partnerstwa z branży motoryzacyjnej są nieliczne i często kończą się w przypadku rozbieżności interesów”.
Firma Stellantis, która powstała na początku 2021 r. w wyniku fuzji francuskiego PSA z Fiatem Chryslerem (FCA), ma problemy ze sprzedażą samochodów w Chinach i planuje zmienić swoją strategię w tym kraju, gdzie ma spółkę joint venture z Dongfeng Motor Grupa (0489.Hongkong).
Grupa, do której marek należą Fiat i Peugeot, oznajmiła rok temu, że po rozczarowujących wynikach zamknie spółkę joint venture produkującą pojazdy Jeep w Chinach z Guangzhou Automotive Group (601238.SS).
Stellantis i rywale, tacy jak Renault, są zaniepokojeni rosnącą konkurencją ze strony tanich chińskich samochodów elektrycznych w Europie. Obawę podziela Komisja Europejska, która wszczęła dochodzenie antysubsydyjne w celu sprawdzenia, czy cła zostaną nałożone w celu ochrony europejskich producentów przed Chinami. Import pojazdów elektrycznych.
Tavares w czwartek skrytykował unijne dochodzenie.
„Lubimy konkurować” – powiedział. „A wszczęcie dochodzenia nie jest najlepszym sposobem rozwiązania tych problemów”.
Zapytany, czym partnerstwo Leapmotor różni się od relacji z Dongfengiem i GAC, Tavares powiedział, że byłoby lepiej, gdyby chiński podmiot był liderem na chińskim rynku.
„Jeśli będziemy rozwijać Leapmotor za granicą, zapewni to Leapmotor lepszą konkurencyjność na rynku chińskim” – powiedział.
Obawy o konkurencję i rozwodnienie ze strony obecnych akcjonariuszy spowodowały, że w czwartek akcje Leapmotor spadły o 11%, odwracając 11% wzrost na otwarciu rynku.
Ponad 40 marek samochodów elektrycznych jest uwikłanych w bolesną wojnę cenową w Chinach, wywołaną obniżkami cen Tesli na początku tego roku. Pomimo gwałtownych obniżek cen sprzedaż pojazdów elektrycznych spada ze względu na słaby popyt konsumencki, ograniczający marże zysku producentów samochodów i ich dostawców.
Więcej partnerstw
Oczekuje się, że spółka joint venture utworzona w Holandii rozpocznie działalność eksportową w drugiej połowie 2024 r., a Stellantis będzie miał dwa miejsca w zarządzie chińskiej spółki – podają obie firmy.
To partnerstwo pomoże firmie Stellantis rozszerzyć ofertę pojazdów elektrycznych i osiągnąć cel na rok 2030, zgodnie z którym pojazdy elektryczne będą stanowić całą jej sprzedaż w Europie i połowę jej sprzedaży w Stanach Zjednoczonych.
Leapmotor, który zajmuje dziewiąte miejsce pod względem sprzedaży pojazdów NEV w Chinach, zamierza udzielić licencji na platformy pojazdów elektrycznych i inne aktywa związane z pojazdami elektrycznymi uznanym zagranicznym producentom samochodów w celu generowania gotówki. W zeszłym miesiącu firma oświadczyła, że musi zwiększyć sprzedaż co najmniej pięciokrotnie, aby przetrwać w połączonej branży pojazdów elektrycznych.
„Z pewnością będziemy świadkami coraz większej liczby takich partnerstw, ponieważ chińskie start-upy z branży pojazdów elektrycznych mają naprawdę pilną potrzebę przetrwania i są otwarte na przejmowanie zagranicznych udziałowców” – powiedział Yale Zhang, dyrektor zarządzający szanghajskiej firmy doradczej Automotive Foresight.
Transakcja, która podlega zatwierdzeniu przez organy regulacyjne, przewiduje, że Leapmotor wyemituje 194,3 mln akcji notowanych na giełdzie w Hongkongu spółce Stellantis po 43,8 HKD za akcję, co stanowi premię o 19% w stosunku do ostatniego zamknięcia wynoszącego 36,80 HKD.
Po pierwszej ofercie publicznej Stellantis będzie właścicielem około 21,07% wszystkich wyemitowanych akcji Leapmotor w Hongkongu. Akcjonariusz Dahua (002236.SZ) powiedział, że w ramach transakcji sprzeda swoje 90 milionów akcji Leapmotor firmie Stellantis.
(1 dolar = 0,9466 euro)
(Reportaż: Zhang Yan i Brenda Goh – Relacja Mohammeda dla Biuletynu Arabskiego) (Dodatkowe raporty Samira Manekara i Kanjika Ghosha z Bengaluru – Przygotowanie: Mohammed do Biuletynu Arabskiego) Redakcja: Myung Kim i Stephen Coates
Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.

„Odkrywca. Nieprzepraszający przedsiębiorca. Fanatyk alkoholu. Certyfikowany pisarz. Wannabe tv ewangelista. Fanatyk Twittera. Student. Badacz sieci. Miłośnik podróży.”
More Stories
Giełdy rosną, gdyż na rynku pracy pojawiają się kolejne oznaki spadków
W obliczu wzrostu ceny Bitcoina (BTC) do 45 000 dolarów, ten rajd wygląda inaczej. Wygląda na to, że FOMO i YOLO wróciły
Z RTO odchodzą pracownicy Amazona, zwłaszcza pracownicy AWS