25 listopada, 2024

Magyar24

Polska Najnowsze wiadomości, zdjęcia, filmy i raporty specjalne z. Polska Blogi, komentarze i wiadomości archiwalne na …

Polska wkrótce podpisze kontrakt na MQ-9B, otwierając tym samym programy dla lojalnych skrzydłowych

Wojna powietrzna, globalna

MQ-9B SkyGuardian

Polska gotowa kupić bezzałogowce MQ-9B SkyGuardian MALE do misji rozpoznawczych na swojej wschodniej granicy (General Atomics Aeronautical Systems Inc.)

MADRYT — Polska spodziewa się podpisać kontrakt na produkcję UAV MQ-9B SkyGuardian z General Atomics w ciągu kilku tygodni, według wysokiego rangą polskiego urzędnika wojskowego, w ramach kompleksowych wysiłków modernizacyjnych sił powietrznych wywołanych agresją Rosji na Ukrainę.

Plan zakupu przez Ministerstwo Obrony Narodowej nowego samolotu w październiku 2022 roku w celu zastąpienia dzierżawionych od USA samolotów MQ-9A był zapowiadany już wcześniej, ale generał dywizji Czesary Wiśniewski powiedział dziś, że do podpisania umowy jeszcze kilka dni. Średniogórski i długodystansowy (MALE) samolot MQ-9A wykonuje obecnie misje rozpoznawcze na wschodniej granicy Polski i pierwotnie był leasingowany w ramach awaryjnych potrzeb operacyjnych.

„W tej chwili pracujemy nad kontraktem z General Atomics na MQ-9 Bravo” – powiedział Wiśniewski, zastępca dowódcy Sił Zbrojnych RP, Breaking Defense podczas Międzynarodowej Konferencji Bojowej w Madrycie. Umowa będzie gotowa za dwa–trzy tygodnie. To nie jest duża liczba [of aircraft] Właściwie nie potrzebujemy dużej liczby, ponieważ nasz ISR jest sługą [Bayraktar] TB2 [MALE] warkot.”

Według Wiśniewskiego Polska po raz pierwszy zamówiła 24 tureckie UAV TB2 w maju 2021 roku i od tego czasu otrzymała trzy z czterech partii dostaw. „Nadchodzi czwarty” – dodał.

POWIĄZANE: Ukraińskie drony wyprodukowane w Turcji walczą z zaawansowaną rosyjską armią

TB2 w dalszym ciągu jest używany podczas wojny na Ukrainie wraz z małymi bezzałogowymi pojazdami powietrznymi i bezzałogową amunicją, ale rząd USA jak dotąd odmówił zatwierdzenia dostawy siłom ukraińskim MQ-9 Reaper lub większych wariantów. Oferta General Atomics i producenta skierowana do kijowskiej firmy na zakup dwóch jednostek za 1 dolara.

C. Mark Brinkley, główny strateg ds. marketingu i komunikacji GA-ASI, powiedział dziś Breaking Defense, że „wszelkie szczegóły dotyczące statusu” polskiego zamówienia na MQ-9B „muszą pochodzić od wewnątrz”. [Polish] rząd”, ale zauważył, że dzierżawiona flota MQ-9A wylatała ponad 1200 godzin i „według wszystkich raportów stanowi mile widziany dodatek do polskich operacji wojskowych”.

„Szybkie nabycie” przez Polskę samolotów MQ-9B „znacznie zwiększyłoby bezpieczeństwo w całej Europie” – stwierdził, wzmocniony obecnymi zamówieniami na samoloty na całym kontynencie złożonymi przez Belgię i Wielką Brytanię.

„Nie możemy się doczekać dalszej współpracy z Polską w jej wysiłkach przeciwstawienia się rosyjskiej agresji w regionie” – powiedział Brinkley.

Tymczasem Polska przeprowadza ocenę rynku lojalnych samolotów skrzydłowych jako krok w kierunku uruchomienia pełnego programu przejęć, chociaż ten ostatni może potrwać od dwóch do pięciu lat lub dłużej, powiedział Wiśniewski, dodając, że „uważamy, że branża nie jest gotowa. Nadal uważamy, że trzeba udowodnić umiejętności.”

Powiedział, że Boeing MQ-28 Ghost Bat, opracowany we współpracy z Królewskimi Australijskimi Siłami Powietrznymi (RAAF) i programem Collaborative Combat Aircraft (CCA) Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych, jest przygotowywany do ostatecznego działania obok samolotów nowej generacji Air Dominance i F- 35 samolotów. .

Wiśniewski powiedział, że „odłożyliśmy trochę pieniędzy na przyszłość” na program lojalnego skrzydłowego. „Nie jesteśmy na etapie rozpoczynania procesu akwizycji. Jest to pogląd merytoryczny i czekamy na więcej informacji, które potwierdzą, że nie popełniamy błędu. Chcemy przystąpić do głównego podejścia.

Ponadto, choć Polska zobowiązała się do zakupu 32 nowych myśliwców, decyzja o tym, który samolot kupić, potrwa dłużej, ponieważ nowy rząd nie objął jeszcze władzy – wyjaśnił Wiśniewski.

Potwierdził, że Eurofighter Typhoon i Boeing F-15EX są brane pod uwagę w związku z nowym zamówieniem na myśliwce, ale dodał, że możliwy jest drugi zakup F-35.

„W tej chwili mój zespół przebywa we Włoszech i rozmawia z Airbusem na temat Eurofightera, omawia możliwości, dane marketingowe, ale przygląda się nieco głębiej” – dodał. „To jest początek [evaluation] Faza zaangażowania [acquire] Nowi wojownicy.”

Jeśli chodzi o pierwotne zamówienie Polski na 32 myśliwce F-35, dostawa pierwszego samolotu przewidywana jest na 2025 rok – dodał Wiśniewski. Pierwsza partia ośmiu pilotów pojedzie w przyszłym roku do Stanów Zjednoczonych na szkolenie lotnicze. Polska planuje wysłać łącznie 20.

Do tej historii przyczynił się Bartos Głowacki z Warszawy.