Pierwszy z pięciu taktycznych transportów Lockheed Martin C-130H zakupionych na użytek Polskich Sił Powietrznych wylądował na lotnisku w Bydgoszczy 15 lipca.
Zgodnie z umową podpisaną w kwietniu 2021 r. H-Model Hercules jest przenoszony z nadwyżek amerykańskich sił powietrznych w ramach programu Waszyngtonu Excess Defense Articles.
Warszawa płaci 14,3 mln USD za częściowy zwrot przesyłek i przekazanie do Europy, podczas gdy USA szacują ich wartość na 60 mln USD.
Planowa obsługa zajezdni będzie wykonywana w Wojskowych Zakładach Lotniczych WZL-2 w Bydgoszczy przed przekazaniem aktywów do eksploatacji w 33. Bazie Lotnictwa Transportowego w Powidzu. Ich stan techniczny został wcześniej oceniony przez polski personel podczas oględzin przeprowadzonych w 309. magazynie Space Maintenance and Regeneration Group w Davis-Monthan AFB w Arizonie.
Hercules zostanie doposażony w dodatkowe wyposażenie w kraju, aby sprostać wymaganiom Sił Powietrznych RP, a dostawy powinny zostać zrealizowane do połowy 2024 roku.
Wyprodukowane w 1985 r. i wycofane ze służby w USAF w 2017 r. używane samoloty C-130H (w tym wiodący obecnie egzemplarz w Bydgoszczy, dawniej 85-0035) są o 15 lat młodsze od pięciu modeli E Herkulesów wystawianych przez Polskie Siły Powietrzne w latach 2009 i 2012.
Jak wynika z wcześniejszego oświadczenia MON, „decyzję o terminach wycofania C-130E podejmie ich użytkownik, mając na uwadze bezpieczeństwo wymaganych zdolności i stan samolotu”.
More Stories
Wpływ siły wyższej na małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce na przykładzie pandemii Covid-19: wnioski na przyszłość
W 2025 roku Polska zwiększy wydatki na obronność do rekordowego poziomu
„Zmiana zasad gry”: Lockheed przedstawia pierwszy polski F-35