5 grudnia, 2024

Magyar24

Polska Najnowsze wiadomości, zdjęcia, filmy i raporty specjalne z. Polska Blogi, komentarze i wiadomości archiwalne na …

Meta wywołuje oburzenie, ładując aplikacje VR

Meta wywołuje oburzenie, ładując aplikacje VR

Meta ma do czynienia z rosnącą reakcją na opłaty pobierane za aplikacje stworzone dla jej zestawów VR, a programiści narzekają na określone warunki handlowe dotyczące przyszłych urządzeń, które firma ma nadzieję pomóc w stworzeniu wielomiliardowego rynku konsumenckiego.

Ojciec Facebooka obiecał wydawać 10 miliardów dolarów rocznie w ciągu następnej dekady na „metawersum”, szeroko promowaną koncepcję nawiązującą do wciągającego wirtualnego świata wypełnionego awatarami.

Inwestycja jest stymulowana chęcią posiadania kolejnej platformy obliczeniowej i uniknięcia złapania w pułapkę zasad ustanowionych przez konkurentów Big Tech, tak jak zrobiły to Apple i Google ze swoimi sklepami z aplikacjami mobilnymi.

Oczekuje się, że Apple wejdzie na rynek, wprowadzając na początku tego roku gamę okularów rozszerzonej rzeczywistości, podczas gdy Microsoft opracowuje usługi z zestawem słuchawkowym do rzeczywistości wirtualnej HoloLens.

Jednak kilku programistów powiedziało Financial Times o swojej frustracji, że Meta, postrzegana jako wczesna pionierka na wschodzącym rynku, nalegała na model wysyłki dla swojego sklepu z aplikacjami VR podobny do tego, który istnieje obecnie na smartfonach. Dzieje się tak pomimo tego, że prezes Meta, Mark Zuckerberg, był w przeszłości bardzo krytyczny w odniesieniu do zasad wysyłki w istniejących sklepach z aplikacjami mobilnymi.

„Nie myl marketingu z rzeczywistością – to dobry pomysł, aby wybrać Apple do marketingu. To nie znaczy, że Meta nie zrobi dokładnie tego samego”, powiedział Seth Siegel, globalny szef sztucznej inteligencji i cyberbezpieczeństwa w Infosys Consulting. „Nie ma motywacji, aby byli lepsi”.

„Sklep Quest” dla Meta’s Quest 2, najpopularniejszego zestawu słuchawkowego VR na rynku, otrzymuje 30-procentową zniżkę na zakupy cyfrowe i 15-30 procent opłat za subskrypcje, podobnie jak opłaty pobierane przez Apple i Androida.

„Nie ma wątpliwości, że są oferowane usługi — projektują niesamowite urządzenia i świadczą usługi sklepowe” — powiedział Daniel Speller, dyrektor generalny Realities.io, startupu rzeczywistości rozszerzonej, który stoi za grą VR. mylące miejsca.

„Ale problem polega na tym, że wydaje się, że wszyscy zgodzili się na 30 procent i to jest to, w czym utknęliśmy. Wydaje się, że nie ma żadnej konkurencji. Chińskie firmy, które wychodzą ze słuchawkami, są takie same. Dlaczego mieliby to zmienić ?”

Meta broniła swoich zasad, zauważając, że w przeciwieństwie do właścicieli iPhone’ów, użytkownicy Quest mogą instalować aplikacje poza oficjalnym sklepem za pośrednictwem SideQuest, zewnętrznego sklepu z aplikacjami, lub skorzystać z App Lab, mniej restrykcyjnego i bardziej eksperymentalnego sklepu z aplikacjami.

„Chcemy promować wybór i konkurencję w systemie wirtualnej rzeczywistości” – powiedział Meta. „To działa – nasze wysiłki przyniosły deweloperom zwrot finansowy: jak ogłosiliśmy na początku tego roku, na gry i aplikacje w Meta Quest Store wydano ponad 1 miliard dolarów”.

Twórcy z zadowoleniem przyjmują te alternatywy, ale twierdzą, że mają one ograniczony wpływ. Według Sensor Tower, SideQuest został pobrany zaledwie 396 000 razy, w porównaniu do 19 milionów w przypadku aplikacji Oculus. W międzyczasie App Lab nadal pobiera część zakupów na poziomie 30 procent.

Zuckerberg wcześniej narzekał na „monopolistyczne czynsze” Apple i wezwał do „wyjątkowego, duszącego uchwytu jako strażnika tego, co trafia na telefony”, odnosząc się do procesów zatwierdzania i regulacji App Store.

To spowodowało, że Meta została oskarżona o „hipokryzję”, kiedy producent słuchawek Oculus ogłosił w kwietniu, że Horizon Worlds, „społeczne doświadczenie w wirtualnej rzeczywistości”, będzie pobierać 17,5-procentową „opłatę platformową” plus 30-procentowy podatek od zakupów cyfrowych.

Apple dodał: „Pokazuje, że chociaż starają się korzystać z platformy Apple za darmo, z radością odbierają twórcom i małym firmom, które korzystają z ich platformy”.

Dopóki Apple i inne firmy nie wejdą na rynek VR w bardziej skoordynowany sposób, programiści twierdzą również, że Meta ma potencjał, by bawić się aplikacjami, szybko śledząc niektóre i opóźniając inne.

Niektóre tytuły zostały przeniesione do ich sklepu App Lab w wersji beta, a kilka najlepszych tytułów – Fitness Games . Dom szabli A nadprzyrodzonyna przykład – przejęty przez Meta.

Kolejnym punktem spornym z programistami jest zmiana Meta o tym, jak „otwarty” jest sklep z aplikacjami VR.

Chris Pruitt, dyrektor ekosystemu treści w Meta, powiedział, że zespół VR od lat jest zaangażowany w „absolutną debatę typu „przeciągnij i upuść” na temat tego, czy App Store powinien umożliwiać programistom przesyłanie własnych treści przy stosunkowo niewielkich ograniczeniach. czy też powinno.Aplikacje są „sponsorowane przez firmę” z większą liczbą kontroli — podobnie jak w podejściu Apple do sklepu z aplikacjami mobilnymi.

Pruett powiedział, że Meta odkryła, że ​​luźne standardy frustrowały wielu użytkowników treścią o niskiej jakości, więc firma zdecydowała się odgrywać rolę strażnika. Ale twórcy stwierdzili, że wynikające z tego bariery mogą nie być przejrzyste.

„Posiadanie czegoś w sklepie Quest to ból” — powiedział Larron Bentovim, dyrektor generalny Glimpse Group, grupy zajmującej się wciągającymi doświadczeniami. „To o wiele gorsze niż chodzenie do sklepów Apple lub Android”.

Room, platforma Metaverse do obsługi wydarzeń 3D, pojawiła się w sklepie Quest dziewięć miesięcy po podsumowaniu, podczas gdy ten sam proces w przypadku Apple zajął mniej niż dwa tygodnie, powiedział dyrektor ds. informacji Sebastian Gottslich.

Devon Copley, dyrektor generalny Avatour, firmy zajmującej się wirtualnymi spotkaniami, powiedział, że zamieścił pytania na forum dyskusyjnym niezależnych programistów, aby uzyskać wsparcie, na które „całkowicie nie udzielono odpowiedzi”.

Copley powiedział, że relacje z programistami w Meta są „całkowicie niedostępne”. „To naprawdę frustrujące, ponieważ rozwój sprzętu jest niesamowity, platforma sprzętowa jest świetna, a oni robią świetne rzeczy. Ale zaangażowanie programistów to farsa”.

© 2022 Financial Times Ltd.. Wszelkie prawa zastrzeżone Nie jest redystrybuowany, kopiowany ani w żaden sposób modyfikowany.