22 listopada, 2024

Magyar24

Polska Najnowsze wiadomości, zdjęcia, filmy i raporty specjalne z. Polska Blogi, komentarze i wiadomości archiwalne na …

Latem Polska zdecyduje, czy fundusze europejskie wesprą elektrownię EV

Marek Strelecki i Karol Badohl

WARSZAWA (Reuters) – Do lata polski rząd stanie przed decyzją, czy poprze plan poprzedniej administracji dotyczący budowy fabryki pojazdów elektrycznych (EV) przy wsparciu funduszy ratunkowych UE, powiedział Reutersowi wyższy rangą urzędnik.

Mając dwa lata do wydania prawie 60 miliardów euro (64 miliardów dolarów) na pożyczki i dotacje UE, Polska finalizuje rewizję planu wydatków dla Brukseli w celu wydłużenia terminu realizacji projektu EV o nazwie „Izera”. Współtworzenie fabryki z chińskim Geely Holding, matką producenta samochodów Volvo, który został wybrany na partnera w projekcie 2022, nie jest dobrym rozwiązaniem – stwierdził w wywiadzie wiceminister finansów rozwoju i polityki regionalnej John Cisco. Alternatywne metody wspierania już funkcjonujących projektów, w tym produkcji autobusów, mają też wady – dodał.

„Która filozofia jest nam bliższa, będzie to decyzja na najwyższym szczeblu politycznym, która z pewnością wykracza poza ten budynek”, powiedział Cisco.

Chińscy producenci pojazdów elektrycznych rozszerzają swoją obecność w Europie w związku z wojną cenową i napięciami handlowymi między Chinami a UE na rynku samochodów elektrycznych.

„Fabryka będzie w Polsce, Polacy będą kupować te samochody wyprodukowane w Polsce, albo fabryka będzie w innym kraju UE, zatrudnienie będzie w innym kraju UE, a Polacy i tak kupią te samochody z innego kraju UE, ” powiedział. .

Chiński Chery Auto finalizuje transakcję na produkcję samochodów w Hiszpanii, a Madryt ogłosi w tym roku dwa przetargi, w których firmy będą mogły zażądać łącznie 1,7 miliarda euro (1,8 miliarda dolarów) dotacji na produkcję pojazdów elektrycznych z unijnego funduszu pomocy w obliczu pandemii.

(1 dolar = 0,9384 euro)

(Raport: Marek Strelecki i Carol Badohl; redakcja: David Holmes)