Bruksela-Pierwsza ocena dobrostanu kurczaków w 16 markach fast foodów w Polsce i Rumunii pokazuje, że branża fast food w Europie Wschodniej stawia pierwsze kroki w poprawie dobrostanu kurczaków przeznaczonych na mięso.. Raport dotyczący kolejności dziobania za rok 2023 Polska I Rumunia, prowadzone przez Humane Society International/Europe, zwróciło się do największych producentów fast foodów, takich jak McDonald’s, Burger King i Subway, a także lokalnych sieci, w tym rumuńskiej 5 i polskiego Zahir Kebab, o przedstawienie sprawozdań na temat terminów i wyników – sprawozdań dotyczących dobrostanu zwierząt brojlerów w swoich łańcuchach dostaw. Ocena Koncentruje się na takich wskaźnikach, jak przestrzeń życiowa przydzielona każdej kurie, rasy wykorzystywanych kur, wykorzystanie klatek, zapewnienie wzbogacenia w celu umożliwienia naturalnego pokazu behawioralnego oraz metody stosowane przy ich uboju.
Polska i Rumunia odgrywają ważną rolę w europejskiej branży drobiu brojlerów, dostarczając produkty drobiowe na rynek krajowy i międzynarodowy. W 2021 r. Polska była największym producentem w UE z hodowlą i ubojem około 1,12 miliarda kurczaków, podczas gdy Rumunia zajmowała 8. miejsce z 271,7 milionami kurczaków.
Oceny obejmują 12 marek fast foodów z każdego kraju. Zarówno w Polsce, jak i w Rumunii było ono zamknięte Burger King, Domino’s, IKEA, KFC, McDonald’s, Pizza Hut, Starbucks i Subway. W Polsce recenzowane były Pasibus, Salad Story, Vapiano i Zehir Kebab, natomiast w Rumunii w ocenie znalazły się 5 to go, PAUL, Salad Box i Spartan. Ogólne wyniki raportu dotyczącego kolejności dziobania podkreślają, że chociaż niektóre firmy podjęły kroki w celu poprawy dobrostanu kurcząt brojlerów i podjęły zobowiązania, większość jeszcze się nie rozpoczęła. Wiele międzynarodowych sieci fast foodów opiera się na polityce dobrostanu kurczaków swoich spółek-matek, nie ogłaszając ich na swoich lokalnych stronach internetowych, podczas gdy krajowe sieci fast foodów nie wprowadzają takich polityk w zakresie dobrostanu.
W obu krajach drążenie tuneli Wyłania się na pozycji lidera wśród ocenianych firm pod względem wyniku ogólnego Zarządzanie i raportowanie dobrostanem kurcząt brojlerów 57%. W Polsce za Subway plasują się IKEA z 50% udziałem oraz Pizza Hut i Vapiano z 47%. McDonald’s i KFC uzyskały niskie oceny odpowiednio 11% i 2%, natomiast Burger King, Domino’s, Pasibus, Salad Story, Starbucks i Zahir Kebab uzyskały 0%. W Rumunii jest metro Za IKEA plasują się PAUL i Pizza Hut z wynikiem 47%. Najniższe oceny od 2% do 0% uzyskały natomiast KFC, 5 Go, Burger King, Domino’s, McDonald’s, Salad Box, Spartan i Starbucks. W Polsce i Rumunii Subway jest jedyną siecią, która w raportach wyników uzyskała niezerowy wynik.
Eliza Allard, Cmówi dyrektor ds. zaangażowania firmy w HSI/Europe: „Życie wielu zwierząt, na które wpływa przemysł drobiarski, wymaga poważnego traktowania wyższych standardów dobrostanu zwierząt. Kolejność dziobania nie tylko ocenia status quo; Dostarcza wykonalnych rozwiązań. Jest to potężne narzędzie dla firm zajmujących się fast foodami, które chcą poprawić dobrostan kurczaków i przestrzegać Europejskiego Zobowiązania w sprawie drobiu. Wzywamy do współpracy i natychmiastowych działań w celu poprawy dobrostanu zwierząt w łańcuchach dostaw do przedsiębiorstw zorientowanych na przyszłość, zgodnie z rosnącymi wymaganiami konsumentów i nadchodzącym prawodawstwem.
Dowiadywać się Zdjęcia i infografiki W języku angielskim, polskim i rumuńskim.
Fakty dotyczące kolejności dziobania
- Wydanie The Pecking Order na rok 2023 to globalny projekt ochrony zwierząt realizowany we współpracy z Humane Society International, Albert Schweitzer Stiftung, L214 i Esser Animali. Oceniono łącznie 69 firm z rynków Francji, Niemiec, Włoch, Polski, Rumunii i Hiszpanii.
- Pecking Order to inicjatywa mająca na celu ocenę dobrostanu kurczaków brojlerów w branży fast food, zaangażowania firm w dbanie o dobrostan kurczaków w całym łańcuchu dostaw, podejmowanych przez nie działań i sposobu wdrażania wymagań zalecanych w ramach Europejskiego Zobowiązania w sprawie Drobiu. (ECC). Dziobak ocenia marki fast foodów od 2019 roku. W 2023 roku ocenie poddano sześć rynków europejskich, po raz pierwszy dodano także Polskę i Rumunię. Niniejszy raport zawiera ogólny przegląd sytuacji w zakresie dobrostanu kurczaków brojlerów w polskim i rumuńskim przemyśle fast foodów oraz opisuje możliwości poprawy.
- Zarządzanie dobrostanem drobiu różni się w zależności od kraju. Niemieckie i francuskie firmy fast food mają najwyższe średnie ogólne wyniki spośród ocenianych krajów, wykazując wysokie zaangażowanie i wdrożenie. Najniższe wyniki uzyskały sieci polskie i rumuńskie, co wskazuje, że w branży fast food w tych krajach konieczna jest znaczna poprawa w zakresie dobrostanu kurczaków.
- Niektóre sieci fast foodów radzą sobie lepiej niż inne w publikowaniu swoich zobowiązań i celów na rzecz dobrostanu kurczaków. do Polski, IKEA wyróżnia się wynikiem 100%, wykazując silne zaangażowanie w dobrostan kurczaków. Dane pokazują, że Subway, Pizza Hut i Vapiano uznały potrzebę poprawy dobrostanu kurczaków, a każdy z nich uzyskał wysoki wynik 94%, co plasuje je na pozycji liderów w tym aspekcie. Na drugim końcu spektrum znajdują się McDonald’s, KFC, Burger King, Domino’s, Starbucks, Pasibus, Salad Story i Zahir Kebab, które stanowią 21% (McDonald’s), 3% (KFC) i 0% (Reszta). Zobowiązania i cele w Rumunii, Subway, IKEA, PAUL i Pizza Hut potwierdziły potrzebę wprowadzenia wyższych standardów dobrostanu kurczaków brojlerów. Każda firma pobiera procent w wysokości 94%. Z kolei KFC, Burger King, Domino’s, McDonald’s, Starbucks, 5 to go, Salad Box i Spartan wykazują brak zaangażowania z wynikami 3% (KFC) i 0% (pozostałe firmy).
- Pod względem raportowania wyników i postępów Subway jest jedyną siecią z niezerowym wynikiem zarówno w Polsce, jak i Rumunii. Wszystkie inne oceniane firmy Wynik 0%. Firmy te nie publikują żadnych informacji na swoich stronach internetowych. Wskazuje to na znaczny brak działań i przejrzystości. Bez raportów z postępów opinia publiczna ma poczucie, że firmy te nie robią nic, aby wyeliminować okrucieństwo wobec kurczaków w łańcuchu dostaw.
kończący się
Kontakt z mediami: Cassie Bodinduval, koordynatorka ds. międzynarodowych relacji z mediami, [email protected]
„Muzyk. Miłośnik kawy. Oddany badacz jedzenia. Webman. Namiętny guru internetu”.
More Stories
Polska twierdzi, że mroźna zima może spowodować nową falę ukraińskich uchodźców
Polska nie pozwoli Ukrainie przystąpić do UE, dopóki nie zostanie rozwiązana kwestia masakry podczas II wojny światowej – powiedział wicepremier.
Produkcja w Polsce wzrosła w czerwcu o 219 sztuk