Obecnie Polska generuje prawie 2% całkowitych przychodów Wietnamu z eksportu tuńczyka i jest czwartym co do wielkości konsumentem wietnamskiego tuńczyka w UE.
Przede wszystkim tuńczyk w puszkach i mrożone mięso/polędwice z tuńczyka to dwie najpopularniejsze grupy produktowe na polskim rynku, przy czym w omawianym okresie głównym towarem eksportowym był tuńczyk w puszce, stanowiący 91% całkowitej wartości eksportu.
Ponieważ import tuńczyka do Polski znacząco wzrósł w ciągu ostatnich czterech lat, na rynku pojawiają się pozytywne sygnały dla wietnamskiego eksportu tuńczyka, ujawnił ekspert VASEP, Nguyen Ha.
W rzeczywistości Polska jest także głównym dostawcą tuńczyka do kilku krajów członkowskich UE, takich jak Niemcy, Rumunia i Włochy.
Chociaż rynek nie nałożył jeszcze barier technicznych, lokalnym przedsiębiorstwom zaleca się podniesienie jakości swoich produktów przed eksportem na ten rynek, zauważył Ha.
Co więcej, przedsiębiorstwa w dalszym ciągu borykają się z trudnościami w eksporcie tuńczyka do Polski lub innych państw członkowskich UE ze względu na „żółtą kartkę” nałożoną na Wietnam przez Komisję Europejską (KE) za nielegalne, nieraportowane i nieuregulowane połowy (NNN).
Posunięcie to stanie przed lokalnymi firmami związanymi z ogólnym niedoborem krajowych surowców i wyzwaniami związanymi z importem surowców. Wietnamskie przedsiębiorstwa powinny zdywersyfikować źródła surowców tuńczyka, aby w przyszłości zwiększyć eksport na rynek.
„Muzyk. Miłośnik kawy. Oddany badacz jedzenia. Webman. Namiętny guru internetu”.
More Stories
Wpływ siły wyższej na małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce na przykładzie pandemii Covid-19: wnioski na przyszłość
W 2025 roku Polska zwiększy wydatki na obronność do rekordowego poziomu
„Zmiana zasad gry”: Lockheed przedstawia pierwszy polski F-35