- Napisane przez Dereka Kaye
- BBC News, Singapur
Indonezja uruchomiła swoją pierwszą kolej dużych prędkości – projekt o wartości 7,3 miliarda dolarów (5,9 funtów) wspierany przez Chiny w ramach inicjatywy Pasa i Szlaku.
Prezydent Joko Widodo uruchomił połączenie łączące stolicę Dżakartę z Bandung, głównym ośrodkiem gospodarczym.
Kolej nazywa się Whoosh, co jest skrótem w języku indonezyjskim, co oznacza oszczędność czasu i niezawodność.
Widodo nadał priorytet projektom takim jak Whoosh, których celem jest złagodzenie poważnych zatorów komunikacyjnych w kraju.
Pierwotnie otwarcie linii kolejowej miało nastąpić w 2019 r., ale zostało opóźnione z powodu sporów o grunty, pandemii Covid-19 i przekroczenia budżetu o 1,2 miliarda dolarów (984 milionów funtów).
Poniedziałkowa inauguracja została przełożona z niedzieli ze względu na harmonogram pana Jokowiego.
Whoosh jest obsługiwany przez PT KCIC, spółkę joint venture składającą się z czterech indonezyjskich spółek rządowych i China Railway International z siedzibą w Pekinie.
Jego nazwa jest skrótem od „Waktu Hemat, Operasi Optimal, System Handal” lub „Oszczędność czasu, Optymalna obsługa, Niezawodny system” w lokalnym języku. Może osiągnąć prędkość do 350 km/h (217 mil/h) i ma zasięg lotu 142 km.
Indonezyjscy urzędnicy twierdzą, że linia kolei dużych prędkości ma poprawić produktywność gospodarczą. Zachwalają również fakt, że pociągi są elektryczne, co pomoże zmniejszyć emisję dwutlenku węgla w kraju.
Bandung, stolica prowincji Jawa Zachodnia, opisywana jest jako odpowiedź Indonezji na Dolinę Krzemową.
Trwają rozmowy w sprawie rozszerzenia zasięgu WASH na Surabaya, główne miasto portowe i stolicę prowincji Jawa Wschodnia.
Niektórzy krytycy twierdzą, że ogromne koszty projektu mogą mieć wpływ na finanse publiczne Indonezji, które już znajdują się pod presją z powodu pandemii. Pan Jokowi zgodził się wykorzystać fundusze państwowe, aby pomóc projektowi zaradzić opóźnieniom.
Projekt stanowi część inicjatywy „Jeden pas i jeden szlak” zapoczątkowanej przez chińskiego prezydenta Xi Jinpinga 10 lat temu i stanowi ambitny plan połączenia Azji z Afryką i Europą poprzez szereg sieci lądowych i morskich poprzez inwestycje w lokalną infrastrukturę.
Indonezja, największa gospodarka Azji Południowo-Wschodniej, poszukuje inwestycji ze strony Chin, swojego największego partnera handlowego.
More Stories
Japonia: Tajfun Shanshan: Milionom ludzi nakazuje się ewakuować po tym, jak jeden z najsilniejszych tajfunów od dziesięcioleci nawiedzi Japonię
Uratowany Izraelczyk apeluje do Hamasu o zawarcie układu z więźniem
Amerykanka zginęła, a 5 innych osób uratowano po zatonięciu statku Wikingów u wybrzeży Norwegii