DETROIT (AP) — Kiedy futurystycznie wyglądająca elektryczna ciężarówka Ram trafi do sprzedaży w przyszłym roku, nie będzie to pierwsza.
Do tego czasu do sprzedaży trafi nie mniej niż siedmiu konkurentów EV, z których wszyscy będą walczyć o udział w rynku pełnowymiarowych monster trucków, który obejmuje obecnie trzy najlepiej sprzedające się pojazdy z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi w Stanach Zjednoczonych.
Cztery modele — Ford F-150 Lightning, Rivian R1T, Lordstown Motors Endurance i GMC Hummer EV Pickup — są już w drodze. W tym lub przyszłym roku mają zostać wprowadzone trzy kolejne samochody — Chevrolet Silverado EV, GMC Sierra EV i Tesla Cybertruck.
Mimo to dyrektorzy Ram, komercyjnej marki samochodów ciężarowych i pojazdów Stellantis, twierdzą, że nie zawracają sobie głowy podążaniem za konkurencją, zamiast nią przewodzić.
„Właściwie to dla nas zaleta” – powiedział w wywiadzie Mike Koval Jr., dyrektor generalny marki Ram. „Ponieważ mamy pełną wiedzę na temat tego, co ogłosili inni”.
W czwartkowe popołudnie kierownictwo firmy zaprezentowało koncepcyjną wersję zasilanego bateryjnie pickupa Ram 1500 Revolution na targach gadżetów CES w Las Vegas. Produkcyjna ciężarówka prawdopodobnie nie będzie tak ostra jak ta widziana na scenie, która wygląda jak punkt pośredni między kanciastym Cybertruckiem Tesli a tradycyjnym samochodem na gaz. Ale Koval powiedział, że Ram EV wyprzedzi konkurencję w obszarach, które klienci cenią najbardziej: ładowność, holowanie, zasięg i technologia.
GM ogłosił, że Silverado EV będzie w stanie przejechać ponad 400 mil (640 kilometrów) na jednym ładowaniu. (Jego konkurenci mają zasięg od 230 do 400 mil, w zależności od rozmiaru baterii). Koval twierdzi, że Ram Productions „przekroczy wszystko, co ogłosili nasi konkurenci”.
Zaznaczył, że do przyszłego roku powstaną kolejne stacje ładowania i inna infrastruktura, co zwiększy atrakcyjność rynku pojazdów elektrycznych.
Ram nie pozostanie daleko w tyle za rynkiem, powiedziała Jessica Caldwell, dyrektor wykonawcza statystyki Edmunds.com, ponieważ sprzedawane obecnie ciężarówki elektryczne nie są w stanie sprostać ciągłemu wzrostowi popytu konsumentów.
GM twierdzi, że ponad 170 000 osób złożyło zwrotną kaucję w wysokości 100 USD na Sierra. W zeszłym roku Ford sprzedał ponad 15 000 ciężarówek Lightning, chociaż pojazdy były dostępne dopiero w maju. Firma zamknęła rezerwacje po otrzymaniu 100 dolarów depozytów od prawie 200 000 potencjalnych nabywców.
W ubiegłym roku Amerykanie kupili ponad 2,1 miliona pełnowymiarowych pickupów, z których większość nadal jest napędzana benzyną. Duże pickupy stanowią ponad 15% całej sprzedaży nowych samochodów w Stanach Zjednoczonych, które są ogromnym i lukratywnym rynkiem. Sprzedaż pojazdów elektrycznych szybko rośnie: w ubiegłym roku w Stanach Zjednoczonych sprzedano 807 000 z nich – o 65% więcej niż w 2021 r.
Ceny samochodów dostawczych EV, które są stosunkowo drogie, powinny zbliżyć się do cen wersji benzynowych, aby odciągnąć kupujących, powiedziała Michelle Krebs, analityk wykonawczy w Cox Automotive.
Początkowo elektryczny pickup Forda miał mieć wersję początkową za około 40 000 USD. Ale cena początkowa wynosi teraz nieco poniżej 56 000 USD, napędzana popytem i wzrostem cen surowców. To o wiele więcej niż podstawowy F-150 z silnikiem benzynowym, którego cena zaczyna się od prawie 34 000 USD.
„Problem z cenami polega na tym, że koszty budowy pojazdów elektrycznych rosną” – powiedział Krebs. „Ceny litu i innych metali (baterii) są wysokie”.
Producenci samochodów twierdzą, że ceny powinny spaść, ponieważ firmy rozkładają koszty na większą liczbę pojazdów, a przełomy w chemii akumulatorów zmniejszają ilość lub nawet eliminują metale potrzebne obecnie do magazynowania energii.
Koval mówi, że zdaje sobie sprawę, że elektryczny Ram powinien spodobać się klientom, którzy chcą roboczych wersji modelu podstawowego, a także tym, którzy chcą luksusu i technologii w wyższej cenie — nawet przy „szalonych” kosztach surowców.
Powiedział: „Postaramy się znaleźć coś dla każdego, ale mając na uwadze ten krytyczny punkt cenowy”.
Ciężarówka będzie również oferować szybkie ładowanie o mocy 350 kW, które może zwiększyć zasięg do 100 mil w około 10. Do dużego wnętrza można dostać się przez drzwi w stylu sedana z wnętrzem o wielu konfiguracjach.
Krebs przyznaje, że przekonanie ludzi do porzucenia ciężarówek napędzanych gazem może zająć trochę czasu. W stanach środkowo-zachodnich i Teksasie, gdzie sprzedaje się większość pickupów, nie ma wielu stacji ładowania pojazdów elektrycznych, które pozwalają na długie podróże.
Elektryczne ciężarówki mogą również przyciągać firmy, które kupują floty ciężarówek roboczych i chcą uzyskać ulgi podatkowe i uniknąć płacenia za benzynę.
Caldwell uważa, że rynek elektrycznych ciężarówek obejmie nabywców, którzy będą ich używać do pracy, oraz tych, którzy kupią elektrycznego SUV-a do użytku osobistego.
Powiedziała, że elektryczne ciężarówki „dają ludziom, którzy mogli się wahać co do[EV]jeszcze jeden powód do zakupu”.
More Stories
JPMorgan oczekuje, że Fed obniży w tym roku referencyjną stopę procentową o 100 punktów bazowych
Foot Locker opuszcza Nowy Jork i przenosi się do St. Petersburga na Florydzie, aby obniżyć wysokie koszty: „efektywność”
Giełdy Nasdaq i S&P 500 prowadzą w dół w związku z rozczarowującymi wynikami Nvidii