Dochody budżetu na 2022 r. mają wynieść 481,4 mld zł, a wydatki 512,4 mld zł. Daje to deficyt budżetu federalnego na poziomie 30,9 mld zł bardzo zbliżony do planu sierpniowego. Deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych spadnie w tym roku do 2,8% PKB z 5,3%. Koszty są o około 7 mld zł wyższe niż oczekiwano w sierpniu, ale będą musiały zostać zrekompensowane poprawą przychodów, aby odzwierciedlić ich wyniki w tym roku.
Chociaż nie ma konkretnych zmian w założeniach makro i prognozowanych deficytach (budżetu federalnego i sektora publicznego), nowa ustawa zakłada, że dług publiczny wyniesie 56,6% PKB w przyszłym roku, w porównaniu z 55,5% oczekiwanym w sierpniowym planie. A dług publiczny jest wysoki w systemie lokalnym, co mówi, że rząd planuje finansować wydatki poza rządem federalnym. Należy je pokryć bez zwiększania deficytów centralnych i sektorowych. Finansowanie powinno być zapewnione poprzez wysyłanie polskich obligacji rządowych (POLGB) do instytucji publicznych spoza rządu centralnego. Dlatego w ostatniej edycji prognoz wzrósł dług publiczny.
Aby oszacować całkowitą wielkość ekspansji finansowej wpływającej na gospodarkę, szacujemy ogólne saldo strukturalne. Naszym zdaniem powinien on osiągnąć 5,2-5,5% PKB, który wzrośnie z ok. 4,5% w tym roku. Obejmuje to: (1) deficyt PKB na poziomie 2,8% PKB (który spodziewamy się równowartości 1% PKB w przyszłym roku) oraz (4) 1,1% wydatków na projekty poza budżetem federalnym.
Rząd zamierza zapewnić kolejny silny bodziec fiskalny do 2022 r., który powinien być o 0,7-1,0% wyższy niż do 2021 r. % W tym roku.
Ta wysoka ekspansja finansowa ma miejsce w czasie, gdy PKB już w pełni otrząsnął się po epidemii, a dodatnia luka w uwalnianiu jest spodziewana już w 2022 r. Tak więc inflacja w przyszłym roku powinna być nadal wysoka, chociaż jest nieco inna struktura niż w 2021 roku. Inflacja bazowa powinna być bardzo wysoka, a r/r inflacja energii, zwłaszcza paliw, powinna obniżyć CPI za 2H22, ale to tylko efekt fundamentalny.
Plan budżetowy sugeruje, że w przyszłym roku rząd w większym stopniu opiera się na pożyczkach niż na pożyczkach agencyjnych. Może to odzwierciedlać słaby popyt na papiery BGK obserwowany w tym kwartale, zwłaszcza że Narodowy Bank Polski może stosunkowo szybko zawiesić program QE. Niektórzy członkowie Rady Polityki Pieniężnej, w tym przewodniczący, powiedzieli, że QE nie powinno być kontynuowane z podwyżkami stóp. Potwierdza to naszą opinię o wyższych rentownościach POLGB w pozostałych latach 2021 i 2022.
„Muzyk. Miłośnik kawy. Oddany badacz jedzenia. Webman. Namiętny guru internetu”.
More Stories
Polska twierdzi, że mroźna zima może spowodować nową falę ukraińskich uchodźców
Polska nie pozwoli Ukrainie przystąpić do UE, dopóki nie zostanie rozwiązana kwestia masakry podczas II wojny światowej – powiedział wicepremier.
Produkcja w Polsce wzrosła w czerwcu o 219 sztuk