Allena J. Dwóch facetów | Los Angeles Times | Obrazy Getty’ego
Universal Music Group oświadczyła w środę, że przestanie udzielać licencji na swoją muzykę TikTok i oskarżyła giganta krótkich form wideo o znęcanie się i zastraszanie podczas negocjacji umów.
Umowa licencyjna na muzykę pomiędzy UMG i TikTok, którego właścicielem jest chiński gigant technologiczny ByteDance, wygasła w środę i nie uzgodniono żadnych nowych warunków. Oznacza to, że UMG może pobrać swój katalog muzyczny z TikTok.
W opublikowanym w środę liście otwartym UMG oświadczyło, że „wywiera nacisk” na TikTok podczas rozmów kontraktowych w trzech kwestiach: „odpowiedniego wynagrodzenia dla naszych artystów i autorów piosenek, ochrony artystów-ludzi przed szkodliwym działaniem sztucznej inteligencji oraz bezpieczeństwa użytkowników TikTok w Internecie”. „
Wytwórnia muzyczna, która reprezentuje największe gwiazdy, od Taylor Swift po Drake’a, podała, że TikTok zaproponował płacenie artystom i autorom piosenek „za stawkę stanowiącą ułamek stawki, jaką płacą główne platformy mediów społecznościowych w tej samej sytuacji”. UMG twierdzi, że zaledwie 1% jego całkowitych przychodów pochodzi z TikToka, pomimo „ogromnej i rosnącej bazy użytkowników sieci społecznościowej”, szybko rosnących przychodów z reklam i rosnącej zależności od treści muzycznych.
UMG twierdziło również, że TikTok pozwala na „zalanie swojej platformy nagraniami generowanymi przez sztuczną inteligencję”, a także opracowuje narzędzia, które „umożliwiają, promują i zachęcają do tworzenia muzyki opartej na sztucznej inteligencji”. Według UMG TikTok „roszczy sobie prawo umowne, które pozwoliłoby tym treściom znacznie osłabić pulę tantiem artystów-ludzi, co byłoby niczym innym jak sponsorowaniem zastąpienia artysty sztuczną inteligencją”.
Branża muzyczna zmaga się z rozwojem sztucznej inteligencji, która może generować muzykę, a nawet naśladować głosy czołowych artystów.
UMG stwierdziło również, że TikTok „niewiele stara się zająć się ogromną ilością treści na swojej platformie, które naruszają” muzykę artystów.
Firma zajmująca się naklejkami oskarżyła TikTok o taktykę zastraszania i zastraszania podczas negocjacji umów.
„Kiedy zasugerowaliśmy, aby TikTok podjął podobne kroki, jak inni partnerzy naszej platformy, aby spróbować rozwiązać te problemy, zareagował najpierw obojętnością, a potem zastraszeniem” – powiedział UMG.
„W miarę kontynuowania naszych negocjacji TikTok próbował nas zmusić do zaakceptowania umowy, która była warta mniej niż poprzednia umowa, znacznie poniżej godziwej wartości rynkowej i nie odzwierciedlała jej wykładniczego wzrostu. W jaki sposób próbował nas zastraszyć? Wybiórczo usuwając naszą muzykę .” „Niektórzy z naszych najnowocześniejszych artystów, utrzymując jednocześnie platformę naszych światowych gwiazd, które przyciągają publiczność”.
W środę TikTok odpowiedział na zarzuty UMG.
„To smutne i rozczarowujące, że Universal Music Group przedkłada swoją chciwość ponad interesy swoich artystów i autorów piosenek” – stwierdziła firma w oświadczeniu.
„Pomimo fałszywej narracji i retoryki Universalu prawda jest taka, że firma zdecydowała się odejść od silnego wsparcia platformy z ponad miliardem użytkowników, która służy jako bezpłatne narzędzie promocji i odkrywania ich talentów”.
TikTok stwierdził, że był w stanie osiągnąć „porozumienia na rzecz artystów z każdą inną wytwórnią i wydawcą”.
W zeszłym roku firma podpisała umowę licencyjną na muzykę z Warner Music Group.
„Irytująco skromny fan sieci. Pisarz. Alkoholowy geek. Namiętny odkrywca. Rozwiązujący złe problemy. Nieuleczalny ekspert od zombie”.
More Stories
Cate Blanchett twierdzi, że we współczesnym społeczeństwie panuje „wyraźny brak wstydu” | Cate Blanchett
Festiwal Filmowy w Wenecji rozpocznie się pokazem Soku z żuka w reżyserii Jenny Ortegi
Nikki Glaser jest gospodarzem Złotych Globów 2025