Sieć supermarketów Lidl rozpoczęła kampanię zachęcającą kupujących do „dawania szansy warzywom” poprzez kupowanie warzyw po obniżonych cenach w okresie poprzedzającym Boże Narodzenie.
„Wyglądają inaczej, ale smakują tak samo” – mówi Liddle w reklamie marchwi, selera i buraków. „Nie marnuj jedzenia i wesprzyj polskich rolników przed świętami”.
Supermarkety w Polsce, podobnie jak gdzie indziej, wybierają produkty nie tylko pod względem jakości i świeżości, ale także wyglądu, a wielu kupujących preferuje produkty na podstawie rozmiaru, koloru czy kształtu.
Jednak w ostatnich latach pojawiły się kampanie zachęcające detalistów i konsumentów do przyjmowania mniej estetycznych produktów w celu uniknięcia marnowania żywności.
Lidl – który ma w Polsce ponad 700 placówek – włączył się w podobne działania w ubiegłym roku Kupił tysiąc ton buraków Wyprodukowane na farmie w Polsce, ich zakrzywiony kształt został wyrzucony, ponieważ nie spełniał standardów sprzedaży detalicznej.
„Konsumenci nie tylko stali się w nich lepsi, ale także zakochali się w niedoskonałych warzywach” – powiedziała firma w tym tygodniu, rozpoczynając nową kampanię.
Lidl wspomina o Bożym Narodzeniu – kiedy zbierają się rodziny i Jedz dużo domowych posiłków – Czas, w którym marnowanie żywności jest większe niż zwykle.
Oprócz sprzedaży łatwo psujących się warzyw, detalista stara się poprawić efektywność zaopatrzenia w żywność, unikać marnotrawstwa i sprzedawać produkty bliżej daty przydatności do spożycia. Niesprzedana żywność jest również przekazywana do banków żywności i innych organizacji charytatywnych.
Firma przekonuje też, że jej wysiłki pomogą polskim rolnikom, którzy „ponoszą straty, gdy ich warzywa nie spełniają przyjętych na rynku 'norm'”.
W ubiegłym roku Carrefour, kolejna duża sieć supermarketów w Polsce, rozpoczęła sprzedaż owoców i warzyw, które zostały odrzucone ze względu na swój wygląd. Wiele mniejszych sklepów specjalistycznych, takich jak Wojna Warsiv i Lokalny Rolnik, również sprzedaje takie „niedoskonałe” towary.
Źródło głównego zdjęcia: Lidl Polska
Daniel Tilles jest redaktorem naczelnym Notatki z Polski. Pisał o sprawach polskich dla różnych publikacji Polityka zagraniczna, Europa polityczna, Obserwator UE I Dziennik Gazeta Prawna.
More Stories
Wpływ siły wyższej na małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce na przykładzie pandemii Covid-19: wnioski na przyszłość
W 2025 roku Polska zwiększy wydatki na obronność do rekordowego poziomu
„Zmiana zasad gry”: Lockheed przedstawia pierwszy polski F-35