Polskie miasto Główny zamówiło pierwsze autobusy akumulatorowo-elektryczne. Solaris latem 2024 roku dostarczy pięć autobusów Urbino 12 electric wraz z niezbędną infrastrukturą ładowania do operatora komunikacyjnego Gloco, Gminy Miejskiej.
Dolnośląskie miasto eksploatuje już ponad 20 pojazdów marki Solaris, w tym cztery autobusy hybrydowe. Pięć dwunastometrowych prywatnych autobusów będzie pierwszymi zeroemisyjnymi pojazdami we flocie gminy Miejskiej. Urbino 12 Electric napędzany jest silnikiem elektrycznym o mocy 220 kW.
Jak podaje producent, operator komunikacji miejskiej wybrał akumulator o łącznej pojemności 280 kWh firmy Gloco. Pojazdy ładowane są albo za pomocą kabla w zajezdni (za pomocą zwykłych wtyczek CCS), albo za pośrednictwem odwróconego pantografu. W tym systemie, zwanym także „pantografem od góry do dołu”, ramię ładujące nie jest podnoszone z dachu pojazdu do masztu ładowania po stronie infrastruktury, lecz schodzi z masztu ładowania pantografu do odbieraka prądu na dachu pojazdu. „Dzięki elastycznym rozwiązaniom w zakresie ładowania autobusy mogą kursować przez cały dzień i stanowią niezawodną i przyjazną dla środowiska alternatywę dla konwencjonalnych środków transportu” – mówi Solaris.
Firma sama zapewni infrastrukturę i pojazdy. Stacje ładowania CCS zostaną zainstalowane w zajezdni przy ulicy Transportowej. Obecnie w mieście planowana jest tylko jedna stacja pantografów, która ma powstać przy ul. Towarowej.
Solaris twierdzi, że dostarczył do tej pory 2000 autobusów akumulatorowych klientom w 21 krajach Europy, a obecnie realizowane są kontrakty na kolejny 1000 sztuk.
More Stories
Wpływ siły wyższej na małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce na przykładzie pandemii Covid-19: wnioski na przyszłość
W 2025 roku Polska zwiększy wydatki na obronność do rekordowego poziomu
„Zmiana zasad gry”: Lockheed przedstawia pierwszy polski F-35