23 listopada, 2024

Magyar24

Polska Najnowsze wiadomości, zdjęcia, filmy i raporty specjalne z. Polska Blogi, komentarze i wiadomości archiwalne na …

Przeprojektowanie Zielonego Trójkąta Weimarskiego – Uractive

Obecne otoczenie geopolityczne zmusza Trójkąt Weimarski składający się z Francji, Niemiec i Polski do priorytetowego traktowania obronności i bezpieczeństwa. Na posiedzeniu Rady do Spraw Zagranicznych UE w dniu 22 kwietnia organizacje pozarządowe, zespoły doradców i przedsiębiorstwa argumentowały, że „zielony trójkąt weimarski” zapewni osiągnięcie unijnych celów klimatycznych oraz rozwiąże kluczowe kwestie konkurencyjności gospodarczej i spójności.

Silvia Andralojc-Bodych Starszy Doradca ds. Polityki Klimatycznej UE i Współpracy Polsko-Niemieckiej oraz Marion Guénard Starszy Doradca ds. Polityki Klimatycznej UE i Współpracy Francusko-Niemieckiej, obie Germanwatch.

Deklarowaną ambicją Trójkąta Weimarskiego jest wspieranie współpracy w zakresie wyzwań transgranicznych i ogólnounijnych oraz wzmacnianie jedności europejskiej. W tej formie współpraca między Polską, Francją i Niemcami została niedawno odnowiona z bardziej postępowym rządem w Polsce, nowym francuskim ministrem spraw zagranicznych z tytułem „Sprawy Europejskie” oraz niemieckim rządem federalnym. W swoim porozumieniu sojuszniczym zapisał współpracę trójstronną.

Ich najnowsze Wspólna Deklaracja Od 12 lutego wszystkie trzy rządy kładą nacisk na bezpieczeństwo na pierwszym miejscu. Triada pomija jednak równie palące kwestie, takie jak wdrożenie programu podpisu UE, czyli Europejskiego Zielonego Ładu (EGD).

Trójka mocy

Niemcy, Francja i Polska reprezentują łącznie 40% ludności UE i odpowiadają za 47% emisji gazów cieplarnianych w UE. Ich polityka energetyczna i wizje zmian często się ze sobą ścierają: Polska jest w dużym stopniu uzależniona od węgla, Francja w dalszym ciągu priorytetowo traktuje energię jądrową, a Niemcy nagle odeszły od taniego rosyjskiego gazu, nad którym kiedyś dominowały.

Nadszedł czas, aby wszystkie trzy kraje uznały swój potencjał w zakresie wprowadzenia bardziej ambitnego i sprawiedliwego programu klimatycznego UE poprzez rozszerzenie współpracy klimatycznej poza kwestie bezpieczeństwa energetycznego.

Czas na Zielony Trójkąt Weimarski

Niedawne Spis ludności Wszystkie kraje Trójkąta Weimarskiego prowadzone przez Centrum Jacques’a Delorsa wykazują silne poparcie demokratyczne dla działań klimatycznych. Większość wyborców w Niemczech, Francji i Polsce opowiada się za ambitnymi działaniami klimatycznymi obejmującymi silną ekologiczną politykę przemysłową i inwestycyjną oraz skupieniem się na sprawiedliwej społecznie transformacji.

Wszystkie trzy kraje mogą połączyć swoje zasoby, aby osiągnąć postęp w tych kwestiach i tym samym wnieść znaczący wkład w osiągnięcie celów klimatycznych UE.

Nadszedł czas na nową, znacznie bliższą współpracę klimatyczną. Trójkąt Weimarski potrzebuje drugiej „zielonej” nogi, aby utrzymać się na stałym poziomie. W liście otwartym Wydany dzisiaj Przez Różny Organizacje zajmujące się ochroną środowiska, zespoły doradcze, instytucje naukowe i przedsiębiorstwa z trzech krajów wzywają do utworzenia „Zielonego Trójkąta Weimarskiego”, który zapewni ciągłą wymianę i współpracę w kwestiach klimatycznych i energetycznych.

Autorzy wzywają swoje rządy do zapewnienia dalszego postępu transformacji energetycznej w UE i szybkiego wyeliminowania zależności UE od paliw kopalnych.

Priorytety Zielonego Trójkąta Weimarskiego przed polską prezydencją w UE

Oprócz współpracy energetycznej Trójkąt Weimarski może sygnalizować europejską solidarność na rzecz działań klimatycznych, nadając priorytet dodatkowej współpracy w zakresie dekarbonizacji przemysłu, inwestycji klimatycznych oraz sprawiedliwej i sprawiedliwej społecznie transformacji.

Niemcy, Francja i Polska odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu krajobrazu przemysłowego UE, odpowiadając łącznie za 43% produkcji przemysłowej UE. Należy ich wspierać Porozumienie w sprawie dekarbonizacji przemysłu Doprowadzić do wyspecjalizowanych wspólnych inwestycji i bardziej ekologicznych zamówień publicznych na produkty i infrastrukturę o zerowej wartości netto.

Niemcy i Francja wdrożyły już środki wspierające przejście branż na energię zerową netto, takie jak umowy o emisję dwutlenku węgla i dotacje mające na celu wsparcie producentów samochodów elektrycznych w UE.

Polska perspektywa jest niezbędna do reprezentowania potrzeb państw członkowskich, ich zainteresowania niższą pomocą publiczną dla przemysłu i dodatkowym finansowaniem, takim jak Europejski Fundusz Suwerenny. Członkowie Trójkąta Weimarskiego mogą wspólnie przyczynić się do dekarbonizacji przemysłu na poziomie UE, przynosząc większe korzyści dla jednolitego rynku, zmniejszając w ten sposób ryzyko wojny o subsydia.

Będzie ważny krok Zamknięcie europejskiej luki inwestycyjnej w dziedzinie klimatu. Francuski think tank I4CE oszacował niedawno brak inwestycji do 2030 roku 406 miliardów euro rocznie.

Trójkąt Weimarski powinien skłonić UE do reagowania na potrzeby w zakresie inwestycji klimatycznych poprzez efektywność budżetu UE, lepsze zasady alokacji wydatków na klimat i nowe źródła finansowania – na przykład w negocjacjach w sprawie kolejnych wieloletnich ram finansowych.

Należy przyspieszyć działania klimatyczne, dalej rozwijać środki ochrony socjalnej i integracji oraz zapewnić sprawiedliwe społecznie zmiany przy długoterminowej akceptacji społecznej. W miarę jak kraje UE przygotowują się do wdrożenia nowego systemu handlu uprawnieniami do emisji (ETS-2) dla transportu drogowego i budynków, inicjatywa ta będzie miała kluczowe znaczenie dla wspierania dekarbonizacji wśród gospodarstw domowych znajdujących się w trudnej sytuacji.

Chociaż unijny Fundusz Społeczny na rzecz Klimatu (SCF) jest krokiem we właściwym kierunku, Trójkąt Weimarski powinien opowiadać się za jego natychmiastowym rozwojem w otoczeniu kompleksowych przepisów wspierających przejście na poziomie gospodarstw domowych na bezemisyjne ogrzewanie i mobilność.

Niemcy, Francja i Polska powinny przodować, jeśli chodzi o dostęp do aż do 37% środków SCF oraz zapewnienie znacznego współfinansowania i opracowywania projektów dotyczących klimatu społecznego, które skutecznie eliminują słabe punkty w sektorach transportu i budownictwa.

Polska, jako wpływowy głos w Europie Środkowo-Wschodniej, powinna połączyć siły z Niemcami i Francją, dwoma najpotężniejszymi motorami kształtowania polityki UE, aby przyspieszyć uczciwe i sprawiedliwe społecznie działania klimatyczne.

W obliczu nowego cyklu instytucjonalnego UE i zbliżającej się polskiej prezydencji w UE czas na zielony trójkąt weimarski wciąż jest wysoki.

Zapisz się teraz do naszego biuletynu Wybory do UE Dekodowane