Wiele wydanych w USA gier, z którymi dorastaliśmy i które kochamy, jest wyczerpanych, co stanowi problem dla tych, którzy chcą zachować i kronikować przeszłość komputerową kraju.
Po kilku badaniach Fundacja Historii Gier Wideo opublikowała w tym tygodniu skończyłem 87 procent klasycznych gier wydanych w Ameryce jest „poważnie zagrożonych”. Stawką jest wczesna historia informatyki – nie wspominając o niektórych grach komputerowych – powiedział Phil Salvador, dyrektor biblioteki w fundacji. dziennik w poniedziałek.
Żeby było jasne: nie chodzi o to, że duży procent klasycznych gier jest po prostu nieosiągalny. Można je znaleźć na przykład w serwisie eBay, w sklepach z używanymi rzeczami, pirackich witrynach do pobierania lub wypożyczonych od znajomego. Prawie dziewięć na dziesięć osób, według History Foundation, nie zostało zwolnionych. W przeciwieństwie do stosów filmów, książek i innych mediów, nadal możesz je legalnie zdobyć, nawet jeśli mają dziesiątki lat.
Jeśli nie możesz zdobyć starej gry i nie chcesz uciekać się do piractwa, możesz udać się do księgarni, aby znaleźć tytuł — ale nawet wtedy nie możesz go wypożyczyć cyfrowo, tak jak w przypadku książek , filmy i dźwięk, również ze względu na amerykańskie prawo autorskie. Wyobrażamy sobie, że będziesz musiał zagrać w tytuł osobiście, jakby to był eksponat muzealny, a może nawet fizycznie go wypożyczyć. Lub znajdź prawdziwe muzeum z programem.
Powiedziano nam, że oznacza to, że wiele starszych gier wideo pozostaje w prywatnych kolekcjach, muzeach i bibliotekach, wymagając fizycznego dostępu. To nie jest dobre do wyszukiwania daty. Jedno z największych archiwów tytułów jest utrzymywane przez potężne Narodowe Muzeum Zabawek, założone przez zamożną filantropkę Margaret Woodbury Strong. To cenny zasób, ale jeśli chcesz zagłębić się w kolekcję, musisz pojechać do Rochester w stanie Nowy Jork.
„Nie opowiadamy się za gigantycznymi darmowymi cyfrowymi salonami gier” – powiedział nam Salvador. „Można to porównać do studiowania filmu — zrozumienia specyfiki tego medium”.
Sedno problemu stanowią ograniczenia wprowadzone przez amerykańską ustawę Digital Millennium Copyright Act (DMCA), która uniemożliwia cyfrowe wypożyczanie gier przez biblioteki i inne instytucje. Organy te mogą posiadać tytuły, aczkolwiek w przypadku gier na miejscu.
Fundacja zapewniła szeroką sieć oczywistości w swojej definicji „klasyki” i szczegółowo opisuje swoją metodologię Tutaj. On po prostu wierzy 13 proc Niektóre starsze gry opublikowane w Stanach Zjednoczonych są nadal legalnie drukowane i sprzedawane.
Nie jest to zbyt zaskakujące, powiedział Salvador, ponieważ firmy będą usuwać rzeczy z półek, gdy tylko staną się nieaktualne, chociaż pozostawienie tego siłom rynkowym może spowodować utratę ważnych artefaktów w historii komputerów.
Widać, że gamingowe stroje ponownie wypuszczają stare tytuły, czasami dostajemy oryginały, a czasem wersje zremasterowane lub zaktualizowane. I to jest świetne, chociaż wciąż pozostawia wiele materiału zamkniętego w kolekcjach, a decyzje o takich wznowieniach prawdopodobnie nie najlepiej pozostawić kierownictwu nastawionemu na zysk.
„Branża wykonuje dobrą robotę, promując niektóre starsze oprogramowanie, ale to mniej niż 20 procent gier” – dodał Salvador. „Nie chcę demonizować branży – to, co robią, jest rozsądne biznesowo – ale nie możemy na to liczyć w historii”.
Fundacja ma nadzieję, że US Copyright Office doda gry komputerowe do swojej listy produktów, które są zwolnione z ograniczeń w celach badawczych. Niestety, jak twierdzi fundacja, prawnicy z branży rozrywkowej argumentują, że firmy wykonują wystarczająco dobrą robotę, zachowując przestarzały kod – choć to badanie by temu zaprzeczyło.
Następna runda aktualizacji DMCA nastąpi w 2024 r. Na przestrzeni lat administracja USA złagodziła przepisy dotyczące praw autorskich w niektórych obszarach, w tym w kilku Małe ustępstwa do gier wideo. Być może w końcu nastąpi fundamentalna zmiana w zawodnikach. ®
„Specjalista sieciowy. Odwieczny maniak zombie. Kawowy ninja. Przyjazny dla hipsterów analityk.”
More Stories
Premiera PlayStation 5 Pro planowana jest za kilka tygodni
Kuo: Aktualizacja pamięci RAM do 12 GB w przyszłym roku będzie ograniczona do iPhone’a 17 Pro Max
Firma zajmująca się sztuczną inteligencją Midjourney zapowiada produkt sprzętowy w nowej formie