Port Gdańsk w Polsce odnotował w zeszłym roku drugi najwyższy wzrost wśród największych portów UE w obliczu wojny Rosji na Ukrainie.
Z nowych danych Eurostatu wynika, że w 2022 r. Gdańsk obsłuży 63,15 mln ton ładunków, w porównaniu z 45,02 mln w 2021 r. Ten wzrost o 40,3% plasuje się za Nantes we Francji, gdzie produkcja wzrosła o 51,4% z 19,30 mln do 29,21 mln ton.
Kolejne największe wzrosty odnotowały hiszpańska Kartagena (17,3%) i rumuński port w Konstancy (15,2%). Tymczasem największy spadek odnotował włoski Taranto (-36%), a następnie bałtyckie porty w Kłajpedzie na Litwie (-23,1%) i Tallinie w Estonii (-20,6%).
Jednak pod względem całkowitego wolumenu ładunków Gdańsk nadal pozostaje w tyle za największymi portami UE: Rotterdamem (obsłużony ponad 426 mln ton w 2022 r.) i Antwerpią-Brugią (ponad 254 mln ton). Polski port był w ubiegłym roku 10. najbardziej ruchliwym portem w UE.
Proporcjonalnie wzrost ubiegłorocznego Gdańska był największy odnotowany od 2010 roku. W ujęciu nominalnym wzrost w 2022 r. jest największy w historii.
Dane te pojawiły się, gdy w zeszłym roku Polska stała się głównym węzłem tranzytowym pomocy humanitarnej i wojskowej dla Ukrainy po inwazji Rosji. Wywołany wojną kryzys energetyczny zwiększył import polskiego węgla o 60% do 20 mln ton w 2022 r., ponieważ zastępuje on dostawy z Rosji.
W 2022 roku przez port w Gdańsku przepłynie 13 mln ton węgla i koksu, o 175% więcej niż rok temu – podał lokalny serwis informacyjny Trójmiasto.pl.
Do Polski w zeszłym roku napłynął także zboże i inne produkty rolne z Ukrainy, której tradycyjne szlaki eksportu nad Morzem Czarnym są blokowane przez Rosję.
Warszawa liczyła na kontynuację transportu zboża. Jednak z najnowszego raportu Najwyższej Izby Kontroli (NIK) wynika, że z 4,3 mln ton zbóż i rzepaku, które przybyły do Polski w ciągu 16 miesięcy od wybuchu wojny, jedynie 700 tys. ton zostało reeksportowanych do krajów trzecich.
Wywołało to protesty polskich rolników, którzy zauważyli spadek cen płodów rolnych, co doprowadziło do wprowadzenia przez Polskę zakazu importu ukraińskiego zboża.
UE i Polska starły się w związku z blokadą granicy Ukrainy przez polskich przemytników
Warszawa domagała się powrotu do przedwojennego systemu zezwoleń na wjazd dla ukraińskich ciężarówek. Ale @UE_Komisja Odrzuciła ten pomysł i wezwała do zakończenia protestu https://t.co/sFqNmAb8p6
— Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 5 grudnia 2023 r
Notatki z Polski są prowadzone przez niewielki zespół redakcyjny i wydawane przez niezależną fundację non-profit, utrzymywaną z datków naszych czytelników. Bez Waszego wsparcia nie moglibyśmy robić tego, co robimy.
Główny autor obrazu: Port Gdańsk
Alicja Ptak jest starszą redaktorką i dziennikarką multimedialną w Notes from Poland. Wcześniej pracował w Reuters.
„Muzyk. Miłośnik kawy. Oddany badacz jedzenia. Webman. Namiętny guru internetu”.
More Stories
Wpływ siły wyższej na małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce na przykładzie pandemii Covid-19: wnioski na przyszłość
W 2025 roku Polska zwiększy wydatki na obronność do rekordowego poziomu
„Zmiana zasad gry”: Lockheed przedstawia pierwszy polski F-35