31. Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego (MSPO) w Kielcach pobił wszelkie rekordy jeszcze zanim się rozpoczął. Do końca sierpnia powierzchnia wystawiennicza liczyła już 34 000 m2na liście wystawców znalazło się 711 firm z 36 krajów. Po raz pierwszy tegoroczna wystawa MSPO liczy dodatkowe 2800 m2 Sala wystawowa.
Przedstawiciele obrony z Australii, Austrii, Belgii, Kanady, Czech, Danii, Estonii, Finlandii, Francji, Niemiec, Węgier, Indii, Izraela, Włoch, Japonii, Łotwy będą obecni na wydarzeniu w stolicy Świdokryski. Litwa, Norwegia, Słowacja, Republika Południowej Afryki, Korea Południowa, Hiszpania, Szwecja, Szwajcaria, Tajwan, Turcja, Ukraina, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Wielka Brytania i USA.
Korea Południowa odgrywa wyjątkową rolę wiodącego kraju wystawy na tegorocznym MSPO, co jest naturalną konsekwencją w świetle zakupu przez nią znacznej ilości sprzętu wojskowego od Polski. Na południowokoreańskiej wystawie Lead-Nation zaprezentowane zostaną bazy będące na wyposażeniu Wojska Polskiego. Warto przypomnieć, że pod koniec lipca 2022 roku Minister Obrony Narodowej Mariusz Błaszak zatwierdził kontrakty na zakup od Korei Południowej tysiąca czołgów podstawowych K2 i 600 haubic automatycznych K9.
Wystawa LEAD NATION zaprezentuje najważniejsze osiągnięcia Korei Południowej w dziedzinie obronności. Hanwha zaprezentuje Wielozadaniową Wyrzutnię Rakiet Chunmoo, która wkrótce trafi do Sił Zbrojnych RP, a także Wielozadaniowy Bezzałogowy Pojazd Naziemny (UGV). Hyundai Rotum zaprezentuje czołg K2 będący już na wyposażeniu polskiej armii, kołowy pojazd opancerzony K808 oraz makiety wojskowych bezzałogowych statków powietrznych i UGV. Kia Corporation zaprezentuje lekki pojazd taktyczny KLTV i opancerzony pojazd taktyczny napędzany wodorem. Wyposażenie SNT Dynamics obejmuje lekki taktyczny układ napędowy montowany na pojeździe. Korea Aerospace Industries (KAI) również w imponujący sposób powiększy przestrzeń wystawienniczą; Na wystawie zaprezentowany zostanie lekki myśliwiec FA-50, który również trafi do polskiej służby, oraz prototyp zaawansowanego myśliwca wielozadaniowego KF-21.
Największym polskim wystawcą na targach jest partner strategiczny MSPO: Polska Grupa Zbrojeniowa (PGZ) oraz spółki wchodzące w skład PGZ Holding. Kontynuuje wieloletnią tradycję targów.
Producentem Wystawy Sił Zbrojnych RP, zgodnie z wieloletnim precedensem, jest Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych – SZ Bydgoskie. Tegoroczna wystawa odbywa się pod hasłem „Nowy sprzęt – nowe wyzwania – nowe możliwości”.
Stypendia kosmiczne i ważne konferencje
W tym roku MSPO inauguruje program „All Worden Endeavour Scholarship” dla Rzeczypospolitej Polskiej. Celem jest zachęcenie młodych Polaków do pracy w charakterze inżynierów i astronautów poprzez wybranie czterech uczniów i jednego nauczyciela do udziału w tygodniowym programie szkoleniowym dla astronautów w Space Camp w Amerykańskim Centrum Kosmicznym i Rakietowym. w Huntsville w Alabamie. Stypendium wspierane jest przez Polską Agencję Kosmiczną, Tarki Kielce i Callman Global. Alfred Worden był pułkownikiem Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych i amerykańskim astronautą należącym do załogi misji Apollo 15. Pułkownik Worden był gościem specjalnym wystawy US Lead Nation na MSPO 2019.
„Kosmos” znalazł się w programie debaty zorganizowanej przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii drugiego dnia MSPO. Wydarzenie umożliwia dyskusję na temat rozwoju polityki przemysłowej UE, roli sektora obronnego oraz międzynarodowej współpracy przemysłowej, w tym rozwoju integracji z sektorem kosmicznym w oparciu o wyzwania gospodarcze i bezpieczeństwa. Do udziału w dyskusji zaproszono kluczowych interesariuszy europejskiego sektora obronnego, w tym panel ekspertów branżowych oraz przedstawicieli sektora politycznego i środowiska akademickiego. Debata stanowi platformę dla liderów korporacji i biznesu do refleksji nad transformacją bezpieczeństwa Europy w zmieniającym się środowisku bezpieczeństwa.
MSPO odbędzie się w dniach 5-8 września 2023 r. Indywidualny bilet dzienny na MSPO, który może kupić wyłącznie osoba pełnoletnia, kosztuje 100 zł (22,4 EUR), natomiast w przypadku osoby zwiedzającej wielokrotne targi kosztuje 250 zł.
„Muzyk. Miłośnik kawy. Oddany badacz jedzenia. Webman. Namiętny guru internetu”.
More Stories
Wpływ siły wyższej na małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce na przykładzie pandemii Covid-19: wnioski na przyszłość
W 2025 roku Polska zwiększy wydatki na obronność do rekordowego poziomu
„Zmiana zasad gry”: Lockheed przedstawia pierwszy polski F-35