Polscy rolnicy spełnili ich żądania, zgadzając się na porozumienie z Warszawą o zablokowaniu polsko-ukraińskiego przejścia granicznego, łagodząc kontrowersje, które stały się wczesnym sprawdzianem nowego rządu premiera Donalda Tuska.
Czesław Siegierski, nowo mianowany Minister Rolnictwa Podpisał umowę Polscy rolnicy oblegli w późną sobotę granicę Medica-Szehiny z Ukrainą. Strajk, który rozpoczął się miesiąc temu, został odwołany 24 grudnia w następstwie porozumienia z rządem, ale został wznowiony w środę w obliczu niedowierzania rolników wobec porozumienia.
Rolnicy zarzucali nowemu polskiemu rządowi, że nie zabezpieczyli ich przed importem zbóż z Ukrainy, ale jednocześnie domagali się dalszego wsparcia finansowego. Sobotnie porozumienie ostatecznie zrealizowało te żądania fiskalne – które obejmują wznowienie dotacji do produkcji kukurydzy, utrzymanie podatków rolnych na poziomie z 2023 r. i zwiększenie preferencyjnych kredytów płynnościowych – ale bez ograniczeń dla ukraińskiego importu.
Ministerstwo Rolnictwa poinformowało, że rozwiązania „zostaną wdrożone po zakończeniu procesu legislacyjnego i akceptacji przez Komisję Europejską”. powiedział.
Pomimo wycofania blokady protestujący rolnicy, m.in. „Bardzo ważna” prośba Teraz „kontroluje przepływ towarów z Ukrainy”. Komisarz UE ds. rolnictwa Janusz Wojciechowski powiedział Polskie media podały w piątek, że będzie domagał się ogólnounijnych kontroli towarów z Ukrainy, takich jak cukier, jaja i drób.
„Import ten rośnie i zagraża konkurencyjności unijnego sektora, w tym polskiej produkcji drobiu i cukru” – stwierdził. Już polski komisarz zderzył się Oczekuje się, że na początku przyszłego tygodnia władza wykonawcza UE wraz z innymi członkami Komisji Europejskiej przedstawi zalecenie w sprawie pełnej liberalizacji handlu z Ukrainą.
„Ukraina to taki kraj, biorą, biorą, biorą i nie chcą nic dać w zamian” – powiedział w czwartek telefonicznie POLITICO Roman Kondro, jeden z liderów protestów, ostrzegając przed niebezpieczeństwami, jakie niesie ze sobą dopuszczenie kraju do dołączyć. Unia Europejska bez ograniczeń.
Tymczasem polscy kierowcy ciężarówek w dalszym ciągu protestują przeciwko temu, aby rząd zakończył porozumienie UE-Ukraina, które zliberalizowało zasady transportu drogowego, próbując pomóc ukraińskiej gospodarce sparaliżowanej przez rosyjską inwazję.
U podstaw narracji obu grup leżą zagłady wizje wpływu jednodniowego członkostwa Polski w UE na Ukrainę. Na grudniowym szczycie przywódcy UE zgodzili się na rozpoczęcie rozmów akcesyjnych z Ukrainą.
„Muzyk. Miłośnik kawy. Oddany badacz jedzenia. Webman. Namiętny guru internetu”.
More Stories
Wpływ siły wyższej na małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce na przykładzie pandemii Covid-19: wnioski na przyszłość
W 2025 roku Polska zwiększy wydatki na obronność do rekordowego poziomu
„Zmiana zasad gry”: Lockheed przedstawia pierwszy polski F-35