Warszawa – Poważne awarie elektronicznych systemów sterowania sieciami kolejowymi w Polsce i we Włoszech spowodowały znaczne opóźnienia i odwołania torów kolejowych – poinformowali w czwartek urzędnicy kolejowi w obu krajach.
W Polsce Janusz Chisiński, szef rządu ds. cyberbezpieczeństwa, powiedział, że zespół reagowania kryzysowego spotka się w czwartek, aby zbadać katastrofę.
Mirosław Skubiszyński, dyrektor PKP PLK Koleje w Polsce, powiedział w czwartek, że o godzinie 0300GMT doszło do nagłej katastrofy, która dotknęła 19 z 33 centrów kontroli w Polsce i zakłóciła ruch kolejowy na około 820 km (500 mil) torów.
„Ponieważ strajk jest prawie ogólnokrajowy, jasne jest, że niektóre pociągi dzisiaj nie będą kursować” – powiedział dziennikarzom Skubiszyński.
Skubiczyński nie powiedział, co spowodowało katastrofę. Polskie Koleje w czwartek poprosiły pasażerów o wstrzymanie podróży pociągiem, ponieważ eksperci kolejowi współpracowali z rządowym zespołem ds. bezpieczeństwa cybernetycznego nad stopniowym przywracaniem ruchu.
Reklama
Schubizzynski powiedział, że władze działają w sposób, który nie zakłóci planów podróży ukraińskich uchodźców. Zorganizowano specjalne usługi autobusowe.
Polska przyjęła około 1,95 mln uchodźców, którzy uciekli przed rosyjską okupacją i wojną na Ukrainie. We wtorek polski premier wraz ze swoimi czeskimi i słoweńskimi odpowiednikami wyrazili solidarność z tym krajem podczas specjalnej podróży pociągiem z Polski do stolicy Ukrainy, Kijowa. Wrócili bezpiecznie w środę rano.
We Włoszech przedsiębiorstwo kolejowe TRENITALIA ostrzegło, że awaria systemu sterowania na głównej trasie Rzym-Florencja spowodowała poważne problemy.
Wiele pociągów zostało opóźnionych nawet o dwie godziny lub zostało odwołanych z powodu problemów ze scentralizowanym komputerowym systemem sterowania, poinformowała włoska kolej państwowa.
Alstom, firma infrastrukturalna, poinformowała w oświadczeniu, że włoska kolej państwowa miała w czwartek opóźnienie z powodu błędu komputera w oprogramowaniu sygnalizacyjnym dostarczonym przez Bombardier Transportation.
Reklama
Alstrom powiedział, że katastrofa nie była wynikiem cyberataku i nie zagrażała bezpieczeństwu pasażerów. „Plan łagodzenia” ogranicza łagodzenie i potencjalne zakłócenia, podała firma.
Włoski oddział firmy powiedział, że ten sam problem dotknął systemy kolejowe w Tajlandii i Indiach.
Alstom posiada 20% udziałów w Transmashholding (TMH), rosyjskim dostawcy lokomotyw i wyposażenia pociągów. Zawiesił wszelkie przyszłe inwestycje biznesowe w Rosji. Rozmowy o partnerstwie Alstomu z ukraińskim przewoźnikiem kolejowym UZ zostały zawieszone w wyniku wojny w tym kraju.
Prawa autorskie 2022 Associated Press. Wszelkie prawa zastrzeżone. Treści te nie mogą być publikowane, transmitowane, przepisywane ani redystrybuowane bez zezwolenia.
„Muzyk. Miłośnik kawy. Oddany badacz jedzenia. Webman. Namiętny guru internetu”.
More Stories
Wpływ siły wyższej na małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce na przykładzie pandemii Covid-19: wnioski na przyszłość
W 2025 roku Polska zwiększy wydatki na obronność do rekordowego poziomu
„Zmiana zasad gry”: Lockheed przedstawia pierwszy polski F-35