Warszawa – Poważne awarie elektronicznych systemów sterowania sieciami kolejowymi w Polsce i we Włoszech spowodowały znaczne opóźnienia i odwołania torów kolejowych – poinformowali w czwartek urzędnicy kolejowi w obu krajach.
W Polsce Janusz Chisiński, szef rządu ds. cyberbezpieczeństwa, powiedział, że zespół reagowania kryzysowego spotka się w czwartek, aby zbadać katastrofę.
Mirosław Skubiszyński, dyrektor PKP PLK Koleje w Polsce, powiedział w czwartek, że o godzinie 0300GMT doszło do nagłej katastrofy, która dotknęła 19 z 33 centrów kontroli w Polsce i zakłóciła ruch kolejowy na około 820 km (500 mil) torów.
„Ponieważ strajk jest prawie ogólnokrajowy, jasne jest, że niektóre pociągi dzisiaj nie będą kursować” – powiedział dziennikarzom Skubiszyński.
Skubiczyński nie powiedział, co spowodowało katastrofę. Polskie Koleje w czwartek poprosiły pasażerów o wstrzymanie podróży pociągiem, ponieważ eksperci kolejowi współpracowali z rządowym zespołem ds. bezpieczeństwa cybernetycznego nad stopniowym przywracaniem ruchu.
Reklama
Schubizzynski powiedział, że władze działają w sposób, który nie zakłóci planów podróży ukraińskich uchodźców. Zorganizowano specjalne usługi autobusowe.
Polska przyjęła około 1,95 mln uchodźców, którzy uciekli przed rosyjską okupacją i wojną na Ukrainie. We wtorek polski premier wraz ze swoimi czeskimi i słoweńskimi odpowiednikami wyrazili solidarność z tym krajem podczas specjalnej podróży pociągiem z Polski do stolicy Ukrainy, Kijowa. Wrócili bezpiecznie w środę rano.
We Włoszech przedsiębiorstwo kolejowe TRENITALIA ostrzegło, że awaria systemu sterowania na głównej trasie Rzym-Florencja spowodowała poważne problemy.
Wiele pociągów zostało opóźnionych nawet o dwie godziny lub zostało odwołanych z powodu problemów ze scentralizowanym komputerowym systemem sterowania, poinformowała włoska kolej państwowa.
Alstom, firma infrastrukturalna, poinformowała w oświadczeniu, że włoska kolej państwowa miała w czwartek opóźnienie z powodu błędu komputera w oprogramowaniu sygnalizacyjnym dostarczonym przez Bombardier Transportation.
Reklama
Alstrom powiedział, że katastrofa nie była wynikiem cyberataku i nie zagrażała bezpieczeństwu pasażerów. „Plan łagodzenia” ogranicza łagodzenie i potencjalne zakłócenia, podała firma.
Włoski oddział firmy powiedział, że ten sam problem dotknął systemy kolejowe w Tajlandii i Indiach.
Alstom posiada 20% udziałów w Transmashholding (TMH), rosyjskim dostawcy lokomotyw i wyposażenia pociągów. Zawiesił wszelkie przyszłe inwestycje biznesowe w Rosji. Rozmowy o partnerstwie Alstomu z ukraińskim przewoźnikiem kolejowym UZ zostały zawieszone w wyniku wojny w tym kraju.
Prawa autorskie 2022 Associated Press. Wszelkie prawa zastrzeżone. Treści te nie mogą być publikowane, transmitowane, przepisywane ani redystrybuowane bez zezwolenia.
More Stories
Wpływ siły wyższej na małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce na przykładzie pandemii Covid-19: wnioski na przyszłość
W 2025 roku Polska zwiększy wydatki na obronność do rekordowego poziomu
„Zmiana zasad gry”: Lockheed przedstawia pierwszy polski F-35