29 kwietnia, 2024

Naukowcy odkryli planetę z metalicznymi chmurami „jak lustro” – DW – 10.07.2023

Naukowcy w poniedziałek Ogłoś odkrycie palącego świata W temperaturach dochodzących do 2000 stopni Celsjusza (ponad 3600 stopni Fahrenheita) krzemiany i minerały przypominające szkło gotują się w chmurach.

Ogłoszenie zamieszczone przez Europejska Agencja Kosmiczna (ESA).

LTT9779b, najjaśniejsza dotychczas odkryta planeta poza Układem Słonecznym, została opisana przez naukowców jako „planeta, która nie powinna istnieć”.

Co wiemy o planecie

Planeta – wielkości Neptuna – znajduje się bardzo blisko swojej gwiazdy i okrąża ją co 19 godzin. Jest to strona planety zwrócona w stronę gwiazd, która ma temperaturę około 2000 stopni Celsjusza.

LTT9779b – znajdująca się około 260 lat świetlnych od Ziemi – została pierwotnie odkryta przez NASA w 2020 r., ale ostatnich odkryć dokonano w ramach dalszych badań Europejskiej Agencji Kosmicznej. egzoplaneta-obserwator Kosmiczny Teleskop Cheopsa. Naukowcy odkryli, że planeta od początku była tajemnicą ze względu na jej wysoki współczynnik odbicia, który w terminologii naukowej jest również nazywany albedo.

Większość planet i księżyców ma niskie albedo, ponieważ raczej pochłaniają światło niż je odbijają. Wyjątki obejmują lodowe światy, takie jak satelita Jowisza Europa, lub zachmurzone światy, takie jak Wenus.

Chociaż odbija „jak lustro”, naukowcy stwierdzili, że LTT9779b wydaje się zbyt gorący dla chmur, nawet jeśli są one wykonane z metalu lub szkła. Okazuje się jednak, że atmosfera LTT9779b jest tak nasycona minerałami i oparami krzemianów, że tworzą się kropelki – w tym krople deszczu złożone z tytanu.

„Aby odparować prysznic, możesz albo schłodzić powietrze, aż para wodna się skondensuje, albo możesz utrzymać ciepłą wodę w ruchu, dopóki nie uformują się chmury, ponieważ powietrze jest zbyt parne, aby je zatrzymać” – powiedziała Vivien Parmenter, współautorka badanie w Journal of Astronomy & Astrophysics.

Zakurzone dyski czerwonego karła

Pyłowy dysk szczątków otacza czerwonego karła AU Mic, 32 lata świetlne od Ziemi. Gwiazda jest w kolorze białym. Dyski szczątków są stale uzupełniane przez zderzenia stałych skupisk pyłu zwanych planetozymalami. Oba zdjęcia zostały wykonane przy użyciu różnych długości fal. Na niebieskim zdjęciu dysk wydaje się krótszy, co wskazuje, że drobny pył rozprasza niebieskie światło o krótszej długości fali.

Zdjęcie: NASA, ESA, CSA, K. Lawson (GSFC), J. Schlieder (GSFC), A. Pagan (STScI)

Webb ujawnia nowonarodzone gwiazdy, które były wcześniej osłonięte

Astronomowie zagłębili się w dane z tego obrazu w bliskiej podczerwieni obszaru formowania się gwiazd w gwiazdozbiorze Kila, znanego jako kosmiczne zbocza. Kamera internetowa na podczerwień przebiła obłoki pyłu, umożliwiając astronomom wykrycie oznak obecności dwóch tuzinów młodych gwiazd.

Zdjęcie: NASA, ESA, CSA i STSCI

Recykling wodoru w Stephan’s Quintet

Astronomowie odkryli zakład recyklingu gazowego wodoru w Stephan’s Quintet, oddalonym o 270 milionów lat świetlnych. Na lewym zdjęciu gigantyczna chmura chłodnego gazowego wodoru (zielona) rozciąga w kółko ciepły warkocz wodoru. W centrum zderzenie z dużą prędkością powoduje uderzenie ciepłego gazu w obłoki zimnego gazu. Po prawej wodór zapadł się, tworząc coś, co może być małą galaktyką karłowatą.

Zdjęcie: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO)/JWST/P. Appleton (Caltech), B.Saxton (NRAO/AUI/NSF)

Egzoplaneta bez atmosfery

Zdjęcie: Ilustracja: NASA, ESA, CSA, Leah Hustak (STScI) / NAUKA: Kevin B. Stevenson (APL), Jacob A. Lustig-Yaeger (APL), Erin M. May (APL), Guangwei Fu (JHU), Sarah E. Moran (Uniwersytet Arizony)

Webb uchwycił galaktykę znacznie bardziej szczegółowo niż Teleskop Hubble’a

Te dwa zdjęcia pokazują tę samą galaktykę, EGS23205, sprzed około 11 miliardów lat. Na lewym zdjęciu Kosmiczny Teleskop Hubble’a uchwycił rozmyte zdjęcie galaktyki. Ale zdjęcie z Teleskopu Jamesa Webba po prawej ukazuje galaktykę spiralną z wyraźną poprzeczką gwiazdową.

Zdjęcie: NASA/CEERS/Uniwersytet Teksasu w Austin

Starożytne galaktyki „zielonego groszku”.

Trzy galaktyki zakreślone tutaj to galaktyki „zielonego groszku”. Są to rzadkie małe galaktyki znalezione blisko domu. Te obrazy pokazują galaktyki takie, jakie istniały, gdy Wszechświat był w pierwszym miliardzie lat swojego obecnego wieku 13,8 miliarda lat.

Zdjęcie: NASA, ESA, CSA i STScI

Gwiazdy tworzą się w zakurzonych smugach

Ta grupa gwiazd, zwana NGC 346, znajduje się w mgławicy. To tutaj w obłokach wypełnionych pyłem i wodorem powstają gwiazdy i planety. Różowe pióropusze zasilają wodór o temperaturze 10 000 ° C (18 000 ° F), podczas gdy pomarańczowy gaz reprezentuje gęstszy, zimniejszy wodór o temperaturze około -200 ° C.

Zdjęcie: NASA, ESA, CSA, M. Meixner, G. DeMarchi, O. Jones, L. Lenkic, L. Chu, A. Pagan (STScI)

„Podobnie LTT9779 b może tworzyć metalowe chmury, mimo że jest bardzo gorący, ponieważ atmosfera jest nasycona oparami krzemianów i metali”.

Układanka z gorącym Neptunem

Kolejną ciekawostką było to, że planety wielkości LTT9779b, które mają atmosferę, nie powinny znajdować się w pobliżu Słońca – zwykle zewnętrzna warstwa po prostu by się wypaliła.

„To planeta, która nie powinna istnieć” – powiedział Parmentier. „Spodziewamy się, że atmosfery planet takich jak ta zostaną zdmuchnięte przez ich gwiazdę, pozostawiając po sobie jałowe skały”.

READ  To zdjęcie z Teleskopu Kosmicznego Hubble'a pokazuje łączące się galaktyki oddalone o 671 milionów lat świetlnych

Odpowiedź można częściowo wyjaśnić wysokim współczynnikiem odbicia, który pozwolił LTT9779b istnieć na czymś, co naukowcy nazywają „gorącą pustynią Neptuna”.

„Chmury odbijają światło i zapobiegają nadmiernemu nagrzaniu i parowaniu planety” – powiedział współautor artykułu, Sergio Hoyer. „Tymczasem bycie tak metalicznym sprawia, że ​​planeta i jej atmosfera są ciężkie i trudne do zdmuchnięcia”.

Eksploracja egzoplanet za pomocą CHEOPS

Ta przeglądarka nie obsługuje komponentu wideo.

Aby określić charakterystykę planety, naukowcy przyjrzeli się różnicom w świetle, kiedy planeta była technicznie „widoczna” i kiedy była zaćmiona przez swoją gwiazdę. Tylko dzięki precyzji teleskopu Khufu – który koncentruje się na odkrywaniu nowych systemów egzoplanet – możliwe było zmierzenie danych potrzebnych tym razem zespołowi.

Naukowcy mają nadzieję, że uzupełnią dalsze dane z Hubble’a i Kosmiczne Teleskopy Jamesa Webbaco, jak mówią, zapewni pełniejszy obraz.

Edytowany przez: Alex Perry