4 października, 2024

Magyar24

Polska Najnowsze wiadomości, zdjęcia, filmy i raporty specjalne z. Polska Blogi, komentarze i wiadomości archiwalne na …

Meksykańskie wojskowe linie lotnicze wzbijają się w przestworza wykonując swój pierwszy lot do kurortu Tulum

MEXICO CITY (AP) – Meksyk wystartował Linia lotnicza zarządzana przez wojsko We wtorek, kiedy z Meksyku wystartował pierwszy lot linii lotniczych Mexicana, zmierzający do karaibskiego kurortu Tulum.

Był to kolejny znak ogromnej roli, jaką prezydent Andrés Manuel López Obrador nadał meksykańskim siłom zbrojnym. Wojskowy holding tej linii lotniczej obsługuje obecnie także kilkanaście lotnisk, hoteli, pociągów i lotnisk Służba celna w kraju I parki turystyczne.

Generał Luis Crescencio Sandoval, minister obrony Meksyku, powiedział, że zarządzanie wszystkimi tak zróżnicowanymi przedsiębiorstwami przez wojsko jest „powszechne w krajach rozwiniętych”.

W rzeczywistości tylko w kilku krajach, takich jak Kuba, Sri Lanka, Argentyna i Kolumbia, linie lotnicze obsługiwane są przez instytucje wojskowe. Są to przeważnie mali przewoźnicy z kilkoma samolotami pomocniczymi, którzy operują głównie na odległych lub słabo obsługiwanych trasach lokalnych.

Jednak meksykańskie linie lotnicze planują przewozić turystów z meksykańskich miast do kurortów takich jak Cancun, Puerto Vallarta, Los Cabos, Zihuatanejo, Acapulco i Mazatlan. Loty wydają się być zaplanowane co trzy lub cztery dni, głównie w weekendy.

Przewoźnik ma nadzieję konkurować głównie ceną: pierwsze 425 sprzedanych biletów oferowało cenę około 92 dolarów na lot z Meksyku do Tulum, który według rządu był o około jedną trzecią tańszy niż komercyjne linie lotnicze.

Jednak pierwsza podróż Mexicany nie przebiegła zgodnie z planem. Firma podała, że ​​lot MXA 1788 musiał zmienić kurs do kolonialnego miasta Mérida ze względu na złe warunki pogodowe w Tulum. Po odczekaniu w końcu ponownie wystartował i przybył do Tulum około pięć godzin po starcie z Meksyku, czyli około dwukrotnie dłużej niż zwykle.

Mexicana ma również nadzieję na loty do 16 małych lotnisk regionalnych, które obecnie nie obsługują żadnych lotów lub obsługują je bardzo niewiele. Tym, którzy obawiali się, że powiedzą im: „zapnij pasy, taki jest rozkaz”, załoga pokładowa samolotu Mexicana wydawała się cywilami. W Meksyku Siły Powietrzne są skrzydłem armii.

Linia lotnicza rozpoczęła działalność z trzema samolotami Boeing i dwoma małymi leasingowanymi samolotami Embraer i ma nadzieję leasingować lub nabyć pięć kolejnych samolotów na początku 2024 r., powiedział Sandoval.

Lopez Obrador określił start pierwszego Boeinga 737-800 jako „wydarzenie historyczne” i „nowy etap” oznaczający powrót dawnej rządowej linii lotniczej Mexicana, która została sprywatyzowana, następnie zbankrutowała i ostatecznie zamknięta w 2010. .

Linia lotnicza łączy zależność Lópeza Obradora od wojska – które według niego jest najbardziej patriotycznym ramieniem nieprzekupnego rządu – z jego nostalgią za przedsiębiorstwami państwowymi, które dominowały w meksykańskiej gospodarce do czasu szeroko zakrojonych prywatyzacji w latach 80. XX wieku.

López Obrador z rozrzewnieniem wspomina czasy, gdy rządowe firmy zarządzały wszystkim, od ropy, gazu, energii elektrycznej i górnictwa, po linie lotnicze i usługi telefoniczne. Krytykował prywatyzacje, które przeprowadzono, ponieważ zadłużony rząd Meksyku nie mógł już sobie pozwolić na prowadzenie nieefektywnych przedsiębiorstw państwowych.

„Dokonali ogromnego oszustwa” – oznajmił prezydent na codziennej porannej konferencji prasowej. „Oszukali wiele osób, mówiąc, że te państwowe firmy nie działają”.

Rzeczywiście, przedsiębiorstwa państwowe w Meksyku zyskały zasłużoną reputację dzięki nieefektywności, niskiej jakości usług, korupcji i kontroli politycznej. Na przykład państwowa firma zajmująca się dystrybucją papieru w Meksyku często odmawiała sprzedaży papieru gazetowego gazetom opozycyjnym.

Kiedy państwowa spółka telefoniczna była własnością rządu, klienci rutynowo musieli czekać latami na zainstalowanie linii telefonicznej i musieli kupować udziały w firmie, aby w końcu uzyskać dostęp do usług. Problemy te szybko zniknęły po prywatyzacji w 1990. .

Pomimo niemożności przywrócenia dawnej świetności firmom zarządzanym przez rząd, administracja przedstawia swoje wysiłki na rzecz odtworzenia ich na mniejszą skalę jako część historycznej bitwy o przywrócenie gospodarce Meksyku bardziej kolektywistycznej przeszłości.

„To będzie wielkie dziedzictwo waszej administracji i to dziedzictwo będzie rozbrzmiewać na zawsze” – zaintonował kontroler ruchu lotniczego na lotnisku Felipe Angeles w Meksyku, gdy wystartował pierwszy lot Mexicana.

López Obrador powierzył także wojsku nadzór nad kilkoma projektami budowy infrastruktury w kraju Przyznanie mu wiodącej roli w lokalnym egzekwowaniu prawa.

Na przykład wojsko zbudowało lotnisko Felipe Angeles i lotnisko w Tulum.

Oprócz zwiększenia ruchu na słabo wykorzystywanym lotnisku Felipe Angeles Airport, prowadzona przez wojsko linia Mexicana jest gotowa zapewnić loty w celu żywienia pasażerów w ramach prezydenckiego projektu turystycznego Maya Train. Wojsko buduje także tę linię kolejową, która połączy nadmorskie kurorty i stanowiska archeologiczne na półwyspie Jukatan.

Armia, która nie miała doświadczenia w zarządzaniu lotami komercyjnymi, utworzyła spółkę zależną odpowiedzialną za Mexicanę.