Ubrany w szafirową marynarkę i czarne spodnie Yannick Nizet Seguin, dyrektor muzyczny Metropolitan Opera, pewnego popołudnia stał przed lustrem za kulisami i uśmiechał się.
– O mój Boże, jakie to dobre – powiedział, machając kijem. „Bardzo to lubię.”
Do otwarcia „Cyganerii” Pucciniego pozostały trzy dni, a Nézet-Séguin, otoczony niewielkim zespołem krawców, stylistów i asystentów, opiniował swoje ubrania zaprojektowane przez butik mody Met.
Jego strój był wzorowany na stroju noszonym na scenie przez dyrygenta w klasycznej produkcji Franco Zeffirellego. Czy można zawiązać złoty warkocz zwisający z jego prawego ramienia, aby nie rozpraszać uwagi w dziurze? Czy kurtka była wystarczająco wygodna, aby pomieścić zamaszyste gesty wymagane przez muzykę? A czy powinno być więcej czerwieni, a może złota?
„Im bardziej dziwaczne elementy, tym bardziej podobało się publiczności” – powiedział.
Odkąd The Met powrócił po długim okresie pandemii, jesienią 2021 roku, Nézet-Séguin ma misję przeciwstawiania się konwencjom krawieckim, nosząc przyciągające wzrok stroje zaprojektowane przez butik mody Met w ośmiu produkcjach. Miejsce na złożenie oświadczenia jest ograniczone; Projektanci skupiają się na tylnej części, ponieważ to właśnie zobaczy większość widzów.
„Chcemy zwrócić na siebie uwagę, ale nie rozpraszać” – powiedział Robert Paula, asystent stylisty w Met. „Nic zbyt obrzydliwego, ale czasami coś chwytliwego”.
Nizet Seguin ma na sobie czarno-białą bluzę z kapturem wzorowaną na klasycznej szacie bokserskiej Everlast z „Champion” Terrence’a Blancharda, opery o bokserze Emilu Griffith, której premiera odbędzie się w Met w tym miesiącu. (Na początku drugiego aktu wchodzi do dziury w nakryciu głowy i rękawicach bokserskich, ale zdejmuje je do zabiegu.)
Na kurtce nosił kameę z witrażem na wznowienie „Tosca” Pucciniego w 2021 roku, które zostało otwarte w Bazylice Sant’Andrea della Valle w Rzymie. W tym sezonie zmienił koszule z zielonych na czerwone i białe w „Lohengrin” Wagnera, naśladując wygląd bukiecików, których szaty zmieniały kolory przez cały pokaz.
Nzet Seguin powiedział, że jego ubrania pomogły wzmocnić więź między jamą a sceną.
„Nie chcesz ignorować orkiestry” – powiedział. „Jeśli przewodnik jest tam i jest widoczny, myślę, że to pomaga w połączeniu. Jest bardziej integralne.”
Kostiumy są również częścią jego wysiłków, aby opera, która od dawna miała reputację konserwatyzmu, była bardziej ekscytująca i przystępna.
„Musimy być bardziej nowocześni i przystępni” – powiedział. „Chcemy powitać wszystkich”.
Podczas gdy dawni dyrektorzy muzyczni Met, wszyscy mężczyźni, preferowali biały krawat i frak, Nézet-Séguin, który zajmuje to stanowisko od 2018 roku, od dawna przyjmuje bardziej eklektyczny styl, zarówno w swoim stroju, jak i wyglądzie. Ma brązowe blond włosy i nosi diamentowy kolczyk i kilka złotych pierścieni. Lubi występować w kostiumach takich projektantów jak Al-Kindi Marii St Pierre I można go zobaczyć na scenie w butach Christian Louboutin z czerwoną podeszwą.
Gdy Met przygotowuje się do ponownego otwarcia swoich drzwi dla publiczności po zamknięciu spowodowanym pandemią w 2021 r., Nzette Seguin poczuł, że nadszedł czas na zmianę.
The Met przygotowywał otwarcie sezonu Blancharda „Fire Shut Up in My Bones”, pierwsze dzieło czarnoskórego kompozytora w historii firmy. Nzete Seguin chciała założyć coś, co odzwierciedlałoby znaczenie chwili. Projektant kostiumów „Fire”, Paul Tazewell, zaproponował pirotechniczny wzór z błyskami czerwieni, indygo, turkusu i pomarańczy.
„Bycie po cywilnemu – po prostu wydawało mi się to złe” – powiedział Nizet Segin.
Projekty są często oparte na głównych tematach opery. W „Godzinach” Kevina Pottsa, opartym na powieści z 1998 roku i filmie z 2002 roku, który ją zainspirował, nosił kwiecisty wzór, co jest ukłonem w stronę wielu odniesień do kwiatów.
Priorytetem jest wygoda — projektanci chcą mieć pewność, że nie będą cię krępować, dlatego zastosowali lekką, elastyczną tkaninę, która zapewnia elastyczność i odprowadzanie potu. Sklep z kostiumami często produkuje kilka sztuk każdej kurtki, aby można ją było zmienić na nową między aktami.
Niektóre serie są trudniejsze niż inne. Zespół starał się wymyślić pomysł na „Bohème”, zanim przypomniał sobie, że w produkcji była scena Dowódca drużyny prowadzi paradę żołnierzy przez scenę.
„Dobrze jest przełamać schemat tego, co wszyscy uważają za muzykę klasyczną i operę” – powiedział Bola. „Niektórzy twierdzą, że ten proces ewolucji zajął dużo czasu. Ale przynajmniej ewoluuje.”
Nzet Seguin czasami dodaje własne akcenty. Dla „Championa” pomalował paznokcie w kolorze fuksji, aby pasowały do fioletowej szaty noszonej na scenie przez Ryana Speedo Greena, który gra Griffitha. Powiedział, że jest podekscytowany nadejściem dnia, w którym muzycy Met Orchestra będą mogli nosić bardziej różnorodne ubrania. (Kodeks ubioru wymaga smokingów lub długich, lejących czarnych ubrań na wieczorne występy.)
„To są małe kroki” – powiedział. „Kiedy wygłaszam takie stwierdzenia, nastawienie może ewoluować. Musimy myśleć bardziej kreatywnie i swobodnie. To dopiero początek”.
„Irytująco skromny fan sieci. Pisarz. Alkoholowy geek. Namiętny odkrywca. Rozwiązujący złe problemy. Nieuleczalny ekspert od zombie”.
More Stories
Cate Blanchett twierdzi, że we współczesnym społeczeństwie panuje „wyraźny brak wstydu” | Cate Blanchett
Festiwal Filmowy w Wenecji rozpocznie się pokazem Soku z żuka w reżyserii Jenny Ortegi
Nikki Glaser jest gospodarzem Złotych Globów 2025