MANILA, Filipiny (AP) – W niedzielę statek chińskiej straży przybrzeżnej i jeden z jej statków milicji zderzyły się oddzielnie ze statkiem filipińskiej straży przybrzeżnej i łodzią zaopatrzeniową obsługiwaną przez wojsko w pobliżu spornych mielizn na Filipinach. morze Południowochińskie „Niebezpieczne, nieodpowiedzialne i nielegalne działania” – stwierdzili filipińscy urzędnicy.
Nie powiedzieli, czy doszło do obrażeń lub szkód w wyniku dwóch incydentów na rzece Thomas Shoal II, które przeprowadziły Stany Zjednoczone Długoletni sojusznik traktatowy Filipiny, natychmiast skazany. Potępiła także rząd Filipin Ostatnia konfrontacja „W największym stopniu” i określił to jako naruszenie suwerenności Manili.
Urzędnicy chińskiej ambasady nie od razu skomentowali raport Filipin.
„Stany Zjednoczone potępiają niedawne zakłócenie przez Chińską Republikę Ludową legalnej filipińskiej misji zaopatrzeniowej na mieliznę Yungin, zagrażające życiu filipińskich żołnierzy” – oznajmiła ambasador USA w Manili Mary Kay Carlson w poście w serwisie X, znanym wcześniej jak Twitter „na niebezpieczeństwo”. „.
Używał inicjałów oficjalnej nazwy Chin, Chińskiej Republiki Ludowej, oraz nazwy używanej przez Filipiny w odniesieniu do Drugiej Ławicy Thomasa. Dodała, że Waszyngton wraz ze swoimi sojusznikami pomaga chronić suwerenność Filipin i wspiera wolny i otwarty region Indo-Pacyfiku.
A Rząd Filipin Grupa zadaniowa stwierdziła, że do kolizji doszło, gdy dwie filipińskie łodzie zaopatrzeniowe, którym towarzyszyły dwa statki filipińskiej straży przybrzeżnej, zmierzały w celu dostarczenia żywności i innych zapasów na atol w obliczu wieloletniej chińskiej blokady.
Grupa zadaniowa stwierdziła, że „zdecydowanie potępia niebezpieczne, nieodpowiedzialne i nielegalne działania chińskiej straży przybrzeżnej i chińskiej milicji morskiej, które dziś rano pogwałciły suwerenność, suwerenne prawa i jurysdykcję Filipin”.
Filipińska grupa zadaniowa, w skład której wchodzą siły obronne kraju, stwierdziła, że działania chińskich statków „całkowicie lekceważyły Kartę Narodów Zjednoczonych (UNCLOS)” i międzynarodowe przepisy mające na celu zapobieganie kolizjom morskim. Oraz departamenty spraw zagranicznych, armii, Rady Bezpieczeństwa Narodowego i Straży Przybrzeżnej.
Często zdarzały się bliskie kolizje, ponieważ filipińskie statki regularnie dostarczają zaopatrzenie filipińskiej piechoty morskiej i marynarzom stacjonującym na spornych mieliznach. Jednak to był pierwszy raz, kiedy filipińskie władze ogłosiły, że chińskie statki uderzyły w statki ich kraju.
W pierwszym incydencie, który miał miejsce w niedzielny poranek, „niebezpieczne manewry blokujące statku chińskiej straży przybrzeżnej nr 5203 spowodowały, że zderzył się on z pierwotną łodzią zaopatrzeniową Unayzah, zakontraktowaną przez Siły Zbrojne Filipin 2 maja” – czytamy w oświadczeniu grupy zadaniowej. . Stwierdzono, że „prowokacyjne, nieodpowiedzialne i nielegalne zachowanie” chińskiego statku straży przybrzeżnej „zagrażało bezpieczeństwu załogi”.
W oświadczeniu stwierdzono także, że lewa burta statku filipińskiej straży przybrzeżnej BRP Capra „zderzyła się ze statkiem chińskiej milicji morskiej nr 00003, gdy ten leżał” na północny wschód od Second Thomas Shoal.
Pomimo blokady nałożonej przez chińską straż przybrzeżną, jedna z dwóch łodzi filipińskiej marynarki wojennej była w stanie manewrować przed chińskimi statkami i dostarczyć zaopatrzenie małej jednostce stacjonującej na pokładzie okrętu wojennego, który od dawna utknął na mieliźnie, ale nadal aktywnie działa. BRP Sierra MadreGrupa zadaniowa stwierdziła.
Była to najnowsza eskalacja długotrwałych sporów terytorialnych na Morzu Południowochińskim, jednym z najbardziej ruchliwych szlaków handlowych na świecie. Konflikty z udziałem Chin, Filipin, Wietnamu, Malezji, Tajwanu i Brunei uważane są za potencjalny punkt zapalny i stały się delikatną linią podziału w rywalizacji USA–Chiny w regionie.
Na początku sierpnia statek chińskiej straży przybrzeżnej użył armatki wodnej przeciwko jednej z dwóch filipińskich łodzi zaopatrzeniowych, aby uniemożliwić mu zbliżenie się do Drugiej Ławicy Thomasa. Posunięcie to, uwiecznione na nagraniu wideo, rozgniewało prezydenta Ferdinanda Marcosa Jr. i skłoniło Ministerstwo Spraw Zagranicznych w Manili do wezwania ambasadora Chin do złożenia ostrego protestu.
Waszyngton odpowiedział ponawiając ostrzeżenie, że jest zobowiązany do obrony Filipin jako sojusznika traktatowego.
Chińskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych oskarżyło Waszyngton o „grożenie Chinom” poprzez podnoszenie możliwości aktywacji traktatu o wzajemnej obronie między USA i Filipinami. Pekin wielokrotnie ostrzegał Stany Zjednoczone przed ingerencją w regionalne spory terytorialne.
Później w sierpniu Filipiny ponownie wysłały dwie łodzie, które ominęły blokadę chińskiej straży przybrzeżnej i dostarczyły zaopatrzenie siłom filipińskim w Second Thomas Shoal. Jednak statki chińskiej straży przybrzeżnej uniemożliwiły dwóm statkom filipińskiej straży przybrzeżnej eskortującym łodzie zaopatrzeniowe manewrowanie w pobliżu płytkich wód. Samolot obserwacyjny Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych krążył w kółko, aby wesprzeć filipińskie statki, gdy starcie trwało ponad trzy godziny.
Orzeczenie arbitrażu z 2016 r. na podstawie Konwencji ONZ o prawie morza z 1982 r. unieważniło roszczenia Pekinu ze względów historycznych w odniesieniu do niemal całego Morza Południowochińskiego. Chiny odmówiły udziału w arbitrażu, o który zwróciły się Filipiny, odrzuciły orzeczenie i nadal je kwestionują.
„Kawowy pionier. Certyfikowany miłośnik popkultury. Irytująco skromny gracz”.
More Stories
Japonia: Tajfun Shanshan: Milionom ludzi nakazuje się ewakuować po tym, jak jeden z najsilniejszych tajfunów od dziesięcioleci nawiedzi Japonię
Uratowany Izraelczyk apeluje do Hamasu o zawarcie układu z więźniem
Amerykanka zginęła, a 5 innych osób uratowano po zatonięciu statku Wikingów u wybrzeży Norwegii