Kate Abnett i Marek Strelecki
BRUKSELA/WARSZAWA (Reuters) – Polska nie będzie już pozywać Unii Europejskiej do sądu w celu unieważnienia kilku polityk dotyczących zmian klimatycznych i przygotowuje się do wycofania pozwów złożonych przez poprzedni rząd w tej sprawie, podają źródła zaznajomione ze sprawą Reutersowi.
Po latach sprzeciwu wobec niektórych polityk klimatycznych Unii Europejskiej pod rządami poprzedniej nacjonalistycznej partii Prawo i Sprawiedliwość (PiS), wybory w Polsce w październiku 2023 r. oznaczają zmianę stanowiska Warszawy w sprawie przeciwdziałania zmianom klimatycznym.
Centrowy premier Donalda TuskaNowy proeuropejski rząd planuje formalnie wycofać toczące się przed sądem najwyższym UE skargi prawne przeciwko niektórym kluczowym politykom dotyczącym zmian klimatycznych, poinformowały Reutersa źródła rządowe i unijne.
Poprzedni rząd Polski wnosił sprawy do Sądu Najwyższego UE, w tym cztery mające na celu uchylenie polityki klimatycznej UE: ustawę zakazującą sprzedaży nowych samochodów emitujących CO2 od 2035 r., politykę UE wyznaczającą krajowe cele w zakresie redukcji emisji, zmiany w unijnych rynku emisji dwutlenku węgla i cele poprzez ochronę lasów, które mogą magazynować więcej dwutlenku węgla.
Rząd Tuska zamierza zrezygnować ze spraw sądowych i koordynuje decyzję pomiędzy właściwymi ministerstwami, podają źródła.
Biuro Tuska nie odpowiedziało na prośbę o komentarz. Ministerstwo klimatu Polski nie udzieliło natychmiastowego komentarza.
Rząd zasygnalizował już plany zmiany niektórych krajowych polityk klimatycznych, polegające na szybkim zastąpieniu węgla energią odnawialną, i stwierdził, że wszelkie zmiany będą obejmować wsparcie dla dotkniętych pracowników i gałęzi przemysłu.
(Raport: Kate Abnett, Marek Strelecki; redakcja: Gareth Jones)
More Stories
Wpływ siły wyższej na małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce na przykładzie pandemii Covid-19: wnioski na przyszłość
W 2025 roku Polska zwiększy wydatki na obronność do rekordowego poziomu
„Zmiana zasad gry”: Lockheed przedstawia pierwszy polski F-35