22 listopada, 2024

Magyar24

Polska Najnowsze wiadomości, zdjęcia, filmy i raporty specjalne z. Polska Blogi, komentarze i wiadomości archiwalne na …

Dlaczego zabawki „Szczęśliwy Żyd” są w Polsce bardziej popularne niż prawdziwi Żydzi

Przez 10 lat polski przewodnik wycieczek Alija Giolo oprowadzał grupy po rodzinnym Krakowie, gdzie wykonywano selekcję posągów tzw. „szczęśliwych Żydów” oraz portretów Żydów trzymających pieniądze.

„W domu mojego ojca ma mały obraz Żyda liczącego pieniądze” – powiedział Geolo dla Times of Israel. „Uważa, że ​​powinno to przynieść szczęście i dobrobyt jego domowi”.

Geolo powiedział, że w ciągu ostatnich trzech lat dostrzegł „negatywne skojarzenia” polskiego produktu. Tchotchkes. Pod wpływem poglądów żydowskich turystów Giolo wziął udział w zorganizowanej przez społeczność dyskusji z innymi interesariuszami Turystyki Krakowskiej.

„Rozmowa z żydowską publicznością sprawiła, że ​​spojrzałem w górę Niekompatybilność zabawek I obrazy ”- powiedział Giolo. „Nie lubię ich. Myślę, że możemy wznieść się ponad takie rzeczy”.

Przed Holokaustem Polska była domem dla 3 milionów Żydów. Wszyscy zostali zabici w obozach zagłady zbudowanych przez nazistów, a obecnie w kraju mieszka mniej niż 15 000 Żydów. Innymi słowy, w Polsce jest na sprzedaż więcej „szczęśliwych Żydów” niż Żydów.

Według Geolo lalki mają w polskim folklorze długą tradycję. W szczególności w Krakowie od wieków odbywa się coroczna Wystawa Wielkanocna, na której popularne są żydowskie lalki z fontannami u żydowskich stóp – imitujące Żyda. Co ważne, zabawki nie miały przymocowanych do nich monet, a sprzedawano je z zabawkami reprezentującymi inne grupy etniczne w Polsce.

„Szczęśliwi Żydzi” kupieni w 2014 roku na Starym Mieście w Warszawie. (Matt Lobovic / Czasy Izraela)

Od 2017 roku organizacja non-profit CentrALT stara się lepiej zrozumieć stereotypy stojące za posągami i sklepowymi wizerunkami „szczęśliwych Żydów”. Znana z zajmowania się drażliwymi problemami w stosunkach polsko-żydowskich, zwróciła się do władz miasta Krakowa Centralnego i ostatecznie przekonała ich, by uznali zabawki i obrazy za antysemickie.

Przeczytaj list wydany przez magistrat w czerwcu: „Miasto, które doświadczyło takiej tragedii w czasie wojny i masakry, powinno mieć świadomość, że niektóre przedmioty sprzedawane publicznie są postrzegane przez filtr tych tragicznych wydarzeń”. Przez 49 oficerów.

Według delegatów „Tylko współpraca i dialog mogą zmienić wspólne postawy i usunąć antysemickie napisy / znaki na tych atakujących posągach i straganach”.

Po opublikowaniu listu niektóre izraelskie media ogłosiły, że posągi zostały zakazane w Krakowie. Według współzałożyciela CentrALT, Michaela Rubenfelda, nie ma prawnego mechanizmu zakazującego, a próba jego narzucenia to zły pomysł.

Współzałożyciel Centralny Michael Rubenfield, 2018, jako szczęśliwa żydowska lalka w Krakowie. (Kurtuazja)

„Naprawdę nie ma zakazu” – powiedział Rubenfeld. „Wtedy to po prostu do nas dotarło [the dolls and paintings] Są antysemitami i uważają, że należy ich eliminować stopniowo.

Według Rubenfelda, burmistrz Krakowa Jacek Majsrowski w przeszłości wyrażał „cudowne uczucia” na temat zabawek Lucky Jewish. W zeszłym roku Majkrovsky odpowiedział na zapytanie członka parlamentu w sprawie statutów, oceniając go kciukiem.

„Zakup takiego idola to nic innego jak zakup bransoletki, która w magiczny sposób gwarantuje szczęście i sukces finansowy, co umniejsza pozytywny społeczny sens ich działań” – napisał Majkrovsky.

„Świadczy też o tym, jak przedstawiane są postacie takich Żydów – szczęśliwych, przyjaznych starców, którzy budzą uczucia miłosne, przede wszystkim te związane z bogactwem i pracowitością” – pisał Kraków Meyer.

Trzy lata temu Rubenfeld przebrał się za „Żyda” i sprzedawał swoje portrety polskim przechodniom. Założył stoisko „Szczęśliwego Żyda”, sprzedał sprzęt Rubenfielda – w tym kubki – policji w każdym wieku i nagrał wideo kaskaderskie.

„Jeśli ludzie zarobią na moim szczęściu, ja mogę zarobić na moim szczęściu” – powiedział Rubenfeld w filmie.

„Prowokacja” Rubenfielda zwróciła uwagę doradcy burmistrza ds. kultury, Roberta Biaskowskiego, i zaczął on działać. Centralny W numerze. Od końca 2019 roku CentrALT prowadzi i tworzy trzy fora Wiele wystaw Związany z „Szczęśliwymi Żydami” na sprzedaż w Krakowie.

Biaskovsky powiedział The Times of Israel, że gmina uważa, że ​​„szczęśliwi Żydzi” są odpowiedzialni za „otwieranie nieuleczalnych ran i podżeganie do bolesnych powiązań z niesławną antysemicką propagandą nazistowskich Niemiec”.

Maj 2019, najczęściej fotografowany szlak w Casimiros, sercu żydowskiego życia w Krakowie, Polska (Matt Lepovic / The Times of Israel)

Piaskowski powiedział, że ludzie ze 130 krajów nazywają Kraków domem, a miasto ma „bardzo spójną politykę przypominania”, jeśli chodzi o II wojnę światową i Holokaust. Gmina wykonuje pół tuzina prac Lokalne organizacje żydowskie Jak dowodzi sprawa „szczęsliwych Żydów”, powiedział, „wspólnie negocjujcie tę pamięć”.

„Wyraził moje uczucia”

W październiku Margaux Dinerman zorganizowała wycieczkę do Europy Środkowej, w tym do miejsc Pamięci o Holokauście. Wprowadzenie żydowskich posągów i obrazów przez turystów z Kalifornii nie miało miejsca w Polsce, ale na historycznym Placu Wacława w Brock, oddalonym o około 500 mil.

„Widziałem rzeczy wykonane ze szkła i podobne do rosyjskich zabawek” – powiedział Dinerman. „Ale bardzo martwiłem się o niektóre zabawki, które pokazywałem [the ritual slaughter of] Kurczaki – powiedział Dinerman – i niektóre posągi – jak Żydzi z narzędziami glezmerskimi – są dla niej mniejszym problemem.

„Szczęśliwi Żydzi” na sprzedaż w Krakowie, październik 2021 (Marcox Dinerman)

Z Pragi Dinerman przeniósł się do Krakowa i na miejski Plac Mariacki. Dinerman powiedział, że przeglądając fikcyjną halę targową, widział kilku sprzedawców sprzedających obrazy i posągi „Żydów na szczęście”.

„Ogólna idea zabawek, które widziałem, była taka, że ​​wszyscy Żydzi mają pieniądze i kontrolują świat” – powiedział Dinerman, kupując posąg, aby przywieźć go do domu.

„Dla mnie to wyraz moich uczuć związanych z pobytem w Krakowie. Chcę, aby to było przypomnienie, że nigdy nie można zapomnieć tej historii” – powiedział Dinerman.

Po ludobójstwie europejskich Żydów rynek „szczęśliwych Żydów” zszedł do podziemia. Kiedy „szczęśliwi Żydzi” pojawili się ponownie Pod koniec lat 70., polscy przedsiębiorcy zaczęli raz w tygodniu przewracać żydowskie obrazy do góry nogami, aby przynosić szczęście.

„Szczęśliwi Żydzi” są częścią targu z pamiątkami na głównym placu Jamoskina, starego miasta Warszawy czy Pialistocku. Na początku tego roku media podały wiadomość Wersje świecowe „Szczęśliwi Żydzi” są szeroko sprzedawane w Polsce w Internecie.

Posąg „Żydowskiego lokaja” sprzed Holokaustu wykonany w Niemczech. (USHMM)

Wielu historyków sugerowało niektórym obywatelom polskim, że lalki były imitacją Żal z powodu straty Żydów w kraju. Rubenfeld z CentrALT powiedział, że zgadza się z tymi szacunkami.

„Może się to wydawać dziwne, ale kiedy przyjrzeć się, jak mało Polska zareagowała na psychologiczne skutki zagłady Żydów w Polsce, filmy ‚Szczęśliwego Żyda’ zaczęły dawać ludziom pocieszenie i nostalgię za przedwojenną rzeczywistością” powiedział. Rubenfelda.

Według Leny Rubenfield, współzałożycielki Centrali z mężem, niektórzy Polacy uważają zakup „szczęśliwych Żydów” za „hołd dla społeczności”.

„Wtedy to po prostu do nas dotarło Ludzie nie widzą To jest problem. Postrzegają to jako coś pozytywnego i kupują je swoim znajomym” – powiedziała Lena Rubenfeld.

CentrALT ogłasza publiczny konkurs na nominację „oficjalnego” żydowskiego pomnika w mieście, aby zakwestionować społeczną percepcję „szczęśliwych Żydów” w Crago. Według Rubenfielda rynek żydowskich figurek i obrazów kwitnie, a niektóre produkcje odbywają się teraz w Chinach.

„Staramy się zjednoczyć społeczność” – powiedział Michael Rubenfeld. „Chcemy zmienić sposób myślenia kupujących i sprzedających”.

W cyberprzestrzeni marketing „Lucky You” miał w ostatnich latach oszałamiający wzrost. Według najnowszych Studiuj na ten temat„Sukces finansowy” oznaczający zakup „Żydów szczęścia” sprzyja trendowi polegającemu na dostarczaniu nabywcom szczegółowych instrukcji „stabilizacyjnych” dla nowych obrazów.

2019, coroczny „Festiwal” organizowany przez Central w Krakowie. (Kurtuazja)

Według badaczy „zjawisko handlu żydowskimi idolami w Internecie jest naprawdę urzekające. Transformująca podróż Aktualne gusta Polski, trendy zakupowe i nowe metody marketingowe, od socjalistycznej gospodarki nakazowej po prywatnie działającą instytucję kapitalistyczną.

ten Posągi Sprzedawane przez kilku Polaków Kupcy W Etsy niektórzy sprzedawcy polecają rynek poza Polską o nazwie „nakładki na tort weselny”. W ogóle temat żydowski w Polsce Tchotchkes W zależności od osoby, wywołuje u ludzi wielorakie reakcje, powiedział Central Michael Rubenfeld.

„Prawdę mówiąc, jeśli spojrzysz na większość zdjęć z pieniędzmi, rzadko kiedy Żydzi są przedstawiani jako złośliwi lub „rabusie pieniędzy” – a jeśli spojrzysz na zdjęcie Żyda z pieniędzmi, natychmiast zobaczą coś negatywnego. nie-Żyd w Polsce może patrzeć na Żyda” – powiedział.