PEKIN/MANILA (Reuters) – Chiny i Filipiny wymieniły oskarżenia w związku ze starciem na spornych wodach Morza Południowochińskiego, po tym jak chińskie statki zablokowały w niedzielę filipińskie łodzie zaopatrujące tam żołnierzy w ramach ostatniej z serii konfrontacji morskich.
W ostatnich miesiącach doszło do licznych konfrontacji pomiędzy obydwoma krajami na Morzu Południowochińskim, zwłaszcza w pobliżu spornego obszaru Drugiej Ławicy Thomasa, wchodzącej w skład Wysp Spratly.
Filipiny wysłały zaopatrzenie żołnierzom stacjonującym na zardzewiałym statku transportowym z czasów II wojny światowej, który służył jako przyczółek na mieliźnie, co skłoniło chińską straż przybrzeżną do częstego rozmieszczania statków, aby uniemożliwić misje zaopatrzeniowe.
W wyniku incydentu, który miał miejsce w niedzielę wcześnie rano, chińska straż przybrzeżna stwierdziła, że doszło do „drobnej kolizji” pomiędzy jednym ze statków a filipińską łodzią, podczas gdy straż przybrzeżna „zgodnie z prawem” uniemożliwiała łodzi transportowanie „nielegalnych materiałów budowlanych” na okręt wojenny .
Manila odpowiedziała, potępiając „w najostrzejszych słowach” „niebezpieczne manewry utrudniające” chińskiego statku.
Grupa zadaniowa z Manili ds. Zachodniego Morza Filipińskiego stwierdziła w oświadczeniu, że „niebezpieczne, nieodpowiedzialne i nielegalne działania” Chin stanowią „naruszenie suwerenności, suwerennych praw i jurysdykcji Filipin”.
Pekin rości sobie suwerenność nad niemal całym Morzem Południowochińskim, w tym częściami wyłącznych stref ekonomicznych Brunei, Indonezji, Malezji, Filipin i Wietnamu. Stały Trybunał Arbitrażowy stwierdził w 2016 roku, że roszczenia Chin nie mają podstawy prawnej.
„Chiny zachowały w tej kwestii dużą powściągliwość i cierpliwość” – oznajmiło w niedzielę chińskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych.
Ministerstwo w oświadczeniu podało, że Chiny od dawna utrzymują szerokie kontakty z Manilą, która ignoruje dobre intencje Chin.
Dodał, że Chiny będą w dalszym ciągu podejmować niezbędne środki zgodnie z prawem krajowym i międzynarodowym w celu ochrony swojej suwerenności terytorialnej.
Poważne prowokacje
Stany Zjednoczone stanęły po stronie Filipin i udzieliły wsparcia swojemu sojusznikowi. Departament Stanu USA stwierdził w niedzielnym oświadczeniu, że działania Chin stanowią powtarzające się „nękanie” na Morzu Południowochińskim oraz są „niebezpieczne i niezgodne z prawem”.
Ambasady Kanady i Japonii w Manili również wyraziły swoje wsparcie dla Filipin i zaniepokojenie kolizją. Ambasador Unii Europejskiej Luc Veron powiedział: „Te zdarzenia, ich powtarzanie się i nasilanie są bardzo niebezpieczne i niepokojące”.
Stosunki Manili z Pekinem były napięte pod rządami prezydenta Ferdynanda Marcosa Jr., który od objęcia urzędu w zeszłym roku wzmocnił zaangażowanie wojskowe z Waszyngtonem. W maju Pentagon oświadczył, że będzie chronić Filipiny, jeśli jego straż przybrzeżna zostanie zaatakowana „w dowolnym miejscu na Morzu Południowochińskim”.
W zeszłym tygodniu filipińskie wojsko zażądało od Chin zaprzestania „niebezpiecznych i ofensywnych” działań po tym, jak wyśledziły chiński okręt marynarki wojennej i próbowały zablokować filipiński okręt marynarki wojennej pełniący misję zaopatrzeniową.
Manila podała, że do kolizji doszło w niedzielę podczas rutynowej misji zaopatrzenia łodzi zakontraktowanej przez Siły Zbrojne Filipin.
W innym incydencie, który miał miejsce podczas tej samej misji zaopatrzeniowej, podano, że lewa burta statku filipińskiej straży przybrzeżnej zderzyła się ze statkiem chińskiej milicji morskiej.
Grupa zadaniowa stwierdziła, że działania chińskiego statku straży przybrzeżnej „zagrażały bezpieczeństwu załogi” filipińskiego statku.
Chińska straż przybrzeżna podała w oświadczeniu, że filipiński statek zignorował powtarzające się ostrzeżenia, przekroczył dziób chińskiego statku i celowo spowodował problemy, powodując kolizję.
„Zachowanie Filipin poważnie narusza międzynarodowe przepisy dotyczące unikania kolizji na morzu i zagraża bezpieczeństwu nawigacyjnemu naszych statków” – stwierdziła Straż Przybrzeżna.
Manila zakazała lotów okrętowi wojennemu BRP Sierra Madre w 1999 r. w ramach suwerennych roszczeń do Drugiej Ławicy Thomasa, która leży w jej wyłącznej strefie ekonomicznej o długości 200 mil.
(Doniesienia Ethana Wanga, Bernarda Orra i Ryana Wu w Pekinie oraz Enrico Dela Cruz w Manili – Doniesienia Mahometa dla Biuletynu Arabskiego) Dodatkowe doniesienia Kanishki Singha w Waszyngtonie – Doniesienia Mahometa dla Biuletynu Arabskiego Redakcja: Lincoln Feast, Barbara Lewis i Jasona Neely’ego
Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.
„Kawowy pionier. Certyfikowany miłośnik popkultury. Irytująco skromny gracz”.
More Stories
Japonia: Tajfun Shanshan: Milionom ludzi nakazuje się ewakuować po tym, jak jeden z najsilniejszych tajfunów od dziesięcioleci nawiedzi Japonię
Uratowany Izraelczyk apeluje do Hamasu o zawarcie układu z więźniem
Amerykanka zginęła, a 5 innych osób uratowano po zatonięciu statku Wikingów u wybrzeży Norwegii