25 listopada, 2024

Magyar24

Polska Najnowsze wiadomości, zdjęcia, filmy i raporty specjalne z. Polska Blogi, komentarze i wiadomości archiwalne na …

Chiny i Filipiny oskarżają się o handel w związku z starciami na Morzu Południowochińskim

  • Chiny i Filipiny ścierają się podczas niedawnej konfrontacji morskiej
  • Chińska straż przybrzeżna twierdzi, że filipińskie statki blokowane są „legalnie”
  • Grupa zadaniowa z Manili twierdzi, że kolizja zagraża filipińskiej załodze
  • Amerykański wysłannik potępia działania Chin i wyraża swoje wsparcie dla Manili

PEKIN/MANILA (Reuters) – Chiny i Filipiny wymieniły oskarżenia w związku ze starciem na spornych wodach Morza Południowochińskiego, po tym jak chińskie statki zablokowały w niedzielę filipińskie łodzie zaopatrujące tam żołnierzy w ramach ostatniej z serii konfrontacji morskich.

W ostatnich miesiącach doszło do licznych konfrontacji pomiędzy obydwoma krajami na Morzu Południowochińskim, zwłaszcza w pobliżu spornego obszaru Drugiej Ławicy Thomasa, wchodzącej w skład Wysp Spratly.

Filipiny wysłały zaopatrzenie żołnierzom stacjonującym na zardzewiałym statku transportowym z czasów II wojny światowej, który służył jako przyczółek na mieliźnie, co skłoniło chińską straż przybrzeżną do częstego rozmieszczania statków, aby uniemożliwić misje zaopatrzeniowe.

W wyniku incydentu, który miał miejsce w niedzielę wcześnie rano, chińska straż przybrzeżna stwierdziła, że ​​doszło do „drobnej kolizji” pomiędzy jednym ze statków a filipińską łodzią, podczas gdy straż przybrzeżna „zgodnie z prawem” uniemożliwiała łodzi transportowanie „nielegalnych materiałów budowlanych” na okręt wojenny .

Manila odpowiedziała, potępiając „w najostrzejszych słowach” „niebezpieczne manewry utrudniające” chińskiego statku.

Grupa zadaniowa z Manili ds. Zachodniego Morza Filipińskiego stwierdziła w oświadczeniu, że „niebezpieczne, nieodpowiedzialne i nielegalne działania” Chin stanowią „naruszenie suwerenności, suwerennych praw i jurysdykcji Filipin”.

Pekin rości sobie suwerenność nad niemal całym Morzem Południowochińskim, w tym częściami wyłącznych stref ekonomicznych Brunei, Indonezji, Malezji, Filipin i Wietnamu. Stały Trybunał Arbitrażowy stwierdził w 2016 roku, że roszczenia Chin nie mają podstawy prawnej.

„Chiny zachowały w tej kwestii dużą powściągliwość i cierpliwość” – oznajmiło w niedzielę chińskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych.

Ministerstwo w oświadczeniu podało, że Chiny od dawna utrzymują szerokie kontakty z Manilą, która ignoruje dobre intencje Chin.

Dodał, że Chiny będą w dalszym ciągu podejmować niezbędne środki zgodnie z prawem krajowym i międzynarodowym w celu ochrony swojej suwerenności terytorialnej.

Poważne prowokacje

Stany Zjednoczone stanęły po stronie Filipin i udzieliły wsparcia swojemu sojusznikowi. Departament Stanu USA stwierdził w niedzielnym oświadczeniu, że działania Chin stanowią powtarzające się „nękanie” na Morzu Południowochińskim oraz są „niebezpieczne i niezgodne z prawem”.

Ambasady Kanady i Japonii w Manili również wyraziły swoje wsparcie dla Filipin i zaniepokojenie kolizją. Ambasador Unii Europejskiej Luc Veron powiedział: „Te zdarzenia, ich powtarzanie się i nasilanie są bardzo niebezpieczne i niepokojące”.

Stosunki Manili z Pekinem były napięte pod rządami prezydenta Ferdynanda Marcosa Jr., który od objęcia urzędu w zeszłym roku wzmocnił zaangażowanie wojskowe z Waszyngtonem. W maju Pentagon oświadczył, że będzie chronić Filipiny, jeśli jego straż przybrzeżna zostanie zaatakowana „w dowolnym miejscu na Morzu Południowochińskim”.

W zeszłym tygodniu filipińskie wojsko zażądało od Chin zaprzestania „niebezpiecznych i ofensywnych” działań po tym, jak wyśledziły chiński okręt marynarki wojennej i próbowały zablokować filipiński okręt marynarki wojennej pełniący misję zaopatrzeniową.

Manila podała, że ​​do kolizji doszło w niedzielę podczas rutynowej misji zaopatrzenia łodzi zakontraktowanej przez Siły Zbrojne Filipin.

W innym incydencie, który miał miejsce podczas tej samej misji zaopatrzeniowej, podano, że lewa burta statku filipińskiej straży przybrzeżnej zderzyła się ze statkiem chińskiej milicji morskiej.

Grupa zadaniowa stwierdziła, że ​​działania chińskiego statku straży przybrzeżnej „zagrażały bezpieczeństwu załogi” filipińskiego statku.

Chińska straż przybrzeżna podała w oświadczeniu, że filipiński statek zignorował powtarzające się ostrzeżenia, przekroczył dziób chińskiego statku i celowo spowodował problemy, powodując kolizję.

„Zachowanie Filipin poważnie narusza międzynarodowe przepisy dotyczące unikania kolizji na morzu i zagraża bezpieczeństwu nawigacyjnemu naszych statków” – stwierdziła Straż Przybrzeżna.

Manila zakazała lotów okrętowi wojennemu BRP Sierra Madre w 1999 r. w ramach suwerennych roszczeń do Drugiej Ławicy Thomasa, która leży w jej wyłącznej strefie ekonomicznej o długości 200 mil.

(Doniesienia Ethana Wanga, Bernarda Orra i Ryana Wu w Pekinie oraz Enrico Dela Cruz w Manili – Doniesienia Mahometa dla Biuletynu Arabskiego) Dodatkowe doniesienia Kanishki Singha w Waszyngtonie – Doniesienia Mahometa dla Biuletynu Arabskiego Redakcja: Lincoln Feast, Barbara Lewis i Jasona Neely’ego

Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.

Uzyskanie praw licencyjnychotwiera nową kartę