Jednak tym, co wyróżnia Origin, jest połączenie teorii i emocji. Relacja Isabelle z mężem Brettem jest nie tylko aspektem życia romantycznego bohaterki, ale także jej życia politycznego. Kiedy on nagle umiera, Isabelle pomaga przetworzyć to, co się wydarzyło, studiując endogamię – zwyczaj zawierania małżeństw tylko w obrębie własnej grupy. Jej badania pozwalają jej zarówno opłakiwać go, jak i celebrować go jako osobę, która dla kontrastu rzuciła wyzwanie amerykańskiemu systemowi klasowemu poprzez miłość i zrozumienie. Jest to prosta, ale przekonująca demonstracja tego, jak edukacja historyczna i społeczna może pomóc odżywić duszę i wyjaśnić osobiste zmagania.
Film został nakręcony przy użyciu bogato zabarwionych, teksturowanych i ponadczasowo wyglądających kinowych ziaren, co potęguje jego namacalne znaczenie literackie. Czasami słabnie z nutami nadmiernego dramatyzmu, które brzmią pusto, co umniejsza wyrafinowane opowiadanie historii. Sceny, w których Isabelle leży samotnie na łożu z jesiennych liści lub przedstawia ją wchodzącą w interakcję z postaciami z przeszłości poprzez abstrakcyjne sekwencje – „Będzie dobrze” – mówi do młodego czarnego chłopca, któremu odmówiono wstępu do basen tylko dla białych – może wydawać się nieco irytujący, gdy zostanie umieszczony obok prawdziwych rekonstrukcji strasznych wydarzeń, takich jak transport czarnych niewolników z kadłubów statków z Afryki do Stanów Zjednoczonych lub oddzielanie matek i dzieci w obozach koncentracyjnych podczas Całopalenie.
„Stało się, więc może się powtórzyć” – tak brzmi zdanie wypowiedziane przez ocalałego z Holokaustu Primo Leviego, o którym mowa w filmie w muzeum, które Isabelle odwiedza w Niemczech. Gdyby naziści inspirowali się amerykańskimi metodami niewolnictwa, jak dowiadujemy się z jednej sceny, w przyszłości okrucieństwa mogłyby być popełniane w tym samym duchu dyskryminacji, jaki ma miejsce obecnie na całym świecie. Eksplorując to straszne miejsce, film DuVernaya rozwija się z nieopisaną wyrazistością i intensywną koncentracją, pełen wibrującego serca i intencji.
★★★★☆
Jeśli spodobała Ci się ta historia Zapisz się na cotygodniowy biuletyn bbc.com, zwane menu podstawowym. Wybór artykułów z BBC Future, kultury, życia zawodowego i podróży, dostarczanych do Twojej skrzynki odbiorczej w każdy piątek.
Jeśli chcesz skomentować tę historię lub cokolwiek innego, co widziałeś w BBC Culture, odwiedź naszą stronę internetową Facebook stronę lub napisz do nas na Świergot.
More Stories
Cate Blanchett twierdzi, że we współczesnym społeczeństwie panuje „wyraźny brak wstydu” | Cate Blanchett
Festiwal Filmowy w Wenecji rozpocznie się pokazem Soku z żuka w reżyserii Jenny Ortegi
Nikki Glaser jest gospodarzem Złotych Globów 2025