15 listopada, 2024

Magyar24

Polska Najnowsze wiadomości, zdjęcia, filmy i raporty specjalne z. Polska Blogi, komentarze i wiadomości archiwalne na …

Zmodyfikowany silnik główny promu kosmicznego gotowy do końcowego testu. • Zapis

Przeprowadzono test silników napędzających rakietę księżycową NASA Planowane uruchomienie w tym tygodniukluczowy kamień milowy w przypadku startu promu kosmicznego – począwszy od Artemisa V – musi zostać wymieniony.

Artemis należący do NASA wykorzystuje pozostałe części programu promu kosmicznego. Warto zauważyć, że udało mu się przekształcić główne silniki promu kosmicznego z arcydzieł wielokrotnego użytku w jednostki jednorazowego użytku, które podczas startu można wrzucić do oceanu wraz z resztą głównego etapu.

Jednak dostępna jest tylko ograniczona liczba silników, a NASA podpisała kontrakt z firmą Aerojet Rocketdyne na odtworzenie silnika RS-25.

Nowe silniki różnią się od oryginalnych silników promów kosmicznych. Ponowne wykorzystanie nie jest już wymagane, ale potrzebna jest dodatkowa energia. Silniki muszą być również tańsze w produkcji, dlatego potrzebny jest nowy projekt. Ten projekt również musi zostać zatwierdzony, a następnie przetestowany.

Pierwsza misja Artemis wystartuje w 2022 roku. W trzech kolejnych lotach również zostaną wykorzystane zmodyfikowane silniki z programu promu kosmicznego, które zostały zmodyfikowane tak, aby osiągnęły 109 proc. poziomu znamionowego. Nowe silniki RS-25 będą miały wydajność na poziomie 111 procent i zostaną przetestowane pod kątem 113 procent pod kątem marginesu bezpieczeństwa operacyjnego.

Test przeprowadzony 5 października doprowadzi silnik programistyczny E0525 do 111 procent i będzie działał przez 550 sekund. Najdłuższy test będzie trwał 650 sekund, a załoga wykona również test gimbala, aby upewnić się, że silnik może się prawidłowo obracać. Ogólnie rzecz biorąc, planowane jest wypuszczenie 6350 do serii testowej i jeśli wszystko pójdzie dobrze, zostanie wydane zielone światło na produkcję 24 nowych silników RS-25 w oparciu o nową konstrukcję.

Testy przeprowadzone na stanowisku testowym Freda Haise’a w Centrum Kosmicznym Stennis NASA uważa się za kluczowe, jeśli program Artemis ma wyjść poza czwarty lot w obecnej formie. Jednak RS-25 nie jest jedynym elementem promu kosmicznego, który stanie się rzadkością, jeśli NASA będzie kontynuować wystrzeliwanie SLS.

Dopalacze rakiet na paliwo stałe (SRB) używane do startu pochodzą z części promu kosmicznego i są wydawane tam, gdzie program promu kosmicznego może je odzyskać i ponownie wykorzystać. NASA ma wystarczającą liczbę części, aby dostać się do Artemis 8, ale będzie musiała wyprodukować nowe części do Artemis 9.

Podobnie europejski moduł serwisowy (ESM) wykorzystuje obecnie silnik systemu manewrowego promu kosmicznego Orbiter jako główny środek napędowy. A z ESM-7 zajmie to coś nowego.

Jednak silnik RS-25 jest najbardziej przekonujący. Zakładając oczywiście, że SLS będzie nadal latał w swojej obecnej formie, zanim Artemis V w końcu okrąży Ziemię. ®