MOSKWA (Reuters) – rosyjskie linie lotnicze, w tym kontrolowany przez państwo Aeroflot, (AFLT.MM)Cztery źródła branżowe powiedziały Reuterowi, że samoloty są rozbierane, aby zabezpieczyć części zamienne, których nie mogą już kupować za granicą z powodu zachodnich sankcji.
Kroki są zgodne z Rosyjski rząd dał radę w czerwcu Aby linie lotnicze wykorzystywały niektóre samoloty jako części zamienne, aby zapewnić, że pozostałe samoloty zagranicznej produkcji będą latać co najmniej do 2025 r.
Sankcje nałożone na Rosję po tym, jak pod koniec lutego wysłała wojska na Ukrainę, uniemożliwiły jej liniom lotniczym nabywanie części lub przeprowadzanie konserwacji na Zachodzie.
Zarejestruj się teraz, aby uzyskać bezpłatny nieograniczony dostęp do Reuters.com
Eksperci lotniczy twierdzą, że rosyjskie linie lotnicze prawdopodobnie zaczną zabierać części ze swoich samolotów, aby zapewnić ich zdatność do lotu, ale to pierwsze szczegółowe przykłady.
Źródło zaznajomione z tą sprawą powiedziało, że co najmniej jeden rosyjski Sukhoi Superjet 100 i Airbus A350, oba eksploatowane przez Aeroflot, zostały uziemione i zdemontowane.
Źródło odmówiło ujawnienia swojej tożsamości ze względu na delikatność problemu.
Źródło podało, że Airbus A350 jest zupełnie nowy.
Większość rosyjskiej floty lotniczej składa się z zachodnich samolotów pasażerskich.
Źródło podało, że sprzęt pochodzi z dwóch Boeingów 737 i jednego Airbusa A320 z Aeroflotu, ponieważ firma potrzebuje więcej części zamiennych z tych modeli do innych Boeingów 737 i Airbusa A320.
Ministerstwo Transportu i rosyjski Aeroflot nie odpowiedziały na prośby o komentarz.
’Kwestia czasu’
Zmontowane rosyjskie samoloty Sukhoi Superjets w dużym stopniu opierają się na częściach zagranicznych. Pierwsze źródło podało, że silnik został już usunięty z jednego z samolotów Superjet, aby umożliwić innemu Superjet kontynuowanie lotu.
Oczywiście, silniki są często wymieniane między samolotami i zwykle są dostarczane na podstawie odrębnych umów, twierdzą eksperci z branży. Nie jest uważany za część głównego płatowca.
Zachodnie źródło branżowe powiedziało, że demontaż rosyjskich odrzutowców jest „tylko kwestią czasu”.
Nowe generacje samolotów – A320neo, A350, Boeing 737 MAX i 787 – mają technologie, które muszą być stale aktualizowane.
Źródła zachodnie podały, że w ciągu roku od wejścia w życie sankcji „wyzwaniem” będzie utrzymanie nowoczesnych samolotów w służbie nawet dla wysoko rozwiniętej i wydajnej bazy inżynieryjnej Rosji. Czytaj więcej
Praktyka usuwania części w celu utrzymania lotu innego samolotu jest znana jako zamienianie porzuconych samolotów w „choinki”. Chociaż jest to stosunkowo rzadkie, często wiąże się z trudnościami finansowymi i nigdy nie wystąpiło na taką skalę, jak spodziewane w Rosji przetasowania na dużą skalę mające zaradzić skutkom sankcji.
Samoloty odrzutowe mogą być ponownie eksploatowane pod warunkiem, że wycofane części zostaną zwrócone, chociaż niekoniecznie przywróciłoby to identyfikowalność potrzebną do ponownego wejścia samolotów na rynki światowe.
Wiele części ma ograniczoną żywotność, którą należy zarejestrować.
Prawie 80% floty Aeroflotu stanowią samoloty Boeinga (zakaz) i Airbusy (POWIETRZE.PA) Na koniec zeszłego roku, według najnowszych dostępnych danych, dysponował 134 Boeingami i 146 Airbusami oraz prawie 80 rosyjskimi samolotami Sukhoi Superjet-100.
Według wyliczeń Reutersa opartych na danych Flightradar24, około 50 samolotów Aerofłotu – czyli 15% jego floty, w tym tych, które zostały objęte sankcjami – nie wystartowało od końca lipca.
Dane Flightradar24 pokazują, że trzy z siedmiu Airbusów A350 eksploatowanych przez Aeroflot, w tym jeden używany obecnie do produkcji części, nie wystartowały od prawie trzech miesięcy.
Drugie źródło branżowe powiedziało, że rosyjskie tankowce latające na mniejszej liczbie tras z powodu zachodnich sankcji oznaczały, że nieużywane samoloty były niesprawne i można je było złomować.
„Zachodni producenci zdają sobie sprawę, że prawie wszystkie Superjety działają w Rosji” – powiedział Oleg Panteleev, szef Aviaport Aviation Research Center. „Możesz po prostu przestać produkować i wysyłać części — a to zaszkodzi”.
demontaż
W planie rozwoju rosyjskiego przemysłu lotniczego do 2030 r. oszacowano, że Rosja może stawić czoła największym wyzwaniom z A350 i Bombardierem serii Q, ponieważ są one serwisowane za granicą.
Rada rosyjskiego rządu przewiduje „częściowy demontaż niektórych części floty samolotów”, co pozwoli utrzymać dwie trzecie floty zagranicznej w eksploatacji do końca 2025 roku.
Głównym wyzwaniem, powiedział Pantelejew, jest utrzymanie w dobrym stanie silników i zaawansowanego sprzętu elektronicznego.
„To będzie trudne do naprawienia” – powiedział.
Dane firmy pokazały, że Aeroflot, który kiedyś należał do najlepszych linii lotniczych na świecie, ale teraz korzysta ze wsparcia państwa, odnotował 22% spadek ruchu w drugim kwartale tego roku w porównaniu z rokiem ubiegłym, po tym jak sankcje uniemożliwiły mu podróżowanie do Większość zachodnich destynacji.
Źródła podają, że zabezpieczenie dostaw z krajów, które nie nałożyły sankcji na Rosję, raczej nie pomoże, ponieważ firmy z Azji i Bliskiego Wschodu obawiają się ryzyka wtórnych sankcji ze strony zachodnich rządów.
„Każda część ma swój własny (unikalny) numer, a jeśli dokumenty będą zawierać rosyjską linię lotniczą jako ostatecznego nabywcę, nikt nie zatwierdzi dostawy, ani Chiny, ani Dubaj”, powiedziało pierwsze źródło, dodając, że wszystkie części powinny być znane. Boeingowi i Airbusowi przed przekazaniem go użytkownikowi końcowemu.
Zarejestruj się teraz, aby uzyskać bezpłatny nieograniczony dostęp do Reuters.com
Raportowanie przez Reuters. Montaż przez Josephine Mason, Matta Skovhama i Jane Merriman
Nasze kryteria: Zasady zaufania Thomson Reuters.
More Stories
Japonia: Tajfun Shanshan: Milionom ludzi nakazuje się ewakuować po tym, jak jeden z najsilniejszych tajfunów od dziesięcioleci nawiedzi Japonię
Uratowany Izraelczyk apeluje do Hamasu o zawarcie układu z więźniem
Amerykanka zginęła, a 5 innych osób uratowano po zatonięciu statku Wikingów u wybrzeży Norwegii