- Starbucks powiedział w czwartek, że planuje dodać około 17 000 lokalizacji do 2030 roku i obciąć koszty o 3 miliardy dolarów.
- Ogłoszenie stanowi najnowszy etap szerszej strategii „odkrycia na nowo” firmy, opracowanej przez byłego dyrektora generalnego Howarda Schultza.
- Starbucks przekroczył szacunki Wall Street zarówno pod względem kwartalnych zysków, jak i przychodów, powodując wzrost jego akcji o 9,5%.
Kubki Starbucks na stole na Manhattanie w Nowym Jorku, 16 lutego 2022 r.
Carlo Allegri | Reutera
W czwartek Starbucks przedstawił najnowszy etap swojego planu stymulowania rozwoju firmy, który obejmuje przyspieszenie jej globalnego zasięgu i zaoszczędzenie 3 miliardów dolarów kosztów w ciągu najbliższych trzech lat.
Firma podała, że do 2030 r. planuje ekspansję do 35 000 lokalizacji poza Ameryką Północną. Według stanu na 1 października Starbucks ma obecnie około 20 200 kawiarni na całym świecie. W sumie kawowy gigant zamierza do 2030 r. dotrzeć do 55 000 lokalizacji na całym świecie, co oznacza wzrost w stosunku do obecnej pozycji. Liczba ta wynosi ponad 38 000
„Oczekuje się, że w najbliższej przyszłości trzy na cztery nowe sklepy zostaną otwarte poza Stanami Zjednoczonymi, ponieważ portfolio naszych sklepów staje się coraz bardziej globalne” – powiedział podczas prezentacji firmy Michael Conway, szef międzynarodowych oddziałów i rozwoju kanałów w Starbucks.
Starbucks ogłosił również plan oszczędności o wartości 3 miliardów dolarów. Dyrektorzy twierdzą, że 1 miliard dolarów z tych oszczędności będzie wynikać z zwiększenia wydajności sklepów. Reszta będzie pochodzić z oszczędności w kosztach sprzedanych towarów.
Ostatnia część ogłoszonej w czwartek przez Starbucks „strategii potrójnego odkrycia” wzywa baristów do podniesienia wynagrodzeń i podwojenia ich godzinowych zarobków w porównaniu z zarobkami za rok budżetowy 2020 do końca roku fiskalnego 2025. Skok ten będzie wynikał z większej liczby godzin pracy i wyższych wynagrodzeń . Starbucks powiedział, że udostępni więcej szczegółów w przyszłym tygodniu.
Według danych Krajowej Rady ds. Stosunków Pracy, ogłoszenie to następuje po zrzeszeniu się ponad 350 kawiarni Starbucks pod patronatem United Workers. Starbucks i związek związkowy nie osiągnęły jeszcze porozumienia zbiorowego w żadnej z tych lokalizacji, a zarówno związek, jak i NLRB oskarżyły Starbucks o naruszenie federalnego prawa pracy, w tym nielegalne wstrzymywanie podwyżek płac w sklepach związkowych. Firma zaprzecza wszelkim zarzutom o rozbijanie związków zawodowych.
W czwartek spółka ogłosiła wyniki finansowe za czwarty kwartał. Starbucks przekroczył szacunki Wall Street zarówno pod względem kwartalnych zysków, jak i przychodów, powodując wzrost jego akcji o 9,5%. Ta zmiana akcji odwróciła straty z początku tego roku, co dało spółce wartość rynkową na poziomie 115 miliardów dolarów na czwartkowe zamknięcie.
Podczas telekonferencji dyrektor generalny Laxman Narasimhan powiedział, że zaprezentowany we wrześniu ubiegłego roku plan „odnowienia” firmy przebiega zgodnie z harmonogramem, zwiększając sprzedaż i wydajność Starbucks. Na przykład nowy przelewowy ekspres do kawy na jedną filiżankę został już zainstalowany w ponad 600 lokalizacjach.
Mówiąc szerzej, plan ten dotyczy wielu problemów, które w ostatnich latach nękały Starbucks i jego baristów. Zamawianie napojów staje się coraz bardziej złożone i czasochłonne, w miarę jak zimne napoje stają się coraz bardziej popularne, a Starbucks wprowadza droższe dodatki, takie jak zimna pianka. Klienci zaczęli także zamawiać napoje za pośrednictwem aplikacji mobilnej firmy i pasów typu drive-thru, oczekując szybszej realizacji zamówień. Pod tą presją bariści mają trudności z utrzymaniem szybkiej obsługi i wysokiej jakości obsługi klienta.
Ponad rok temu były dyrektor generalny Starbucks Howard Schultz przedstawił plan modernizacji mający na celu usprawnienie operacji oraz poprawę jakości i szybkości usług. Strategia obejmuje nowy sprzęt do parzenia kawy i formaty sklepów, a także większą automatyzację.
Schultz, który później wrócił do firmy na trzecią kadencję na najwyższym stanowisku w firmie, powiedział, że Starbucks popełnił „celowe błędy” i zgubił drogę. W marcu złożył rezygnację ze stanowiska, przekazując stery Narasimhanowi, nowicjuszowi w firmie, który zobowiązał się do realizacji planu.
Podczas Dnia Inwestora we wrześniu ubiegłego roku Starbucks prognozował wzrost zysku na akcję o 15% do 20% rocznie w ciągu najbliższych trzech lat oraz roczny wzrost sprzedaży w tym samym sklepie o 7% do 9%. Prognoza firmy dotycząca sprzedaży w tych samych sklepach na rok fiskalny 2024 wynosząca od 5% do 7% nie mieści się w tym przedziale, ale pozostała część prognozy na następny rok fiskalny spełnia te cele.
Nie przegap tych historii z CNBC PRO:
„Odkrywca. Nieprzepraszający przedsiębiorca. Fanatyk alkoholu. Certyfikowany pisarz. Wannabe tv ewangelista. Fanatyk Twittera. Student. Badacz sieci. Miłośnik podróży.”
More Stories
JPMorgan oczekuje, że Fed obniży w tym roku referencyjną stopę procentową o 100 punktów bazowych
Foot Locker opuszcza Nowy Jork i przenosi się do St. Petersburga na Florydzie, aby obniżyć wysokie koszty: „efektywność”
Giełdy Nasdaq i S&P 500 prowadzą w dół w związku z rozczarowującymi wynikami Nvidii