15 listopada, 2024

Magyar24

Polska Najnowsze wiadomości, zdjęcia, filmy i raporty specjalne z. Polska Blogi, komentarze i wiadomości archiwalne na …

Sędzia federalny unieważnił partnerstwo JetBlue-American

Sędzia federalny wstrzymał współpracę między American Airlines i JetBlue Airways na lotniskach w Nowym Jorku i Bostonie, pisząc w piątkowym orzeczeniu, że sojusz zaszkodzi konkurencji i podniesie ceny.

Decyzja ta jest wielkim zwycięstwem Departamentu Sprawiedliwości, który pod rządami prezydenta Bidena starał się bardziej agresywnie egzekwować przepisy antymonopolowe, szczególnie w branżach takich jak linie lotnicze i technologia, gdzie niektóre firmy sprawują taką dominację, że byłoby to dla nich trudne, jeśli nie niemożliwe. do . Małe firmy, aby rzucić im wyzwanie. Sędzia orzekł, że partnerstwo linii lotniczych, znane jako Northeast Alliance, musi się zakończyć.

Na mocy umowy, która rozpoczęła się w 2021 roku, każda linia lotnicza sprzedaje miejsca oferowane przez drugą na określonych trasach. Linie lotnicze dzielą się również przychodami z niektórych lotów i dostępu do bramek lotniskowych. Sojusz obejmuje trzy główne porty lotnicze obsługujące Nowy Jork i Boston Logan International Airport.

Departament Sprawiedliwości powiedział, że współpraca ogranicza konkurencję i kosztowałaby podróżnych setki milionów dolarów rocznie, gdyby była kontynuowana. Linie lotnicze twierdzą, że partnerstwo zapewnia konsumentom więcej opcji latania.

Po stronie rządu sędzia Leo T. Sorokin z Sądu Okręgowego Stanów Zjednoczonych w Bostonie: „To sprawia, że ​​​​dwie partnerskie linie lotnicze, z których każda jest poważnie zainteresowana sukcesem ich wspólnych i indywidualnych wysiłków, zamiast energicznych, energicznych konkurentów, którzy regularnie rzucają sobie wyzwania na konkurencyjnym rynku”.

American i JetBlue nie odpowiedziały natychmiast na prośby o komentarz.

Dla Departamentu Sprawiedliwości „to ogromne zwycięstwo” — powiedział Gene Kimmelman, pracownik Harvard Kennedy School i Tobin Center for Economic Policy na Uniwersytecie Yale oraz były urzędnik Departamentu Sprawiedliwości. „To było bardzo ważne dla departamentu, aby pokazać, że umowa została stworzona jak fuzja, która koncentruje władzę na głównych lotniskach przesiadkowych poprzez koordynację rozkładów lotów i przepustowości linii lotniczych”.

Seria fuzji trwających prawie dwie dekady znacznie zmniejszyła liczbę dużych linii lotniczych w Stanach Zjednoczonych. Na przykład w 2013 roku American połączył się z American Airlines. Wcześniej United i Continental Airlines stały się jedną firmą, a Delta Airlines dołączyła do Northwest Airlines. To pozostawiło podróżnym mniejszy wybór, szczególnie na wielu lotniskach przesiadkowych, które są zdominowane przez jedną lub dwie linie lotnicze.

Częścią obaw Departamentu Sprawiedliwości było to, że inne linie lotnicze również mogą zawierać umowy partnerskie, jeszcze bardziej ograniczając wybór dla klientów.

Orzeczenie jest ciosem dla JetBlue, który w ostatnich latach próbował szybko się rozwijać. Oprócz sojuszu z American, JetBlue zawarł umowę zakupu Spirit Airlines. Departament Sprawiedliwości prosi sędziego o zablokowanie również tego przejęcia.

Według danych federalnych JetBlue jest szóstą co do wielkości linią lotniczą w Stanach Zjednoczonych, z 5,5-procentowym udziałem w rynku krajowym. Ameryka jest największa z 17,6 proc.

W pozwie Northeast Alliance DOJ argumentował, że JetBlue miał destrukcyjną obecność w branży, zmuszając większe, bardziej ugruntowane linie lotnicze do obniżania cen. Oddział argumentował, że umowa JetBlue z Ameryką skutecznie usunęła potężnego konkurenta z kilku ważnych rynków.

Według rozkładów lotów śledzonych przez Cirium, firmę zajmującą się danymi lotów, ponad 75 procent wszystkich lotów JetBlue w zeszłym roku odbywało się do iz czterech lotnisk objętych umową.

„Chociaż oskarżeni twierdzą, że ich większa współpraca przyniosłaby największe korzyści latającej publiczności, przedstawili najmniej wiarygodnych obiektywnych dowodów na poparcie tego twierdzenia” – napisał sędzia Sorokin. „Niezależnie od tego, jakie korzyści odniosą Amerykanie i JetBlue ze stania się potężniejszymi – ogólnie na północnym wschodzie lub we wspólnej rywalizacji z Deltą – wynikają one z wyraźnej umowy, aby nie konkurować ze sobą”.

Ceny akcji linii lotniczych spadły w piątek o około 1,5 procent, ale po popołudniowym orzeczeniu prawnym pojawiła się niewielka dodatkowa presja na sprzedaż na rynku wtórnym.

American i JetBlue odnotowały w tym roku znaczny wzrost wartości rynkowej, ale wciąż mają przed sobą długą drogę, zanim odzyskają siły po niszczycielskim wpływie pandemii na podróże lotnicze: Amerykanie stracili około połowy swojej wartości rynkowej w porównaniu z początkiem 2020 r., podczas gdy JetBlue od tego momentu akcje spadły o ponad 60 procent.

W pozwie mającym na celu zablokowanie przejęcia Spirit przez JetBlue, organy antymonopolowe argumentowały, że dążenie JetBlue do Sojuszu Północno-Wschodniego jest dowodem na to, że linia lotnicza w coraz większym stopniu zachowuje się jak większa, bardziej ugruntowana linia lotnicza. Departament powiedział, że Spirit jest dziś bardziej uciążliwy dla innych linii lotniczych niż JetBlue, który „ma mniej powodów, by nadal agresywnie konkurować” z największymi liniami lotniczymi w kraju. Oczekuje się, że sprawa trafi do sądu w tym roku, chyba że zostanie wcześniej rozstrzygnięta.