Gwiazdy „Deadpool” i „Zawsze słonecznie w Filadelfii” dołączają do inwestorów Evy Longorii, Ala Tillisa i Sama Portera, podczas gdy znawcy branży zachwycają się ukochanymi franczyzami sportowymi z niewykorzystanym potencjałem
Po pomocy w przekształceniu drużyny piłkarskiej i miasta w Walii Ryan Reynolds i Rob McIlhenny skupili się na środkowym Meksyku jako kolejnym miejscu do inwestycji w ukochaną lokalną franczyzę sportową.
Reynolds i McElhenney kupili udziały w Necaxa, stuletnim meksykańskim klubie piłkarskim, którego właścicielami jest Eva Longoria. Duet będzie współpracował z Longorią oraz innymi inwestorami Alem Tylisem i Samem Porterem, aby wzmocnić i rozwinąć pozycję Club Necaxa w międzynarodowych kręgach sportowych w czasach zwiększonego zapotrzebowania na telewizję i treści piłkarskie na żywo. Uważa się, że Longoria, wielołącznik amerykańsko-meksykański, pomogła w włączeniu Reynoldsa i McElhenneya do grupy inwestorów.
Reynolds, gwiazda „Deadpoola” z dużym doświadczeniem jako inwestor i przedsiębiorca, oraz McElhenney, twórca komedii wieloznacznych, znany z takich dziwacznych komedii jak „Zawsze słonecznie w Filadelfii” i „Mythic Quest” dokonali inwestycji poprzez swoje firmy. RR McReynolds, właściciel Wrexham AFC. Reynolds i McElhenney pełnią funkcję prezesów Wrexham. Nie jest jasne, jaką rolę odegrają w kierowaniu Necaxą.
Powiązania Reynoldsa i McIlhenny'ego stwarzają możliwość, że Club Necaxa może stać się centralnym punktem telewizyjnego serialu dokumentalnego w stylu „Witamy w Wrexham”, dzięki któremu słynny walijski klub na mapie popkultury. Serial FX, którego trzeci sezon będzie miał premierę 2 maja, będzie kroniką trudnej rewitalizacji miasta, która towarzyszyła napływowi kapitału do legendarnej drużyny, jednego z najstarszych klubów piłkarskich na świecie, który przeżywa jednak trudne chwile. Drugi sezon „Welcome to Wrexham” zdobył pięć nagród Emmy 2023, w tym dla najlepszego programu rzeczywistości nieskryptowanej.
Źródła zbliżone do sytuacji potwierdziły, że spekulacje na temat serialu dokumentalnego dla Club Necaxa lub innych obiektów telewizyjnych są przedwczesne, ponieważ zespół nie ma żadnych umów na żaden z tych projektów. Nowi inwestorzy nadal muszą dostosować dostęp do telewizji do istniejących umów zespołu dotyczących praw. Hyphenate Media Group należąca do Longorii prawdopodobnie będzie zaangażowana we wszelkie treści pochodzące od klubu, tak jak ma to miejsce w przypadku banerów Reynolds i McIlhenny.
Inwestycja Reynoldsa-McElhenneya w Club Necaxa pokazuje, jak ważne są umowy medialne i strategie promocji kultury popularnej w ożywianiu franczyz sportowych. Kontakty z wpływowymi gwiazdami są coraz ważniejsze dla starych i nowych franczyz sportowych. Netflix, Amazon Prime Video i inne platformy do przesyłania strumieniowego o globalnym zasięgu pomagają w powiększaniu międzynarodowych baz fanów zagranicznych zespołów, które wcześniej były poza zasięgiem większości amerykańskich widzów.
W przeciwieństwie do Wrexham, Necaxa pozostaje jedną z najlepszych drużyn w Meksyku, ale ostatni szczyt rozwoju zespołu miał miejsce w latach 90. Longoria, Tylis i Porter wykupili swoje udziały w klubie w 2021 roku. Reynolds i McElhenney zaskoczyli obserwatorów branży, gdy osiągnęli transakcję o wartości 2,5 miliona dolarów na przejęcie Wrexham w listopadzie 2020 roku.
Klub Necaxa ma swoją siedzibę w Aguascalientes, w północno-środkowym Meksyku. Nie jest znana wielkość udziałów RR McReynoldsa. Jest to pakiet mniejszościowy, ale źródło zbliżone do transakcji stwierdziło, że jest on „znaczący”. Przedstawiciele Reynolds, Longoria i FX odmówili komentarza w tej sprawie.
Club Necaxa został wyceniony na mniej niż dziewięć cyfr w 2021 roku, kiedy grupa kierowana przez Tylisa i Portera, w tym Longoria, kupiła około 50% franczyzy od rodziny Tinajero. Do ich grupy dołączyli później inni inwestorzy, łącznie z rundą w 2022 r., w której wyceniono zespół na 200 milionów dolarów.
Tylis, były deweloper, który poprzez swoją Fundację Rodziny Tylis stał się aktywnym inwestorem w sport i media, jest współprzewodniczącym Club Necaxa. Porter, który wcześniej był starszym agentem w Exclusive Sports Group, jest członkiem zarządu Club Necaxa i drużyny piłkarskiej Swansea City w Walii.
Liga MX to z dużą przewagą najczęściej oglądana liga piłkarska w Stanach Zjednoczonych, wyprzedzająca MLS, La Liga i angielską Premier League, ale frekwencja jej drużyn jest znacznie niższa niż ich odpowiedników z MLS. Częściowo wynika to z różnic strukturalnych, przede wszystkim z faktu, że liga nie sprzedaje swoich praw komercyjnych jako zjednoczona grupa, co pozwala bardziej popularnym zespołom, takim jak Chivas i Club America, dysponować większością pieniędzy na rynku. W ostatnich latach pojawiały się naciski na zmianę tej struktury, a także tymczasowe zawieszenie spadków do niższych lig i większe zaangażowanie w przejrzystość finansową.
Inwestorzy dostrzegają jednak szansę wykraczającą poza obecną oglądalność telewizji.
Z populacją około 130 milionów Meksyk jest jednym z 10 najludniejszych krajów na świecie, a według danych Pew Research Center z 2021 roku w Stanach Zjednoczonych żyje kolejne 37,2 miliona Latynosów pochodzenia meksykańskiego. MLS omawiało w przeszłości możliwość połączenia się z Ligą MX, a niedawno uruchomiło Puchar Ligi, w którym co roku biorą udział drużyny z obu krajów.
(Na zdjęciu: Ryan Reynolds, Rob McElhenney i Eva Longoria)
More Stories
Cate Blanchett twierdzi, że we współczesnym społeczeństwie panuje „wyraźny brak wstydu” | Cate Blanchett
Festiwal Filmowy w Wenecji rozpocznie się pokazem Soku z żuka w reżyserii Jenny Ortegi
Nikki Glaser jest gospodarzem Złotych Globów 2025