Jednak tym, co wyróżnia Origin, jest połączenie teorii i emocji. Relacja Isabelle z mężem Brettem jest nie tylko aspektem życia romantycznego bohaterki, ale także jej życia politycznego. Kiedy on nagle umiera, Isabelle pomaga przetworzyć to, co się wydarzyło, studiując endogamię – zwyczaj zawierania małżeństw tylko w obrębie własnej grupy. Jej badania pozwalają jej zarówno opłakiwać go, jak i celebrować go jako osobę, która dla kontrastu rzuciła wyzwanie amerykańskiemu systemowi klasowemu poprzez miłość i zrozumienie. Jest to prosta, ale przekonująca demonstracja tego, jak edukacja historyczna i społeczna może pomóc odżywić duszę i wyjaśnić osobiste zmagania.
Film został nakręcony przy użyciu bogato zabarwionych, teksturowanych i ponadczasowo wyglądających kinowych ziaren, co potęguje jego namacalne znaczenie literackie. Czasami słabnie z nutami nadmiernego dramatyzmu, które brzmią pusto, co umniejsza wyrafinowane opowiadanie historii. Sceny, w których Isabelle leży samotnie na łożu z jesiennych liści lub przedstawia ją wchodzącą w interakcję z postaciami z przeszłości poprzez abstrakcyjne sekwencje – „Będzie dobrze” – mówi do młodego czarnego chłopca, któremu odmówiono wstępu do basen tylko dla białych – może wydawać się nieco irytujący, gdy zostanie umieszczony obok prawdziwych rekonstrukcji strasznych wydarzeń, takich jak transport czarnych niewolników z kadłubów statków z Afryki do Stanów Zjednoczonych lub oddzielanie matek i dzieci w obozach koncentracyjnych podczas Całopalenie.
„Stało się, więc może się powtórzyć” – tak brzmi zdanie wypowiedziane przez ocalałego z Holokaustu Primo Leviego, o którym mowa w filmie w muzeum, które Isabelle odwiedza w Niemczech. Gdyby naziści inspirowali się amerykańskimi metodami niewolnictwa, jak dowiadujemy się z jednej sceny, w przyszłości okrucieństwa mogłyby być popełniane w tym samym duchu dyskryminacji, jaki ma miejsce obecnie na całym świecie. Eksplorując to straszne miejsce, film DuVernaya rozwija się z nieopisaną wyrazistością i intensywną koncentracją, pełen wibrującego serca i intencji.
★★★★☆
Jeśli spodobała Ci się ta historia Zapisz się na cotygodniowy biuletyn bbc.com, zwane menu podstawowym. Wybór artykułów z BBC Future, kultury, życia zawodowego i podróży, dostarczanych do Twojej skrzynki odbiorczej w każdy piątek.
Jeśli chcesz skomentować tę historię lub cokolwiek innego, co widziałeś w BBC Culture, odwiedź naszą stronę internetową Facebook stronę lub napisz do nas na Świergot.
„Irytująco skromny fan sieci. Pisarz. Alkoholowy geek. Namiętny odkrywca. Rozwiązujący złe problemy. Nieuleczalny ekspert od zombie”.
More Stories
Cate Blanchett twierdzi, że we współczesnym społeczeństwie panuje „wyraźny brak wstydu” | Cate Blanchett
Festiwal Filmowy w Wenecji rozpocznie się pokazem Soku z żuka w reżyserii Jenny Ortegi
Nikki Glaser jest gospodarzem Złotych Globów 2025