Polskie firmy tradycyjnie pozostają w tyle w przejmowaniu firm za granicą, które cieszą się zainteresowaniem zagranicznym.
Bezpośrednie inwestycje zagraniczne (BIZ) napływające do Polski są znacznie wyższe niż odpływy z kraju. Według ONZ w latach 2015-2020 Polska przyciągnęła 77 mld USD (65 mld USD) inwestycji zagranicznych. Jak wynika z danych, w tym samym okresie polskie firmy zainwestowały za granicą ponad trzykrotnie ponad 23 miliardy dolarów.
Polskie firmy starają się teraz zmniejszyć lukę inwestycyjną. Bezpośrednie inwestycje zagraniczne z Polski wzrosły do 1,8 mld USD w 2020 r. z 1,3 mld USD w 2019 r. Według Globalnego Raportu Inwestycyjnego 2021.
PKN Arlon, największa polska firma naftowa, kilka lat temu zapoczątkował trend dla polskich firm w Niemczech i kupił sieć 600 stacji paliw.
Bezpośrednie inwestycje zagraniczne w Polsce są obecnie zupełnie inne. Na przykład w maju tego roku polska firma chemiczna Synthos, kontrolowana przez miliardera Michaela Solovo, podpisała umowę z amerykańską firmą Trincio na zakup niemieckiej fabryki kauczuku syntetycznego za 491 mln USD (3423 mln). Zakład znajduje się w Skopie i zatrudnia 440 osób. Transakcja, która mogłaby zostać sfinalizowana w 2022 roku, pozwoli Synthos umocnić swoją pozycję na rynku gumowym oraz w produkcji opon wysokiej jakości.
Beccapex, polski producent budynków prefabrykowanych, ogłosił w grudniu przejęcie niemieckiej fabryki FTO Fertigteilwerk Obermain. Inwestycja realizowana we współpracy z Funduszem Ekspansji Zagranicznej, który zarządza PFR w Polsce, wynosi 25 12,25 mln.
Handel Polski z Niemcami rósł szybciej niż jakikolwiek inny partner UE od 2004 roku.
Spojrzenie poza Polskę
Poza Niemcami to właśnie ogólnopolskie międzynarodowe KGHM Polka Meets rzuciło kulę na polskie firmy, które chcą zainwestować za granicą. Zatrudniając 34 000 osób na całym świecie, kopalnia miedzi prowadzi dziewięć kopalń odkrywkowych i podziemnych w Polsce, Kanadzie, Stanach Zjednoczonych i Chile.
Polska branża gier jest również aktywna na rynku fuzji i przejęć (M&A). W marcu CD Projekt ogłosił przejęcie kanadyjskiego studia Digital Scopes Studio. Za serię gier wideo odpowiada warszawski wydawca gier wideo Witzer.
W kwietniu firma People Can Fly ogłosiła przejęcie Phosphor Games z Chicago, a następnie zapłaciła za grę 29,4 miliona automatów (0,5,6,5 miliona; 3,7,3 miliona) w Creative Studios w Montrealu. Ten Square Games ogłosił niedawno przejęcie włoskiego studia Rordos za 45 milionów dolarów.
PKN Arlene, jedna z największych firm w Polsce, kierowała polskimi firmami w Niemczech.
Małe, ale rosnące bezpośrednie inwestycje zagraniczne
„Polska jako całość nie jest dużym inwestorem na rynkach zagranicznych” – powiedział Marek Wasiński, szef zespołu handlu zagranicznego Polskiego Forum Ekonomicznego (PIE).
„Polskie firmy są niechętne do ekspansji za granicę – często nie widzą bezpośrednich korzyści. W corocznej ankiecie polskich eksporterów 70% nie widzi powodu, by inwestować za granicą. Jednak duże firmy inwestujące, coraz pewniej” – powiedział Wasinsky.
Sytuacja zmieniła się podczas epidemii, kiedy bezpośrednie inwestycje zagraniczne w Polsce wzrosły w ubiegłym roku o 41%.
Jedna czwarta warszawskich spółek jest zaangażowana w jakiś projekt zagraniczny, a 72% planuje dalszą ekspansję zagraniczną – wynika z badania Doroty Sicilskiej-Masiyakovskiej, pracownika naukowego Szkoły Głównej Handlowej.
Kierowcy trendu
„Wydaje się, że są dwa główne czynniki napędzające te operacje: niektórzy inwestorzy z Polski poszukują dostępu do technologii, wiedzy lub zasobów, podczas gdy inni próbują poszerzyć swoje rynki” – powiedział Vasinsky.
W ślad za ekspansją zagranicznych sieci sprzedaży i dystrybucji poprzez bezpośrednie inwestycje zagraniczne poszły takie firmy jak LPP, Vojas czy Decora. Ludzie tacy jak Erboot, Botan i Railpol wyjeżdżali za granicę, aby pisać lokalną siłę roboczą, podczas gdy firmy takie jak KGHM starały się eksploatować zasoby naturalne za granicą.
„To trend, który obserwujemy od wielu lat, ale teraz polskie firmy wciąż się rozwijają, publikują dobre wyniki finansowe i mają więcej środków na inwestycje” – powiedział Lessek Baz DW z Politica Insight.
„Polski rynek stał się zbyt mały dla wielu firm. Muszą myśleć o ekspansji, żeby dalej się rozwijać. Ale sam eksport im nie wystarcza. Budują fabryki, np. Mercator Medical ma fabrykę w Tajlandii. Niedawno otworzył Cheech fabryka w Niemczech” – powiedział Baz.
„Coraz częściej rozważają przejęcia jako sposób na wejście na nowe rynki i natychmiastowe zdobycie znaczącej pozycji” – powiedział Buzz.
Premier Polski Matteo Moraveki i kanclerz Niemiec Angela Merkel.
Polski Infost przenosi się do Francji
W połowie marca polska firma e-commerce Infost ogłosiła przejęcie za 565 mln dolarów francuskiej firmy logistycznej Montiel Relay od niemieckiej Grupy Otto.
Jak dotąd Infost jest dostępny w Polsce, Wielkiej Brytanii i we Włoszech. Dzięki montrealskiej umowie sztafetowej będzie on teraz dostępny w Hiszpanii, Portugalii, Belgii i Holandii.
„Zanim Infosys z sukcesem wszedł na giełdę w Amsterdamie na początku tego roku, firma uznała ekspansję międzynarodową za kluczowy element swojej strategii wzrostu” – powiedział Rafael Proskoska, DW, założyciel i dyrektor generalny Infosys.
„Przez wiele lat polskie firmy były przejmowane przez międzynarodowe biznesy. Teraz przyszedł czas na ekspansję polskich czempionów na rynkach zagranicznych. Jesteśmy w stanie pokazać, że nie tylko tworzymy innowacyjne usługi, ale także wdrażamy je na rynkach międzynarodowych” powiedział.
„Muzyk. Miłośnik kawy. Oddany badacz jedzenia. Webman. Namiętny guru internetu”.
More Stories
Wpływ siły wyższej na małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce na przykładzie pandemii Covid-19: wnioski na przyszłość
W 2025 roku Polska zwiększy wydatki na obronność do rekordowego poziomu
„Zmiana zasad gry”: Lockheed przedstawia pierwszy polski F-35