28 października, 2024

Magyar24

Polska Najnowsze wiadomości, zdjęcia, filmy i raporty specjalne z. Polska Blogi, komentarze i wiadomości archiwalne na …

Polskie CPK planuje kupić ponad 100 wagonów | Aktualności

Polska: Rząd zatwierdził strategię dotyczącą taboru kolejowego promotora projektu kolei dużych prędkości i lotniska, Centralnego Portu Komunikacyjnego, który planuje zakup ponad 100 elektrycznych zespołów trakcyjnych.

Wydatki CPK na tabor w latach 2024-30 szacowane są na 8,7 mld zł w cenach z I półrocza 2023 r. i 16-20 mld zł w 2035 r.

Modelowanie przeprowadzone przez CPK przewiduje, że liczba pasażerów na trasach dalekobieżnych przyczyni się do podwojenia do 2050 r., co stworzy zapotrzebowanie na nowy tabor, ponieważ 90% autokarów w Polsce i 70% EZT będzie w nadchodzących latach miało ponad 40 lat. 10 lat.

Pierwsze lokomotywy będą eksploatowane na linii Warszawa – Nowy Port Lotniczy – Łódź, która powstaje jako pierwszy w Polsce korytarz o prędkości 250 km/h.

Firma leasingowa

CPK planuje utworzenie spółki taboru, która będzie kupować autokary i wynajmować je przyszłym przewoźnikom.

Mapa programu CPK Polski

W spółce zależnej mogą uczestniczyć prywatni lub publiczni inwestorzy mniejszościowi, która będzie finansowana w znacznej mierze instrumentami dłużnymi banków oraz funduszy inwestycyjnych, ubezpieczeniowych i emerytalnych.

Ten model leasingu czerpie z międzynarodowych doświadczeń i ma na celu zminimalizowanie konieczności ponoszenia nakładów inwestycyjnych przez potencjalnych operatorów.

Prezes CPK Mikołaj Wild powiedział 10 listopada, że ​​zamówienie na tabor „spowoduje popyt na nowoczesny tabor, niedostępny obecnie na polskim rynku”. „Podobnie jak w przypadku podejścia do liberalizacji rynku kolejowego, uważamy, że warto z niego skorzystać. Międzynarodowe doświadczenie i wiedza”.

Stwierdził, że koncepcja wspólnego taboru to „atrakcyjna opcja, która umożliwia operatorom dzierżawę nowoczesnego taboru, który pasuje do infrastruktury CPK”.

Marcin Horała, Wiceminister Finansów i Polityki Regionalnej oraz Władza Rządowa ds. CPK, powiedział: „Zakup taboru dla linii CPK powinien być przemyślany i przeprowadzony kompleksowo. Mocno wierzymy, że polskie firmy zaangażują się w produkcję pociągów, a ten zakup pobudzi naszą gospodarkę.

Horala powiedział na początku tego roku Międzynarodowy Dziennik Kolejowy Zakup taboru będzie największym na świecie poza Chinami i będzie na tyle duży, aby wesprzeć uzasadnienie biznesowe dotyczące poprawy zdolności produkcyjnych w Polsce we współpracy z doświadczonymi partnerami międzynarodowymi.

Wymagania dotyczące taboru

CPK podejmie dalszą analizę wymagań eksploatacyjnych w porozumieniu z operatorami i organizacjami, w tym reprezentującymi osoby niepełnosprawne.

Planuje zamówić zgodne z TSI pociągi dwunapięciowe 3 kV DC i 25 kV 50 Hz, które będą mogły rozwijać prędkość do 250 km/h, ze środkami zwiększającymi efektywność, takimi jak odzysk energii.

Wymagania obejmują ETCS, wysoki poziom komfortu pasażerów, dostępność dla pasażerów o ograniczonej sprawności ruchowej, obszary wielofunkcyjne, indywidualne oświetlenie, ładowarki USB oraz system informacji pasażerskiej obejmujący dane lotniskowe.

„Nawet najlepsza infrastruktura kolejowa nie może funkcjonować bez nowoczesnych pociągów” – stwierdził Horala.