Polska: Rząd zatwierdził strategię dotyczącą taboru kolejowego promotora projektu kolei dużych prędkości i lotniska, Centralnego Portu Komunikacyjnego, który planuje zakup ponad 100 elektrycznych zespołów trakcyjnych.
Wydatki CPK na tabor w latach 2024-30 szacowane są na 8,7 mld zł w cenach z I półrocza 2023 r. i 16-20 mld zł w 2035 r.
Modelowanie przeprowadzone przez CPK przewiduje, że liczba pasażerów na trasach dalekobieżnych przyczyni się do podwojenia do 2050 r., co stworzy zapotrzebowanie na nowy tabor, ponieważ 90% autokarów w Polsce i 70% EZT będzie w nadchodzących latach miało ponad 40 lat. 10 lat.
Pierwsze lokomotywy będą eksploatowane na linii Warszawa – Nowy Port Lotniczy – Łódź, która powstaje jako pierwszy w Polsce korytarz o prędkości 250 km/h.
Firma leasingowa
CPK planuje utworzenie spółki taboru, która będzie kupować autokary i wynajmować je przyszłym przewoźnikom.
W spółce zależnej mogą uczestniczyć prywatni lub publiczni inwestorzy mniejszościowi, która będzie finansowana w znacznej mierze instrumentami dłużnymi banków oraz funduszy inwestycyjnych, ubezpieczeniowych i emerytalnych.
Ten model leasingu czerpie z międzynarodowych doświadczeń i ma na celu zminimalizowanie konieczności ponoszenia nakładów inwestycyjnych przez potencjalnych operatorów.
Prezes CPK Mikołaj Wild powiedział 10 listopada, że zamówienie na tabor „spowoduje popyt na nowoczesny tabor, niedostępny obecnie na polskim rynku”. „Podobnie jak w przypadku podejścia do liberalizacji rynku kolejowego, uważamy, że warto z niego skorzystać. Międzynarodowe doświadczenie i wiedza”.
Stwierdził, że koncepcja wspólnego taboru to „atrakcyjna opcja, która umożliwia operatorom dzierżawę nowoczesnego taboru, który pasuje do infrastruktury CPK”.
Marcin Horała, Wiceminister Finansów i Polityki Regionalnej oraz Władza Rządowa ds. CPK, powiedział: „Zakup taboru dla linii CPK powinien być przemyślany i przeprowadzony kompleksowo. Mocno wierzymy, że polskie firmy zaangażują się w produkcję pociągów, a ten zakup pobudzi naszą gospodarkę.
Horala powiedział na początku tego roku Międzynarodowy Dziennik Kolejowy Zakup taboru będzie największym na świecie poza Chinami i będzie na tyle duży, aby wesprzeć uzasadnienie biznesowe dotyczące poprawy zdolności produkcyjnych w Polsce we współpracy z doświadczonymi partnerami międzynarodowymi.
Wymagania dotyczące taboru
CPK podejmie dalszą analizę wymagań eksploatacyjnych w porozumieniu z operatorami i organizacjami, w tym reprezentującymi osoby niepełnosprawne.
Planuje zamówić zgodne z TSI pociągi dwunapięciowe 3 kV DC i 25 kV 50 Hz, które będą mogły rozwijać prędkość do 250 km/h, ze środkami zwiększającymi efektywność, takimi jak odzysk energii.
Wymagania obejmują ETCS, wysoki poziom komfortu pasażerów, dostępność dla pasażerów o ograniczonej sprawności ruchowej, obszary wielofunkcyjne, indywidualne oświetlenie, ładowarki USB oraz system informacji pasażerskiej obejmujący dane lotniskowe.
„Nawet najlepsza infrastruktura kolejowa nie może funkcjonować bez nowoczesnych pociągów” – stwierdził Horala.
„Muzyk. Miłośnik kawy. Oddany badacz jedzenia. Webman. Namiętny guru internetu”.
More Stories
Wpływ siły wyższej na małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce na przykładzie pandemii Covid-19: wnioski na przyszłość
W 2025 roku Polska zwiększy wydatki na obronność do rekordowego poziomu
„Zmiana zasad gry”: Lockheed przedstawia pierwszy polski F-35