System SENT (elektroniczny system monitorowania ruchu) w Polsce został po raz pierwszy wprowadzony w 2017 r. do rejestracji przewozu towarów, takich jak chemikalia, paliwa i tytoń, i jest przede wszystkim narzędziem zwiększania wpływów podatkowych i ograniczania przestępczości. Od 1. W lutym br. system stał się obowiązkowy dla przewozów odpadów przez Polskę i ich transportu. Obejmuje to wszystkie odpady zgodnie z rozporządzeniem eksportowym UE, UE 1013/2006.
Wojciech Oset, księgowy i kierownik TFS w Geminer Poland, wyjaśnia, że wszyscy przemysłowcy zajmujący się transportem odpadów do iz Polski muszą przestrzegać nowych przepisów.
„Firmy zajmujące się przetwarzaniem odpadów będą zobowiązane do zarejestrowania każdej wysyłki statku za pośrednictwem elektronicznej platformy PUESC Ministerstwa Finansów, która zostanie aktywowana przez moduł SENT udostępniony na platformie PentaTAX, co będzie wymagało pełnej wysyłki zarówno przez nadawcę, odbiorcę, jak i przewoźnika.
„Oprócz ewidencji transportu odpadów przewoźnik musi dostarczyć dane geolokalizacyjne, a kierowca będzie miał numer referencyjny i aktywną lokalizację” – mówi Ossette.
Według polskich urzędników celem inicjatywy SENT jest uszczelnienie rynku gospodarki odpadami i ograniczenie nielegalnego eksportu odpadów. Polskie Ministerstwo Zmian Klimatu liczy, że nowe rozwiązanie wpłynie pozytywnie na konkurencyjność rynku gospodarki odpadami, wprowadzając zasady wspólne dla branży.
Naruszenie ewidencji SENT eksportu odpadów będzie karane wysokimi grzywnami: jeśli przesyłka nie zostanie prawidłowo zgłoszona na SENT, naliczona zostanie kara pieniężna w wysokości 46 procent całkowitej wartości przemycanych towarów i nie mniej niż 4 350 euro . Za zgłoszenie, które nie zostało odnowione przez przewoźnika przed transportem, może zostać nałożona kara minimalna w wysokości 2200 euro.
„Polskie władze chcą większej kontroli nad eksportem i wysyłają sygnał, że poważnie traktują walkę z przestępczością przeciwko środowisku. To kolejna regulacja, która wraz z nadchodzącą aktualizacją rozporządzenia w sprawie wywozu odpadów (WSR) ograniczy przestępczość graniczną i zwiększy problem gospodarki odpadami w Europie – powiedział. Dyrektor TFS Wojciech Oset podsumowuje. .
More Stories
Wpływ siły wyższej na małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce na przykładzie pandemii Covid-19: wnioski na przyszłość
W 2025 roku Polska zwiększy wydatki na obronność do rekordowego poziomu
„Zmiana zasad gry”: Lockheed przedstawia pierwszy polski F-35