Polski rząd złożył cztery skargi na politykę klimatyczną UE, nazywając ją „autorytatywną” i obiecując „nie dopuścić do mandatu Brukseli”.
Do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) wpłynęły trzy nowe sprawy dotyczące zakazu rejestracji nowych pojazdów spalinowych po 2035 r., podwyższenia unijnego celu redukcji emisji gazów cieplarnianych oraz ograniczenia bezpłatnych uprawnień do emisji. unijny system handlu uprawnieniami do emisji (ETS).
Dzis złożyliśmy kolejne trzy skargi do #TSUE – ws. zakazu rejestru powiatów spalinowych po 2035 roku, połydrzenia unijnego celu reduzizi emisji gazów cieplarnianych oraz ws. członków liczby belzáttich ETS na rynku na rynku. Unijne propozycje muje zagrozić…
— Anna Moskwa (@moskwa_anna) 17 lipca 2023 r
Są następstwem kolejnej skargi złożonej w zeszłym tygodniu przeciwko unijnym przepisom dotyczącym użytkowania gruntów, zmiany użytkowania gruntów i leśnictwa (LULUCF), które zdaniem Polski naruszają kompetencje państw członkowskich.
„Zrobię [European] Czy Unia chce dyktatorsko decydować, jakimi pojazdami jeżdżą Polacy i czy ceny energii w Polsce rosną? Minister meteorologii Anna Moskwa napisała w poniedziałek na Twitterze. „Rząd polski nie zgodzi się na rozkaz z Brukseli”.
W porannym wywiadzie dla Polskiego Radia minister dodał, że w tym tygodniu rząd złoży piątą skargę w sprawie 35 tysięcy ton śmieci, które rzekomo nielegalnie wjechały do kraju z Niemiec.
Polska pozwie Niemcy do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości za rzekome nieusunięcie nielegalnie przewożonych do Polski odpadów.
Według Ministerstwa Meteorologii w 7 miejscach w Polsce zgromadziło się około 35 tysięcy ton odpadów. https://t.co/28uwpZUQb3
— Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 19 maja 2023 r
Obecny rząd narodowo-konserwatywny w Polsce nadal krytykuje unijną politykę klimatyczną i środowiskową. Lider partii rządzącej Jarosław Kaczyński nazwał je „szalonymi i nieuzasadnionymi teoriami” oraz „zielonym komunizmem”.
„W każdej radzie UE jako rząd głosowaliśmy przeciwko każdemu dokumentowi w pakiecie Fit for 55” – powiedziała Moskwa, odnosząc się do unijnego planu ograniczenia emisji o co najmniej 55% do 2030 r.
„Nie jest tajemnicą, że byliśmy przeciwko całemu pakietowi, jesteśmy przeciwni zwiększaniu ambicji klimatycznych i sposób [these efforts] są zmuszeni nieść [upon member countries]” dodał minister.
Jarosław Kaczyński mówi, że unijna polityka klimatyczna to „zielony komunizm”, który „przyniesie korzyści bogatym Europejczykom kosztem biednych”.
Polski rząd twierdzi, że nie poprze „Fit for 55”, sztandarowego planu UE mającego na celu ograniczenie emisji. https://t.co/d6kUiBRdRe
— Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 24 kwietnia 2023 r
Niedawne badanie finansowane przez UE wykazało, że Polska jest najmniej zielonym krajem w bloku. Nadal opiera się na węglu, aby wytworzyć 70% swojej energii elektrycznej, co jest najwyższą wartością w UE. Polska jest drugim co do wielkości producentem węgla brunatnego w Europie po Niemczech i największym producentem węgla kamiennego.
W marcu tylko Polska sprzeciwiła się zakazowi sprzedaży nowych samochodów benzynowych i diesla od 2035 roku. W dzisiejszym wywiadzie Moskwa argumentowała, że decyzja wymaga konsensusu, ponieważ jej wpływ będzie w dużej mierze od niej zależał. W miksie energetycznym krajów członkowskich.
„W naszym przypadku, [banning combustion engines] Jest to całkowicie sprzeczne z polityką klimatyczną, ponieważ jeśli chcemy zwiększyć produkcję energii elektrycznej, w krótkim okresie zwiększy to zużycie węgla. [to power electric vehicles],” powiedziała.
Unia Europejska zgodziła się na wprowadzenie zakazu sprzedaży nowych samochodów na benzynę i olej napędowy od 2035 roku, pomimo sprzeciwu Polski, jedynego państwa członkowskiego, które głosowało przeciwko planowi. https://t.co/AfCxgKZcle
— Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 28 marca 2023 r
Zapytana o inne skargi, Moskwa powiedziała, że Polska kwestionuje większość z nich na tej samej podstawie, co zakaz sprzedaży samochodów spalinowych.
„Argumenty przemawiające za większością tych skarg są takie same, głównie podstawa prawna i konsensus, wpływ na miks energetyczny” – powiedział.
Jedną z polityk UE, której sprzeciwia się Polska, jest przegląd systemu ETS, który wymaga od sektorów już objętych systemem ograniczenia emisji gazów cieplarnianych o 62% do 2030 r. w porównaniu z poziomami z 2005 r. Reforma ma na celu wycofanie bezpłatnych uprawnień do emisji w latach 2026-2034.
Według nowych szacunków osiągnięcie unijnych celów klimatycznych będzie kosztować Polskę prawie 530 mld euro.
„Liczby są przerażające” i „potwierdzają nasze najgorsze obawy” – mówi wicepremier
Autor raportu uważa jednak, że wymagana inwestycja jest wykonalnahttps://t.co/xL9UAv1y4x
— Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 12 stycznia 2022 r
Kolejne ograniczenie dotyczy przepisów dotyczących nowego unijnego mechanizmu dostosowywania cen na granicach z emisją dwutlenku węgla (CBAM), który obejmuje towary takie jak żelazo, stal, cement, aluminium, nawozy, elektryczność i wodór.
Importerzy tych produktów muszą uiścić różnicę między opłatą emisyjną w kraju produkcji a kosztem uprawnień do emisji w EU ETS. CBAM będzie stopniowo wprowadzany w latach 2026-2034, w miarę wycofywania bezpłatnych uprawnień do emisji w systemie ETS.
Moskwa argumentuje, że Polska dąży do „bardziej zrównoważonej transformacji energetycznej”, która koncentruje się na tworzeniu zachęt, a nie ograniczeń. Przywołał rządowe dotacje na źródła czystej energii, takie jak programy „elektryczność atramentu” i „czyste powietrze”, które doprowadziły do boomu na mikroinstalacje słoneczne i pompy ciepła.
Z opublikowanych w zeszłym miesiącu danych Europejskiej Agencji Środowiska wynika, że w 2022 r. Polska odnotuje największy ogólny spadek emisji w UE. Jednak w ujęciu proporcjonalnym spadek Polski jest wyższy niż średnia unijna, ale nie najwyższy w federacji.
Polska odnotowała największy ogólny spadek emisji w UE w ubiegłym roku
Wyprodukował prawie 8 mln ton CO2 mniej niż w 2021 r. @Środowisko UE Informacja https://t.co/W9TK9NhM6m
— Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 3 czerwca 2023 r
Zdjęcie główne: ETIENNE ANSOTTE | Komisja Europejska
Alicja Ptak jest starszą redaktorką i dziennikarką multimedialną w Notes from Poland. Wcześniej pracował w Reuters.
„Muzyk. Miłośnik kawy. Oddany badacz jedzenia. Webman. Namiętny guru internetu”.
More Stories
Wpływ siły wyższej na małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce na przykładzie pandemii Covid-19: wnioski na przyszłość
W 2025 roku Polska zwiększy wydatki na obronność do rekordowego poziomu
„Zmiana zasad gry”: Lockheed przedstawia pierwszy polski F-35