Polscy kierowcy ciężarówek znieśli blokadę punktów kontrolnych na granicy z Ukrainą po osiągnięciu porozumienia ze swoim rządem, tymczasowo kończąc dwumiesięczny impas, który opóźnił dotarcie ton towarów do Europy i nadwyrężył ukraińską gospodarkę.
Zgodnie z porozumieniem osiągniętym we wtorek po południu, kierowcy ciężarówek zakończą blokadę do czasu negocjacji z polskim rządem w celu osiągnięcia ostatecznego porozumienia do 1 marca. Kilka godzin później Państwowa Służba Graniczna Ukrainy zdeklarowany Ruch na trzech zablokowanych przejściach granicznych został wznowiony.
Swobodny przepływ towarów jest „niezbędny dla dostaw, eksportu i funkcjonowania naszej gospodarki w czasie wojny, zwłaszcza towarów wojskowych i humanitarnych” – powiedział Oleksandr Kubrakow, minister infrastruktury Ukrainy. – napisano w oświadczeniu Z zadowoleniem przyjmuje tę umowę.
Od rozpoczęcia wojny w 2022 roku Ukraina w swoim eksporcie wykorzystuje głównie szlaki lądowe w związku z próbą zablokowania przez Rosję Morza Czarnego. Jednak polscy kierowcy ciężarówek skarżyli się na nieuczciwą i tanią konkurencję ze strony ukraińskich odpowiedników, zagrażającą ich własnym zyskom. Od początku listopada zablokowali kilka punktów kontrolnych, zmuszając tysiące ukraińskich ciężarówek do wielodniowego oczekiwania na granicy.
Rządy Polski i Ukrainy kontynuowały negocjacje i próbowały rozwiązać tę kwestię, ale bezskutecznie. Czasami blokada nadwyrężała stosunki z Polską, jednym z największych zwolenników Ukrainy w czasie wojny.
Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak, Poinformował na konferencji prasowej Do najważniejszych punktów porozumienia zawartego we wtorek po południu należały negocjacje w sprawie renegocjacji umowy o wolnym handlu między UE a Ukrainą, która zdaniem polskich kierowców ciężarówek wyrządziła im krzywdę, a także zaostrzone ograniczenia dotyczące dokumentów ukraińskich kierowców ciężarówek.
Polscy kierowcy ciężarówek ostrzegali, że w przypadku niespełnienia warunków porozumienia wznowią blokadę. „Zawieszamy walkę, nie kończymy jej” – powiedział Rafał MeklerJeden z przywódców ruchu protestacyjnego.
Napięcia handlowe zaostrzyły się wcześniej w związku ze skargami polskich rolników, że decyzja UE o zwolnieniu z cła ukraińskiego importu produktów rolnych wzmocni ich rynek krajowy. Spór został rozstrzygnięty po tym, jak polski rząd zgodził się spełnić żądania rolników dotyczące odszkodowań finansowych.
Decyzja Unii Europejskiej o zniesieniu wymogów dotyczących zezwoleń dla ukraińskich kierowców ciężarówek po zeszłorocznej inwazji Rosji na pełną skalę była głównym punktem spornym dla protestujących w ostatnim sporze z kierowcami ciężarówek. Wojna.
Przeciwnicy twierdzili, że zmniejszyło to zyski polskich kierowców ciężarówek i doprowadziło do napływu ukraińskich kierowców podlegających unijnym przepisom dotyczącym czasu pracy i wynagrodzeń. Głównym żądaniem polskich pracowników jest przywrócenie zezwoleń na przejazd ukraińskim truckerom.
Ale minister infrastruktury p. Kubrakow zasugerował we wtorek, że Ukraina nie pójdzie na kompromis w sprawie sankcji, co zwiększa ryzyko utrzymywania się napięć.
„Ważne jest dla nas utrzymanie i rozszerzenie „reżimu bezwizowego tranzytowego” jako niezbędnego wsparcia naszej gospodarki w czasie wojny” – dodał. – powiedział Kubakow.
Donald Tusk, niedawno wybrany na premiera Polski, uznał zakończenie blokady za jeden ze swoich priorytetów w zakresie poprawy napiętych stosunków z Ukrainą.
Przyznając się do tego, co nazwał „nierówną konkurencją z ukraińskimi handlarzami”, Mr. Tusk wyraził zaniepokojenie negatywnym wizerunkiem projektu protestów w czasie, gdy Ukraina zmaga się z codziennymi rosyjskimi bombardowaniami i ciężkimi atakami na linię frontu.
„Nasze argumenty będą lepiej słyszalne, gdy Polska nie będzie krajem blokującym granice” – powiedział powiedział na początku tego miesiąca.
Czas pokaże, jaki postęp nastąpi w sporze. Jednak zniesienie blokady, choćby tymczasowe, zapewniłoby pewną ulgę podupadłej gospodarce Ukrainy, która w dużym stopniu opiera się na eksporcie surowców, takich jak zboże.
More Stories
Wpływ siły wyższej na małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce na przykładzie pandemii Covid-19: wnioski na przyszłość
W 2025 roku Polska zwiększy wydatki na obronność do rekordowego poziomu
„Zmiana zasad gry”: Lockheed przedstawia pierwszy polski F-35