W poniedziałek w Space Launch Complex 40 na przylądku Canaveral podniesiono ramię umożliwiające dostęp załogi na miejsce, podczas gdy SpaceX spieszyło się, aby przygotować platformę do pierwszego startu Crew Dragon z astronautami już w styczniu.
Wiele źródeł podało firmie SpaceFlight Now, że trzecia prywatna misja astronautów Axiom Space na Międzynarodową Stację Kosmiczną (ISS) prawdopodobnie będzie oznaczać debiut nowej wieży ze względu na napięty harmonogram w Launch Complex-39A. Misja, kierowana przez byłego astronautę NASA Michaela Lopeza Alegríę, wyśle trzech europejskich astronautów w podróż na stację kosmiczną na maksymalnie 14 dni.
W tej chwili SpaceX i rosyjski Roscosmos to jedyne bilety na ISS, która jest obecnie jedyną opcją w USA do czasu wejścia na orbitę statku kosmicznego Boeing CST-100 Starliner w przyszłym roku.
Co więcej, SpaceX ma obecnie tylko jedną platformę startową, z której może wystrzeliwać astronautów, a także misje cargo na Międzynarodową Stację Kosmiczną: Launch Complex 39A (LC-39A) w Centrum Kosmicznym im. Kennedy’ego.
W 2023 r. SpaceX będzie pracować nad zmianą tego stanu rzeczy, budując nową wieżę dostępu do załogi i ładunku na swoim drugim stanowisku startowym na Florydzie: Space Launch Complex 40 (SLC-40) w CCSFS.
Jeśli wieża nie będzie gotowa na czas do wsparcia tej misji, Ax-3 nadal będzie mógł zostać wystrzelony z LC-39A, ponieważ wszystkie inne misje astronautów prowadzone przez SpaceX rozpoczęły się w 2020 r. Jednak spowodowałoby to już większe zatłoczenie w Wieży Kosmicznej . Napięty harmonogram LC-39A.
Napięty harmonogram wydawniczy
Jednym z głównych powodów, dla których Ax-3 będzie misją, która zadebiutuje w możliwościach wieży SLC-40, jest para startów zaplanowanych w odstępie kilku dni, które wymagają obecnie unikalnych możliwości LC-39A.
Nie później niż 12 stycznia rakieta Falcon 9 zostanie użyta do wystrzelenia pierwszej misji Commercial Lunar Payload Services (CLPS) firmy Intuitive Machines. Lądownik Nova C lecący na południowy biegun Księżyca musi zostać zatankowany na platformie startowej przy użyciu wyłącznie sprzętu dostępnego w 39A.
W wywiad W zeszłym miesiącu wiceprezes IM Lunar Access Trent Martin powiedział, że w Spaceflight Now przeprowadzą również próbę na mokro „kilka dni przed startem”.
„Chcemy zatankować tak późno, jak to możliwe. SpaceX było bardzo pomocne, zapewniając nam usługę, która zapewni nam ciekły tlen i ciekły metan” – powiedział Martin w październiku. „Będzie zapełniać się do ostatniej chwili, więc może być tak pełny, jak to tylko możliwe.” „Mamy największe szanse na pomyślne wylądowanie na Księżycu”.
Te starty są umieszczane po obu stronach przez inne zadania o wysokim priorytecie.
Począwszy od 9 listopada Falcon 9 ma wynieść na Międzynarodową Stację Kosmiczną 29. misję Commercial Resupply Services (CRS-29), która dostarczy załodze na orbicie tysiące funtów ładunku i umożliwi przeprowadzenie eksperymentów naukowych. Oczekuje się, że po niej nastąpi piąta i ostatnia misja Falcon Heavy w 2023 r.: Misja Bezpieczeństwa Narodowego USSF-52.
Przebudowa platformy startowej z Falcona 9 na Falcona Heavy zajmuje około trzech tygodni.
Po drugiej stronie mniej więcej dwutygodniowej misji Ax-3, kwartet SpaceX Crew-8 ma wystartować nie później niż w połowie lutego. Dowódca NASA i astronauta Matthew Dominick pokieruje misją wraz z pilotem Michaelem Barrattem, specjalistką ds. misji Janet Epps i specjalistą ds. misji Alexandrem Grebenkinem.
Axiom Space z siedzibą w Houston planowało trzeci komercyjny lot na stację kosmiczną z lądowiska 39A w ciągu kilku dni od wystrzelenia IM-1, a NASA chce, aby lot odbył się zgodnie z harmonogramem, aby uniknąć wcześniejszego zakłócania napiętego planu ruchu stacji kosmicznej . . 2024. Misja IM-1, która ma tylko jedno krótkie okno startowe w miesiącu, może napotkać duże opóźnienia, jeśli zostanie przesunięta ze styczniowego okna startowego.
Posiadanie opcji wystrzelenia Ax-3 z SLC-40 umożliwi SpaceX zaspokojenie wszystkich potrzeb swoich klientów i uwzględnienie większej liczby możliwości w krótszym czasie. Zależy to oczywiście od gotowości załogi i wieży oraz terminowego przybycia ładunku.
W poniedziałek ekipy budowlane zaczęły podnosić wysięgnik dostępowy dla załogi na miejsce za pomocą szeregu podnośników i pasów. Jest to jeden z ostatnich głównych elementów, które mają zostać zamontowane, wraz z systemem ewakuacyjnym, systemem ewakuacyjnym przypominającym tyrolkę, który umożliwia astronautom i personelowi pomocniczemu szybkie opuszczenie wieży, jeśli to konieczne.
Na poprzednich konferencjach prasowych z urzędnikami NASA i SpaceX powiedział, że wieża powinna zostać ukończona do końca 2023 roku.
Astronauci mają pierwszeństwo
Chociaż obecnie planuje się, że Ax-3 będzie korzystał z SLC-40, a IM-1 z LC-39A, wszystko zależy od gotowości wieży. Jeśli nie dojdzie to do skutku na czas, źródła podają Spaceflight Now, że Ax-3 będzie miał pierwszeństwo przed wystrzeleniem z LC-39A w styczniu, a misja IM-1 zostanie przełożona na późniejszy termin.
Nawet jeśli nowa wieża nie uzyska na czas pozwolenia na wykorzystanie Ax-3 do wsparcia tej misji, a w związku z rosnącymi prośbami o wystrzelenie jej kolejnych na Międzynarodową Stację Kosmiczną i komercyjne stacje kosmiczne, z pewnością będzie cennym nabytkiem dla SpaceX i jej partnerów. Klienci wkraczają w rok 2024 i lata kolejne.
„Odkrywca. Nieprzepraszający przedsiębiorca. Fanatyk alkoholu. Certyfikowany pisarz. Wannabe tv ewangelista. Fanatyk Twittera. Student. Badacz sieci. Miłośnik podróży.”
More Stories
Jak czarne dziury stały się tak duże i szybkie? Odpowiedź kryje się w ciemności
Według skamieniałości prehistoryczna krowa morska została zjedzona przez krokodyla i rekina
Wystrzelenie rakiety Falcon 9 firmy SpaceX zostało wstrzymane ze względu na zbliżanie się dwóch głównych misji załogowych lotów kosmicznych