15 listopada, 2024

Magyar24

Polska Najnowsze wiadomości, zdjęcia, filmy i raporty specjalne z. Polska Blogi, komentarze i wiadomości archiwalne na …

Od Twittera do X: Elon Musk zaczyna niszczyć popularną markę internetową

Od ponad 10 lat Twitter słynie z niebiesko-białego logo ptaka, które stało się symbolem kultury i unikalnym leksykonem sieci społecznościowej. To naprawdę stało się „Twitterem”. „Tweet” odnosi się do posta. „Boobs” stało się przezwiskiem pracowników Twittera.

Późną niedzielą Elon Musk zaczął to wszystko otrząsać.

Technologiczny miliarder, który kupił Twittera w zeszłym roku, zmienił nazwę platformy społecznościowej X.com na swojej stronie internetowej i zaczął zastępować ptasie logo uproszczoną wersją 24. litery alfabetu łacińskiego.

W poniedziałek w centrali Twittera w San Francisco logo X było wyświetlane w stołówce, podczas gdy sale konferencyjne zostały przemianowane na słowa zawierające X, w tym „eXposure”, „eXult” i „s3Xy”, zgodnie ze zdjęciami widzianymi przez The New York Times. Pracownicy zaczęli również usuwać akcesoria związane z ptakami, takie jak gigantyczny niebieski herb w stołówce. Na zewnątrz budynku pracownicy usunęli pierwsze sześć liter swojego nazwiska na Twitterze, zanim zostali zatrzymani przez Departament Policji San Francisco za wykonanie „nieautoryzowanej pracy”, zgodnie z ostrzeżeniem wysłanym przez departament.

Pan Musk od dawna mówił, że może zmienić nazwę, ale przyspieszył ten proces ćwierkać wcześnie w niedzielę, kiedy ogłosił, że „wkrótce pożegnamy się z marką Twitter i stopniowo wszystkimi ptakami”. Powiedział, że ma nadzieję zmienić Twittera w „aplikację do wszystkiego” o nazwie X, która będzie obejmować nie tylko sieci społecznościowe, ale także bankowość i zakupy.

Wcześniej w poniedziałek pan Musk też Udostępnić zdjęcie gigantycznego X wyświetlanego na biurowcu Twittera w San Francisco z podpisem: „Dzisiejszej nocy jesteśmy w domu”.

Ruchy – które wciąż trwają – to najważniejsze zmiany, jakie Musk wprowadził na Twitterze, odkąd w październiku sfinalizował transakcję zakupu firmy. Za kulisami zrobił kilka kroków w celu gruntownego remontu firmy, zwalniając tysiące pracowników i zmieniając funkcje platformy, w tym odznaki służące do weryfikacji użytkowników, a także zasady określające, co można, a czego nie można powiedzieć w serwisie.

Nie sposób było jednak zignorować zmian w nazwie i logo. Rozpoczynając usuwanie nazwy Twittera, Musk zhańbił uznaną markę, która istnieje od 2006 roku – kiedy firma została założona – i która w równym stopniu zachwyca i frustruje celebrytów, polityków, sportowców i innych użytkowników. Twitter wprowadził maskotkę Blue Bird w 2010 roku i zaktualizował ją dwa lata później.

Wielu użytkowników Twittera, którzy spędzili lata na tweetowaniu i budowaniu swojej obecności na stronie, wydawało się, że nie uczestniczyli w zmianie. „Czy wszyscy widzieli nowe (usuwalne) logo?” aktora Marka Hamilla ćwierkanie w poniedziałek z hashtagiem #ByeByeBirdie. Inni postrzegali ten ruch jako ostatni klaps pana Muska na stronie, a niektórzy uparcie twierdzili, że będą nadal łączyć się z Twitterem i nadal „tweetować”.

Kiedy marki stają się czasownikami, jest to „święty Graal”, powiedział Mike Proulx, wiceprezes i dyrektor ds. badań w firmie Forrester, ponieważ oznacza to, że stały się one częścią kultury popularnej.

„Sama aplikacja stała się fenomenem kulturowym pod każdym względem” – powiedział. „Jednym ruchem Elon Musk zasadniczo usunął 15 lat wartości marki z Twittera i teraz w zasadzie zaczyna od zera”.

Pan Musk zaryzykował gniew użytkowników Twittera, których nie mógł zdenerwować. Jego firma boryka się z trudnościami finansowymi i rosnącą konkurencją, a rywal Meta uruchamia w tym miesiącu aplikację do publicznych rozmów w czasie rzeczywistym o nazwie Threads. Nowa aplikacja szybko osiągnęła 100 milionów pobrań w mniej niż tydzień, chociaż korzystanie z aplikacji jest pod kontrolą.

Mike Carr, współzałożyciel firmy brandingowej NameStormers, powiedział, że logo X Muska może być interpretowane jako mające złowieszczy klimat „Wielkiego Brata”. W przeciwieństwie do Blue Bird, który opisał jako ciepły i ujmujący, ale być może nieco przestarzały i obarczony złą prasą, nowe logo jest „całkiem twarde”, mówi.

Jednak wyczarował frazy takie jak „X oznacza miejsce” i może pomóc panu Muskowi odróżnić platformę od bagażu na Twitterze, powiedział Carr.

„Jeśli popełnią ten błąd i będzie to ktoś inny niż Elon Musk, będzie on bardziej zagrożony, ponieważ ludzie mogą zacząć się z niego śmiać”, powiedział Carr, który pomógł wymyślić nazwy dla tysięcy klientów, w tym CarMax, firmy zajmującej się sprzedażą używanych samochodów.

Imię X ​​od dawna interesuje się panem Muskiem, który w 1999 roku pomógł go założyć X.com, bank internetowy. Firma zmieniła nazwę po fuzji z innym startupem, tworząc coś, co przekształci się w PayPal.

W 2017 roku Musk powiedział, że odkupił domenę X.com od PayPala. „W tej chwili nie mam planów, ale ma to dla mnie wielką wartość sentymentalną” – powiedział ćwierkanie na czas.

Tesla, producent samochodów elektrycznych pana Muska, ma również SUV o nazwie Model X. Jeden z synów pana Muska, X Æ A-12 Musk, jest często nazywany w skrócie X. Spółki holdingowe utworzone w celu zamknięcia przejęcia Twittera noszą nazwę X Holdings. Pan Musk prowadzi również firmę zajmującą się sztuczną inteligencją o nazwie xAI.

„Kocham literę X” opublikować Niedziela.

Pan Musk okazał pogardę dla dawnej kultury firmy na Twitterze. Argumentował liczbę odniesień do ptaków w wewnętrznych nazwach zespołów i produktach firmy. W pewnym momencie zmienił nazwę swojej funkcji weryfikacji crowdsourcingowej na Community Feedback z Birdwatching. Ostatnio oznaczył też kogoś na Twitterze w swojej centrali w San Francisco.

Wśród tych, którym nie przeszkadzała zmiana, był Jack Dorsey, założyciel Twittera i były dyrektor generalny. Powiedział w poniedziałkowym tweecie, że chociaż rebranding nie jest „niezbędny” do osiągnięcia wizji pana Muska, jest ku temu powód.

„Marka Twitter niesie ze sobą duży bagaż” – powiedział Dorsey książki. „Ale liczy się tylko użyteczność, jaką zapewnia, a nie nazwa”.

Martin Graser, artysta z San Francisco część zespołu w 2011 roku, który pomógł zaprojektować najnowsze logo Twitter Bird, powiedział, że ma ono na celu przekazanie „prostoty, zwięzłości i przejrzystości”. Powiedział, że celem było posiadanie zapadającego w pamięć logo, takiego jak Apple czy Nike.

Grasser powiedział, że Musk może robić z marką, co chce, ale „mam nadzieję, że ptak zajmie miejsce w kulturze, które jest szczęśliwym wspomnieniem, lub stanie się jednym z tych logo, które należą raczej do kultury niż do firmy”.