Regulacje kolejowe odgrywają coraz ważniejszą rolę w tworzeniu przyszłych zrównoważonych europejskich systemów transportowych.
Między innymi powstające w Polsce nowe lotnisko Centralny Port Komunikacyjny (CPK) jest strategiczną inwestycją w infrastrukturę, obejmującą budowę około 2000 km nowych linii kolei dużych prędkości oraz kilka projektów horyzontalnych, donosi SchengenVisaInfo.com.
Według niedawnego raportu CPK, stworzą szybkie i sprawne podróże bez międzylądowań między głównymi miastami w Polsce, jednocześnie poprawiając łączność w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (CEE).
Jednocześnie CPK zapewni znaczący wzrost możliwości transportu towarowego w regionie, odgrywając decydującą rolę w promowaniu łączności i wzrostu gospodarczego w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.
Inne kraje regionu CEE również znajdują się na różnych etapach podobnych mega projektów infrastruktury kolejowej. Należą do nich projekt kolei dużych prędkości Rail Baltica realizowany wspólnie przez Estonię, Łotwę i Litwę, czeski projekt KDP oraz projekt kolei dużych prędkości Wyszehrad 4 (V4 HSR) łączący Warszawę, Pragę, Bratysławę i Budapeszt z Bukaresztem.
„Wraz z inicjatywami regionalnymi, takimi jak Rail Baltica, czeski projekt KDP i projekt kolei dużych prędkości V-4, CPK zapewni nową, gęstą i interoperacyjną sieć transportową w całym regionie” Zwrócił na to uwagę Komunikasijni Mikołaj Wilde, prezes Centralnego Portu.
W oparciu o te wszystkie projekty można stworzyć możliwość współpracy i integracji europejskich systemów transportowych, co wzmacnia powiązania infrastrukturalne między Unią Europejską a krajami regionu Trójmorza.
W rezultacie budowa i modernizacja kolei, w tym wprowadzenie systemu KDP w regionie trójmorskim, oznacza lepszą łączność i likwidację luki sieci kolejowej między Europą Zachodnią a regionem CEE.
Jak wyjaśnia CPK, nowe linie kolejowe są przystosowane zarówno do ruchu pasażerskiego, jak i towarowego. W celu zapewnienia sprawnego i niezawodnego przewozu towarów, CPK priorytetowo traktuje w tym przypadku pociągi pośrednie, w szczególności pociągi tranzytowe kursujące według ustalonego rozkładu jazdy o gwarantowanych godzinach. W ten sposób integracja usług pasażerskich i towarowych doprowadzi do bardziej zrównoważonego i efektywnego kosztowo systemu transportowego w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.
Po zakończeniu tych głośnych projektów szybka, częsta i płynna infrastruktura kolejowa CPK kompleksowo zaspokoi różnorodne potrzeby w zakresie mobilności w regionie. Oznacza to, że CPK oferuje bezpośrednie połączenie z każdego większego miasta w Polsce na lotnisko siecią szybkiej kolei, łączącej największe miasta kraju z czasem przejazdu poniżej 2,5 godziny.
>> Słowenia i Serbia przyspieszą transport kolejowy i podróże
„Muzyk. Miłośnik kawy. Oddany badacz jedzenia. Webman. Namiętny guru internetu”.
More Stories
Wpływ siły wyższej na małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce na przykładzie pandemii Covid-19: wnioski na przyszłość
W 2025 roku Polska zwiększy wydatki na obronność do rekordowego poziomu
„Zmiana zasad gry”: Lockheed przedstawia pierwszy polski F-35