WASHINGTON — NASA spodziewa się wydać prawie 1 miliard dolarów na holownik do deorbitacji Międzynarodowej Stacji Kosmicznej pod koniec dekady, aby zapewnić nadwyżkę do bezpiecznej likwidacji stacji.
13 marca NASA opublikowała dodatkowe szczegóły dotyczące swojej propozycji budżetu na rok podatkowy 2024. Zarys propozycji, opublikowany przez Biały Dom 9 marca, wymagał 27,2 miliarda dolarów dla agencji, co stanowi wzrost o 7,1% w stosunku do 2023 roku i mniej więcej nadąża za inflacją.
Jedną z największych nowych inicjatyw w budżecie jest holownik Dorbit Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, który posłuży do ostatecznego obniżenia orbity stacji, aby zapewnić jej ponowne wejście nad południowy Pacyfik. NASA po raz pierwszy wskazała swoje plany dotyczące lokomotywy w prośbie o udzielenie informacji w sierpniu zeszłego roku, ale podała kilka szczegółów na temat pojazdu we wniosku budżetowym.
Żądanie NASA 180 milionów dolarów na holownik „daje nam zdrowy początek” projektu, powiedziała Kathy Lueders, zastępca administratora NASA ds. Operacji kosmicznych na odprawie budżetowej na temat budżetu.
Chociaż dokumenty budżetowe nie zawierały profilu wydatków na projekt, Lueders powiedział, że agencja przedstawiła kosztorys „nieco poniżej 1 miliarda dolarów”. Powiedziała, że dokładna kwota będzie zależeć od tego, jakie propozycje agencja otrzyma od przemysłu z nadchodzącego zapytania ofertowego (RFP).
„Naszym celem jest wymyślenie zapytania ofertowego” – powiedziała. „Mam nadzieję, że uzyskam lepszą cenę”.
NASA planowała wcześniej użyć kosmicznych statków towarowych, zwłaszcza rosyjskiego Progress, do deorbitacji stacji. W swojej prośbie o udzielenie informacji w zeszłym roku agencja stwierdziła, że doszła do wniosku, że „dodatkowy statek kosmiczny może zapewnić potężniejsze możliwości deorbitacji” i postanowiła poprosić przemysł o jego koncepcje.
„Zawsze szukamy redundancji” – powiedział Lueders, a NASA kontynuuje współpracę z Roscosmosem nad wykorzystaniem pojazdów Progress do deorbitacji. „Rozwijamy również tę amerykańską zdolność jako sposób na uzyskanie redundancji i zdolności do lepszego wspomagania kierowania pojazdem i bezpiecznego powrotu pojazdu, zwłaszcza gdy dodajemy więcej jednostek”.
Holownik był jednym z nielicznych nowych projektów we wniosku budżetowym, kontynuującym przede wszystkim wcześniej ogłoszone wysiłki naukowe, eksploracyjne i technologiczne. Propozycja budżetu wspiera również rolę NASA w misji ESA ExoMars, dostarczając komponenty, takie jak silniki odrzutowe, promienniki ciepła i usługi startowe potrzebne dla łazika ESA Rosalind Franklin po tym, jak ESA zakończyła współpracę z Roscosmosem rok temu.
Dokumenty budżetowe nie określały finansowania ExoMars, ale Nikki Fox, zastępca administratora naukowego NASA, powiedziała, że propozycja budżetu obejmuje 30 milionów dolarów w roku podatkowym 2024 dla ExoMars. Dodała, że agencja nadal pracuje nad ustaleniem pełnego kosztu swoich składek.
Przepaść Artemidy
the Wyświetl budżet Zawierał zaktualizowany harmonogram kampanii eksploracji Księżyca Artemis. Obejmowało to datę listopada 2024 r. dla Artemis 2, pierwszej misji załogowej Space Launch System / Orion, datę, którą urzędnicy NASA podali w odprawie z 7 marca na temat misji Artemis 1 bez załogi.
Ten harmonogram pokazuje datę wystrzelenia Artemidy 3 w grudniu 2025 r., która obejmie pierwsze lądowanie Artemidy na Księżycu przez człowieka przy użyciu lądownika księżycowego SpaceX i skafandrów kosmicznych opracowanych przez Axiom Space. „Nadal naciskamy, aby Artemis 3 powstał w 2025 roku i dalej od tego momentu” – powiedział na odprawie zastępca administratora NASA, Bob Cabana.
Jednak Artemis 4, wcześniej oczekiwany na 2027 rok, został przesunięty na wrzesień 2028 roku w nowym oświadczeniu. Obejmuje to również lądowanie na Księżycu za pomocą statku kosmicznego, a także korzystanie z Lunar Gate. Będzie to również pierwszy start ulepszonej wersji SLS Block 1B z dodatkową ładownością, która zostanie wykorzystana w tej misji do dostarczenia nadającego się do zamieszkania modułu I-Hab do bramy.
Przedstawiciele NASA na konferencji prasowej nie dyskutowali o poślizgu Artemis 4, ale Cabana wspomniał o złożoności misji. „Robimy wszystko, co w naszej mocy, aby dotrzymać harmonogramu” – powiedział. „Tak, trochę się poślizgnęło, ale w przypadku Artemis 4 musi się wiele wydarzyć, między ulepszonym górnym stopniem, bramą, logistyką bramy, drugim operatorem komórkowym. Wszystko musi działać.”
Powiązany
„Odkrywca. Nieprzepraszający przedsiębiorca. Fanatyk alkoholu. Certyfikowany pisarz. Wannabe tv ewangelista. Fanatyk Twittera. Student. Badacz sieci. Miłośnik podróży.”
More Stories
Jak czarne dziury stały się tak duże i szybkie? Odpowiedź kryje się w ciemności
Według skamieniałości prehistoryczna krowa morska została zjedzona przez krokodyla i rekina
Wystrzelenie rakiety Falcon 9 firmy SpaceX zostało wstrzymane ze względu na zbliżanie się dwóch głównych misji załogowych lotów kosmicznych