NASA i Boeing poinformowały 26 maja, że nadal pracują nad wystrzeleniem CST-100 Starliner w lipcu podczas lotu testowego z załogą, pomimo „pojawiających się problemów” i obaw zgłoszonych przez komisję ds. bezpieczeństwa.
W oświadczeniu wydanym tuż przed zakończeniem prac przed weekendem obie organizacje poinformowały, że 25 maja zakończyły „przegląd punktów kontrolnych” przygotowań do misji Crew Flight Test (CFT), obecnie zaplanowanej na nie później niż 21 lipca. Astronauci NASA Butch Wilmore i Sonny Williams polecą na pokładzie CFT na Międzynarodową Stację Kosmiczną na krótki lot testowy, pierwszy załogowy lot statku kosmicznego.
NASA i Boeing poinformowały, że ukończyły już 95% prac certyfikacyjnych potrzebnych do CFT. Zajęli się również wszystkimi anomaliami z misji Orbital Flight Test (OFT) 2, lotu testowego Starlinera bez załogi na Międzynarodową Stację Kosmiczną rok wcześniej.
„Przyjmujemy systematyczne podejście do pierwszego lotu Starlinera z załogą, które obejmuje wszystkie wnioski wyciągnięte z różnych dogłębnych kampanii testowych” – powiedział w oświadczeniu Steve Stitch, kierownik programu komercyjnej załogi NASA. „Oprócz finalizowania prac w toku, zespół pozostaje czujny w śledzeniu nowych problemów technicznych, gdy kończymy certyfikację lotów załogowych”.
W oświadczeniu wspomniano o „pojawiających się problemach, które wymagają rozwiązania”, zanim NASA i Boeing zdecydowały się zatankować statek kosmiczny w czerwcu, aby wystartować w lipcu. Urzędnicy Boeinga powiedzieli na początku tego roku, że zdecydowali się tankować statek kosmiczny tylko w ciągu 60 dni od startu, aby złagodzić wszelkie wycieki paliwa, które mogłyby skorodować zawory, co opóźniło próbę wystrzelenia OFT-2 w sierpniu 2021 r.
Wśród problemów była wymiana zaworu w systemie kontroli termicznej modułu serwisowego statku kosmicznego, który zmniejszał przepływ w jednej z dwóch nadmiarowych pętli chłodzących awionikę pojazdu. NASA i Boeing powiedzieli, że wymiana zaworu zajmie około tygodnia i nie powinna wpłynąć na harmonogram uruchamiania CFT.
Inżynierowie oceniają również, czy taśma używana do okablowania może stwarzać zagrożenie łatwopalne. Chociaż ta taśma jest powszechnie używana w innych statkach kosmicznych, oceniają, czy jest ona dopuszczalna dla lotów załogowych. Organizacje stwierdziły, że ocena powinna zostać przeprowadzona przed podjęciem decyzji o zasilaniu statku kosmicznego.
Kolejnym testowanym systemem są spadochrony Starliner. NASA i Boeing poinformowały, że ponownie oceniają marginesy spadochronów, w tym „ogólną wydajność” połączeń w tym systemie, aby upewnić się, że osiągną one współczynniki bezpieczeństwa wymagane dla załogowego statku kosmicznego.
Oświadczenie pojawiło się dzień po publicznym spotkaniu Komitetu Doradczego ds. Bezpieczeństwa Kosmicznego NASA (ASAP), na którym przewodnicząca komitetu, Patricia Sanders, wyraziła obawy dotyczące możliwości ukończenia prac, takich jak certyfikacja spadochronu, na czas, aby sprostać planowanemu startowi 21 lipca .
„Konieczne jest, aby NASA nie ulegała presji, nawet nieświadomie, aby wypuścić CFT bez zajęcia się wszystkimi pozostałymi barierami w certyfikacji”, powiedziała, zalecając NASA powołanie niezależnej grupy, takiej jak Centrum Inżynierii i Bezpieczeństwa NASA, „aby przyjrzyj się dokładnie przedmiotom na ścieżce do zamknięcia”.
W oświadczeniu NASA/Boeing nie wspomniano o spotkaniu ASAP. Odniósł się jednak do jednego problemu poruszonego przez Sandersa na temat akumulatorów statków kosmicznych. Organizacje poinformowały, że zatwierdziły akumulatory do użytku w CFT „na podstawie dodatkowych testów i analiz” z propozycją ulepszenia akumulatorów w przyszłych misjach.
Stich powiedział w oświadczeniu, że agencja i firma poczyniły postępy od końca marca, kiedy ogłosiliśmy, że prace certyfikacyjne będą napędzać uruchomienie CFT od kwietnia do lipca.
„Jeśli spojrzysz wstecz kilka miesięcy temu na pracę, która była przed nami, wszystko było zrobione” – powiedział. „Wspólny zespół jest elastyczny i zdecydowany dążyć do tego, aby załoga poleciała Starlinerem, gdy tylko będzie to bezpieczne”.
Nie wykluczył jednak żadnych pomyłek w stosunku do aktualnej lipcowej daty premiery. „Jeśli w przyszłości zajdzie potrzeba dostosowania rozkładu lotów, na pewno zrobimy to tak, jak robiliśmy to wcześniej. Polecimy dopiero wtedy, gdy będziemy gotowi.”
Powiązany
„Odkrywca. Nieprzepraszający przedsiębiorca. Fanatyk alkoholu. Certyfikowany pisarz. Wannabe tv ewangelista. Fanatyk Twittera. Student. Badacz sieci. Miłośnik podróży.”
More Stories
JPMorgan oczekuje, że Fed obniży w tym roku referencyjną stopę procentową o 100 punktów bazowych
Foot Locker opuszcza Nowy Jork i przenosi się do St. Petersburga na Florydzie, aby obniżyć wysokie koszty: „efektywność”
Giełdy Nasdaq i S&P 500 prowadzą w dół w związku z rozczarowującymi wynikami Nvidii